Max Verstappen wint Grand Prix van Monaco na regenachtige slotfase: “Lastig, maar leuk”

Max Verstappen heeft de Grand Prix van Monaco op overtuigende wijze gewonnen. Hij passeerde de finishlijn bijna een halve minuut voor Fernando Alonso en was daarmee een klasse apart. De weergoden zorgden dankzij de regen voor een chaotische slotfase. Esteban Ocon startte en eindigde als derde. Lewis Hamilton en George Russell maakten de top vijf af.

Het was best een moeilijke race”, zegt Max. “Ik was uiteindelijk wel blij dat-ie voorbij was. Het was heel hectisch. We wilden niet zo lang doorgaan op de mediums, maar we moesten wel buiten blijven. De regen kwam eraan en Fernando reed natuurlijk op die harde band. Dus we moesten wachten tot het begon met regenen of totdat hij naar binnen kwam. De banden werden steeds slechter. Het duurde even om door die fase heen te komen voordat de banden weer ietsjes schoner werden. Maar het was nog steeds erg lastig om te besturen. We hebben dubbel zoveel ronden op die band gereden als we wilden.”

Na ongeveer vijftig ronden liet de regen zich zien in Monaco. Daarover zegt Max: “Van de ene na de andere ronde begon het een stuk harder te regenen in de tweede sector. Het team zei dat Fernando op slicks naar buiten was gegaan, en vroeg welke band ik wilde. Ik ging voor inters, want het begon echt hard te regenen. Het was onwijs glad. Wanneer je zo ver voor ligt, wil je niet te hard pushen maar ook niet te veel tijd verliezen. Ik heb de muur ook een paar keer aangeraakt omdat het zo lastig was. Maar dat is Monaco.”

Over zijn tweede winst in Monaco zegt hij: “Het is superfijn om hier te winnen. Het is ook superfijn om het te winnen op deze manier. Het was lastig in de regen, maar ook erg leuk.”

De Nederlander vangt de race aan op de medium band. Alonso, die naast hem van start gaat, doet dat op de harde band. Max’ teamgenoot rez begint helemaal achteraan vanwege een crash in de kwalificatie gister. Wanneer de lichten uit gaan voor de Grand Prix van Monaco is Max goed weg. Vooraan blijft de volgorde van het veld hetzelfde. Achterin is het duwen en trekken geblazen. Lance Stroll en Nico lkenberg komen in het gedrang en komen allebei binnen met schade. Laatstgenoemde krijgt een penalty van vijf seconden voor zijn inhaalactie op Logan Sargeant, waarbij er contact was.

Na tien ronden heeft Verstappen een voorsprong van drie seconden op Alonso. De twee heren rijden weg bij de rest van het veld; Ocon rijdt twaalf seconden achter de Spanjaard. Sainz komt snel dichter bij Ocon, maar verslikt zich in zijn inhaalactie en raakt de achterkant van de Alpine. Het gevolg is schade aan zijn voorvleugel, maar Sainz geeft aan dat de auto goed genoeg aanvoelt om door te rijden. Hij zorgt kortstondig voor geel in de eerste sector vanwege een onderdeel dat van de neus van zijn Ferrari is afgevallen.

Verstappen heeft zijn voorsprong op Alonso uitgebreid naar elf seconden in ronde dertig. Verschillende teams melden dat er regen in de lucht hangt rondom de straten van Monte Carlo, maar voorlopig blijft het droog. rez probeert te profiteren van de blauwe vlaggen die worden gezwaaid voor Verstappen. Zijn teamgenoot heeft hem inmiddels op een ronde gezet en rijdt vlak voor hem. Hij gaat mee met de Nederlander zodra Stroll aan de kant gaat. rez schiet echter door bij de chicane en moet de plek teruggeven. Dit gebeurt noodgedwongen nadat hij een Haas voor hem raakt en zijn voorvleugel beschadigt. Hij komt naar binnen voor een nieuwe neus en valt weer terug.

Halverwege de race heeft Max een paar keer gemeld dat hij niet meer tevreden is over zijn banden. Oracle Red Bull Racing meldt echter dat ze hem buiten willen laten. In ronde vijftig worden de allereerste regendruppels gespot. De coureurs worstelen gelijk met de grip. Een aantal mannen duikt direct de pits in en gaat voor inters. Max geeft aan dat zijn banden klaar zijn en dat hij daardoor langzaam moet rijden. Toch blijft hij voorlopig nog buiten, net als de rest van de voorkant van het veld. Een deel van de baan is droog, terwijl een ander deel nat is.

Sainz schuift van de baan af met de medium banden en verliest een plekje. Alonso komt in ronde 55 naar binnen. In tegenstelling tot de rest zet hij geen setje inters onder zijn Aston Martin, maar mediums. Na ééronde op de mediums geeft Alonso het op. Hij komt weer naar binnen voor de inters. Hij weet zijn tweede plek wel vast te houden. Alonso’teamgenoot, Lance Stroll, is de eerste afvaller van vandaag. Hij rijdt zijn voorvleugel stuk tegen een vangrail. Doordat deze onder de auto terechtkomt, rijdt hij nogmaals tegen de muur aan met te veel schade als gevolg.

Met nog twintig ronden te gaan is Magnussen de enige die nog geen inters onder zijn bolide heeft geschroefd. De consequenties hiervan worden snel duidelijk; hij heeft geen grip en rijdt tegen de tecpro barriers. Hij komt de pits in voor een setje full wets en een nieuwe neus. George Russell heeft ondertussen een tijdstraf gekregen van vijf seconden. Nadat hij rechtdoor schoot kwam hij op een onveilige manier weer terug de baan op, waardoor rez tegen hem aanreed. Beide heren kunnen hun weg vervolgen. Links en rechts schuiven meerdere coureurs kortstondig van de baan af, waaronder Magnussen en Albon.

Na vijftien ronden regen begint de intensiteit te verminderen. Max meldt aan zijn team dat het daarna ook snel opdroogt. Verstappen toucheert de muur, maar kan gewoon verder rijden. Magnussen is met nog twee ronden te gaan de tweede uitvaller van vandaag. Max Verstappen komt als eerste over de finishlijn in Monaco. Maar liefst 28 seconden later volgt Alonso, met daarachter Ocon om het podium te completeren.

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl