‘Mooie proef met extreme duinen’
De formaties van Eurol Team De Rooy Iveco hebben de eerste week in Saoedi-Arabië naar tevredenheid afgesloten. De achtste etappe vormde het tweede deel van de marathon etappe. De proef over 345 kilometer werd gevolgd door een verbindingsroute van bijna vierhonderd kilometer naar de Saoedische hoofdstad Riyadh. De proef was een mix van zand, duinen, gravelpaden en stenen. Een gevarieerde special met de nodige risico’s.
,,Het was een super mooie dag,’’ zo vertelde Mitchel net na afloop van de proef. ,,Er zaten extreme duinen in met hele hoge klimmen. Wij hebben lekker gereden en haalden al snel Loprais en m’n vader in.’’ De jonge Harskamper en zijn co piloten Moi Torrallardona en Jarno van de Pol kenden weinig of geen problemen. ,,We hebben alleen de rechter zijruit kapot gereden tegen een tak. Dat maakte het voor navigator Moi een beetje lastig, maar verder hebben we niets meegemaakt.’’
‘Macik helaas net iets sneller’
Mitchel moest aan de finish alleen de Tsjech Macik voor zich dulden. ,,Jammer, we reden een groot deel van de etappe aan de leiding. Macik was in het laatste gedeelte iets sneller. Op de snelle paden met al die stenen is hij gewoon heel erg snel. Al met al is het voor ons toch een mooie dag,’’ aldus Mitchel voordat hij vanmiddag aan de lange reis naar het bivak in Riyadh begon. De equipe van Eurol Team De Rooy Iveco begint als vijfde algemeen aan de rustdag. De achterstand op koploper Loprais is 1 uur 51 minuten en 51 seconden. De jonge coureur moet hopen op een slechte dag voor de Tsjech. Aan het constante optreden van het trio in de Iveco Powerstar ligt het in ieder geval niet. Mitchel eindigde op de tweede etappe na (17e na vier lekke banden) in iedere special bij de eerste vijf. Het stabiele optreden opent in de tweede week wel de deur naar een mogelijke podium klassering.
Motorstoring
Dat is komende week zeker het doel voor vader Martin van den Brink. De 52-jarige Harskamper is als nummer twee van het klassement de hoogst genoteerde rijder van Team De Rooy Iveco. ,,Vanaf dinsdag gaat het pas echt beginnen,’’ aldus Martin. ,,Vandaag hebben we wat tijd verloren dat is jammer, maar we zijn nog niet kansloos.’’ De equipe in de Iveco Powerstar met nummer 506 moest vandaag ruim 14 minuten toegeven op koploper Loprais. De reden daarvoor is duidelijk. ,,We hebben de hele dag met een motorstoring gereden. We hebben alles geprobeerd door het systeem regelmatig te resetten, maar het hielp niet. In het begin kwam Mitchel ons al voorbij vliegen in een rivierbedding. Wat wij ook deden we konden niet harder en zagen hem zo verdwijnen. ‘’
‘Blij dat we er zijn’
Aan het einde van de rit bleef de schade voor Martin Erik Kofman en Richard Mouw nog enigszins beperkt. ,,We zijn sowieso blij dat we de finish hebben gehaald. Bij de neutralisatie bleek dat we een oververhitte tussenbak hadden. De vierwieldrive blijft erin staan ook als we op asfalt rijden. Ook was de uitlaattemperatuur te hoog. We gaan nu de tussenbak eruit halen om ongeschonden het bivak te kunnen bereiken,’’ aldus Martin net na de special.
,,Het was overigens weer een mooie proef. We hebben niet heel veel gekke dingen meegemaakt. Alleen bovenop een duin hielden ze ons tegen en moesten we om de duin heen rijden.Daar baalden we wel een beetje van. Het laatste deel van de etappe hebben we door de technische problemen een beetje met samengeknepen billen gereden. We maakten ons best wel zorgen en zijn blij dat we er zijn. Op naar de rustdag.’’ Voor de equipe van Eurol Team De Rooy Iveco begint die rustdag in Riyad met de wetenschap dat Martin en zijn manschappen de best genoteerde equipe van Team De Rooy zijn. De achterstand op koploper Ales Loprais is 16m17s. Teamgenoot Janus van Kasteren volgt als derde (op 38.03). Martin Macik is, 47 seconden achter Janus, vierde en Mitchel begint dinsdag in Saoedi-Arabië als vijfde algemeen aan het slotstuk van de 45e Dakar Rally. Dinsdag gaat de special over 358 kilometer. Het zwaartepunt ligt komende week op donderdag en vrijdag. Dan staat de marathon etappe in het reusachtige woestijngebied Empty Quarter op het programma.
Petje af voor snelle assistenten
De assistentietruck met Nico Stijnen, Joël Ebbers en Christiaan van der Haar aan boord kwam zaterdagavond licht gehavend over de finish. De snelle assistent van Eurol Rally Sport was net niet voor het donker uit de proef. ,,We zijn allemaal een half uur later gestart. Helaas zijn we daardoor net niet met daglicht over de finish gekomen,’’ aldus de enthousiaste coureur uit Maaseik. ,,Het was een lange dag. Op de snelle paden hebben we rustig gereden, ongeveer 100 à 110 kilometer per uur om de truck te sparen. Het was een mooie etappe met een paar echt moeilijke duinen en na de rivierbeddingen kregen we op het laatst nog van die vieze steenpaden,’’aldus Nico, die na afloop zag dat de Iveco aan de voorkant was beschadigd. ,,Ja, een beetje schade aan de voorkant aan de grille. Dat komt door de duinen, maar dat kunnen we herstellen met behulp van de serviceploeg van Eurol Rally Sport. Verder kunnen we tevreden zijn en ben ik heel blij met de samenwerking in de cabine. Navigator Joël en monteur Christiaan doen het echt uitstekend.’’ Vanochtend begon de equipe in de Iveco Trakker als 22e aan de proef over 346 kilometer. Als de Eurol-equipe vanavond in het bivak van Riyadh arriveert dan kunnen de teamgenoten van Eurol Rally Sport hun petje afnemen voor het trio in de Iveco Trakker.