Richard Verschoor ziet snelheid in Australië met acht punten mager beloond

Richard Verschoor heeft op het Albert Park Street Circuit met een zesde plaats in de hoofdrace acht punten gescoord voor het FIA Formule 2 kampioenschap. Daarmee werd het 23-jarige TeamNL-talent maar mager beloond voor de snelheid die hij op het Australische stratencircuit liet zien. In de kwalificatie klokte de Trident-piloot een fraaie derde tijd en lag in de sprintrace op podiumkoers toen hij door een manoeuvre van een concurrent spinde. In de hoofdrace had de als derde gestarte Verschoor in de beginfase te maken met bovenmatige bandenslijtage, waarna vervolgens een safetycar-periode ook nog eens ongunstig uitpakte voor de Nederlander. Een zesde plaats was dan ook het hoogst haalbare.

Na het lastige openingsweekend in Bahrein hadden Richard Verschoor en zijn team Trident Racing zich twee weken geleden in Djedda sterk hersteld en hun snelheid getoond. Deze lijn wilde het 23-jarige TeamNL-talent doortrekken in Melbourne, waar op het Albert Park Street Circuit de derde ronde van het FIA Formule 2 kampioenschap op de kalender stond. Uitdagende stratencircuits liggen Verschoor goed en dus hoopte de Nederlander in Australië zijn snelheid in een topresultaat om te kunnen zetten.

Een vijfde plaats in de vrije training was al een sterk begin. De kwalificatie verliep nog een stuk beter. In zijn laatste snelle ronde sprong Verschoor van een veertiende naar een meer dan uitstekende derde plaats! De Trident-piloot keek van ook tevreden terug. “Met twee keer een code rood en diverse gele vlaggen was het een rommelige kwalificatie. In de run op de eerste set banden voelde het nog niet goed. Op de tweede set ging het direct veel beter, maar kon ik door een code rood mijn eerste snelle ronde niet afmaken. Daarna was er nog één ronde en stond de druk er dus flink op. Die ronde was goed met plek drie als resultaat. De aanpassingen die we hadden gedaan, werkten. Ik ben dan ook trots op het team, de auto was goed”, blikte Verschoor terug.

De derde plaats in de kwalificatie betekende door de omgekeerde top tien een achtste startplek voor de sprintrace. Bij de start was er meteen een crash waardoor Verschoor een plekje opschoof naar positie zeven en de safetycar voor het veld verscheen. Kort na de herstart in ronde zes, pakte Verschoor weer een plek en sloot direct aan bij de strijdende groep om te plekken twee tot en met zes. In ronde tien maakten de rijders voor hem het elkaar zo moeilijk, dat Verschoor zijn kans schoon zag en met een mooie inhaalactie doorschoof naar plek vijf, om meteen aan de binnenkant van een bocht in een gaatje te duiken dat hem op plek drie kon brengen. De rijder naast de Nederlander maakte echter een stuurfout en spinde, waardoor ook Verschoor in de rondte tolde en naast de baan tot stilstand kwam. In plaats van een nagenoeg zekere podiumpositie zag de Trident-piloot zijn wedstrijd daarmee voortijdig eindigen. “Ontzettend balen, want een podium had er zeker ingezeten. De snelheid was echt goed. Die spin was heel ongelukkig. Ik wilde Antonelli inhalen, maar hij stuurde in en spinde waarop ik ook iets verder naar binnen stuurde, op de curbstones terechtkwam en ook spinde. Morgen een nieuwe race en nieuwe kansen. De auto voelde ook nu weer goed, dus ik kijk ernaar uit”, aldus een ondanks de pech direct alweer strijdvaardige Verschoor.

Met een derde startplek in de hoofdrace en de getoonde snelheid lagen er kansen op een podiumpositie. Met een voor Verschoor net op een verkeerd moment vallende safetycar-periode zat het de Nederlander echter ook nu niet mee. Bij de start wist de op de zachte banden begonnen Verschoor zijn derde positie te behouden. De ‘softs’ werden bij de Trident-piloot echter snel minder waardoor Verschoor in ronde zeven was teruggevallen naar plek zes. Net als de rijders om hem heen maakte Verschoor in ronde tien zijn pitstop om over te schakelen naar de hardere banden. Als vijftiende kwam de Trident-piloot de baan weer op maar had vervolgens de pech dat enkele andere rijders tijdens een safetycar-periode hun stop konden maken en daarmee in plaats van achter, opeens voor de Nederlander terechtkwamen. Verschoor reed daarmee virtueel op een achtste plaats, wist nog twee rijders te passeren en kwam zo als zesde aan de finish. “Het is niet het resultaat wat we wilden en wat gezien de snelheid mogelijk was geweest. De zachte banden sleten te snel waardoor we tijd verloren”, blikte Verschoor terug. Met zijn zesde plaats pakte het TeamNL-talent acht punten voor het kampioenschap en bracht zijn totaal daarmee op twaalf.

Foto’s: jgpimages

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl