Met 65 auto’s aan de start werd de 24 uur van Spa op het circuit van Francorchamps in de Belgische Ardennen de heftigste GT race ter wereld. Van start tot finish was de race vol spektakel, niet in de laatste plaats door de hevige regenbuien die bijna traditioneel de wedstrijd teisterden. Het Nederlandse Lamborghini team deed van zich spreken in de sterk bezette Pro-Am klasse door gedurende bijna 12 uur op een podiumplaats rond te rijden, totdat rond 4:00 uur op zondagochtend een lekke band de eerste tegenslag opleverde. Een paar uur later betekende een defect aan de achterwielophanging nog eens kostbaar tijdverlies. Daarna kon de NEC-Lamborghini Huracán van Jeroen Mul, Max van Splunteren, Louis Machiels en Giovanni Venturini zonder ABS geen potten meer breken en vond het team na 20 uur racen zijn Waterloo door een crash in de regen.
Tijdens de trainingssessies voor de 24-uursrace op het prachtige, maar uitdagende Ardennen-circuit concentreerde het NEC-Lamborghini team van Attempto Racing zich vooral op het afstellen van de auto voor een goede ‘race pace’: “Bij een degelijke lange afstandsrace is de startpositie niet echt van belang, zolang je er maar voor zorgt dat je niet helemaal achteraan staat,” aldus Max van Splunteren bij zijn tweede deelname aan de Spa 24 Hours. Daarin slaagde het team en vanaf de 30e plaats in het enorme veld van 65 auto’s ging de blauwe NEC-Lamborghini Huracán GT3 zaterdagmiddag om 16:30 uur van start met Jeroen Mul achter het stuur. In stints (rijbeurten) van ruim 2 uur wisselen de rijders elkaar af. Omdat in de ProAm klasse vier coureurs verplicht zijn, werd het reguliere Nederlandse trio Mul/Van Splunteren/Machiels aangevuld met de 24-jarige Italiaanse Lamborghini fabriekscoureur Giovanni Venturini. Dit viertal was redelijk aan elkaar gewaagd: “We vormden een uitstekend team en het was leuk om met deze mannen de uitdaging in Spa aan te gaan,” was de conclusie van Jeroen Mul na afloop van de race.
Voor de Blancpain Endurance Series worden er tijdens de Spa 24 Hours race na 6 uur, na 12 uur en na 24 uur punten vergeven. Daarom was het team van Lamborghini Leusden blij met de klassering na 6 uur; de tweede plaats in de ProAm klasse leverde de nodige punten op. Ook daarna wist het team lange tijd zicht te houden op het podium totdat in de nacht van zaterdag op zondag eerst een lekke band en later een kapot wiellager roet in het eten gooide. Omdat daardoor ook het ABS niet meer werkte werden de uren op zondagochtend in de stromende regen een riskante onderneming: “We zijn ook te veel coureur om dan maar heel rustig nog 6 uur lang rondjes te rijden alleen om te finishen,” vertelde Jeroen Mul, die met nog ruim vier uur op de klok met blokkerende wielen achter op een voor hem rijdende Ferrari reed. “Dat is een typisch raceongeluk, jammer natuurlijk, maar onze kansen op een hoge klassering waren eerder al in rook opgegaan,” aldus Mul.
Max van Splunteren toonde zich uiteraard teleurgesteld, maar was toch enthousiast over zijn tweede deelname aan de Spa 24 Hours race: “Het blijft een uniek evenement; het circuit van Spa-Francorchamps biedt enorm veel uitdagingen, vooral ’s nachts is het spannend met al die snelle Pro’s om je heen die weinig geduld hebben en je bijna van de baan proberen te rijden. Maar wij hebben echt de eerste helft van de race heel competitief gereden en dat smaakt naar meer!”
De volgende wedstrijd op de kalender van het NEC-Lamborghini team is de race op het circuit van Boedapest (Blancpain Sprint Series) op 27/28 augustus.
Uitslag 24 uur Spa:
- Sims/Eng/Martin, BMW; 2. Van der Zande/Rosenqvist/Vaultier, Mercedes-Benz; 3. Vanthoor/Rast/Müller, Audi; 52. Jeroen Mul/Max van Splunteren/Louis Machiels/ Giovanni Venturini, Lamborghini