“Ik heb in bijna 35 jaar autosport al veel meegemaakt, maar dit was ook wel weer heel bijzonder”, zei coureur Tom Coronel na zijn 15e deelname aan de 24-uursrace op de Nürburgring. Vanwege dichte mist kon er uiteindelijk maar een derde van de race worden afgelegd. “Het voelt toch anders, maar veiligheid staat natuurlijk voorop”, aldus Coronel. Samen met zijn teamgenoten Paul Meijer, Jan Jaap van Roon en Tiago Monteiro eindigde hij met de Porsche 911 GT3 Cup van het Duitse team Max Kruse Racing als zevende in de Porsche Cup-klasse en als 26e algemeen. “We komen volgend jaar zeker terug”, kondigde Coronel nu al aan.
Van tevoren was al duidelijk dat het weer een grote invloed op de 52e editie van de jaarlijkse 24-uursrace op de Nürburgring zou hebben. Op donderdag verliepen de eerste beide trainingen al onder wisselende omstandigheden, terwijl de derde kwalificatie op vrijdag op een droge baan plaatsvond, maar met name voor zaterdag werden regen en mist voorspeld. In de gecombineerde uitslag van de drie kwalificatiesessies eindigde de auto van Coronel en zijn teamgenoten op de zevende plaats in de klasse, wat dus ook de startplaats van het team voor de race was. “Bepalend was hoeveel verkeer je tegenkwam, je moest net even mazzel hebben”, zei Coronel. “In één sector heb ik een goede vier seconden verloren. Dat was dus jammer, maar voor de rest zat ik er gewoon bij en ging het echt goed.”
Op zaterdag startte de race om 16.00 uur, terwijl het al tijdens de formatieronde begon te regenen. Coronel nam de start in de Porsche met het startnummer 127 voor zijn rekening en vertrok op regenbanden. Dat bleek de juiste keuze: hij stoomde vanaf de zevende startplaats direct op naar voren en nam nog op het Grand Prix-circuit de leiding in de klasse, waardoor hij zijn startgroep de Nordschleife op voerde. “Aan de leiding rijden was superspannend, want je moet zelf het wegdek aanvoelen, hoeveel grip er is, maar dat ging gelukkig allemaal goed”, meldde hij naderhand. Tijdens zijn stint vocht Coronel een mooi duel uit met een van de andere Porsches, waarbij de twee 911’s elkaar in het verkeer een paar keer afwisselden aan de leiding in de klasse. Uiteindelijk wist Coronel aan het eind van een dubbele stint de auto als leider in de klasse binnen te brengen voor de rijderswissel.
Nadat ook zijn teamgenoten hun stints hadden afgewerkt, stapte Coronel op de late zaterdagavond weer in. Toen werden de omstandigheden echter bijna met de minuut slechter. Zijn relaas: “Ik reed bij Schwedenkreuz, waar we normaal gesproken 250 rijden, en ik zei al tegen het team via de boordradio: ‘Dit geloof ik gewoon niet!’. Ik had alleen maar de witte lijn om me aan te oriënteren, zo weinig zicht was er. En inderdaad werd een halve ronde later de rode vlag gezwaaid als teken dat de race gestaakt werd. Het was ook echt niet te doen.” Vanuit de wedstrijdleiding kwam na de onderbreking rond 23.30 uur het bericht dat er in ieder geval tot 7.00 uur op zondagochtend niet zou worden gereden.
Daarmee begon het lange wachten. “Ik ben lekker naar mijn campertje gegaan en heb geslapen, want er was verder toch niks wat we konden doen”, aldus Coronel. Ook op zondag werd de situatie er niet beter op. Uiteindelijk werden er vanaf 13.30 uur nog vijf ronden achter de safety-car gereden, maar een herstart op racetempo zat er vanwege aanhoudend slecht zicht op meerdere plaatsen niet meer in, zodat de wedstrijdleiding de race tenslotte voor beëindigd verklaarde.
“Ik heb wel weer een paar nieuwe ervaringen opgedaan”, aldus Coronel. “Met een Porsche in de regen op de Nordschleife was voor mij nieuw, maar ik had al heel snel een goed gevoel met de auto. Ook het rijden toen de rode vlag kwam was wel heftig. Dat we maar één derde van de normale raceduur hebben kunnen rijden voelt wel anders, maar tijdens de uren dat we konden racen heb ik toch een lekkere race gehad. Ook mijn teamgenoten hebben het top gedaan. Paul (Meijer) was super bij zijn debuut in de 24-uursrace, Jan Jaap (van Roon) heeft in de regen echt een megastint gereden en ook Tiago was heel sterk. De combinatie was echt een goede keuze, dus reken maar dat we er volgend jaar weer bij zijn!”
Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl