Max Verstappen oppermachtig in Grand Prix van Canada: “Een geweldige dag”

Max Verstappen was heer en meester in de Grand Prix van Canada. De tweevoudig Formule 1-wereldkampioen kende in Montreal een vlekkeloze race, waarbij hij vanaf pole positie direct de leiding pakte. De overwinning kwam vervolgens geen moment in gevaar voor Verstappen, die na een tweestopsrace uiteindelijk zijn zesde overwinning van het jaar scoorde. Fernando Alonso finishte op negen seconden van Verstappen als tweede, terwijl Lewis Hamilton het podium compleet maakte.


Na afloop van de race is Max in zijn nopjes met de overwinning, die de 100e Grand Prix-zege voor het team van Oracle Red Bull Racing betekende: “Ik ben erg blij. Het was geen rechttoe rechtaan race, want de banden kregen we niet in het optimale venster. Het was koud vandaag vergeleken met vrijdag, we gleden veel en dat maakte het lastig. Op de harde banden was er weinig grip en op de medium compound banden was het iets beter. Maar, uiteindelijk hebben we toch gewonnen. Om vandaag de 100e overwinning voor het team te scoren is ongelooflijk. Ik had nooit verwacht om dit soort aantallen zelf te behalen. We blijven genieten en we blijven hard werken, maar vandaag was weer een geweldige dag.”


Ondanks dat de voorsprong niet zo groot was als in Spanje, hoefde Max ook nu weer weinig te dulden van de concurrentie: “Ik verwachtte min of meer hoe het vandaag gelopen is”, zegt Max. “Maar, het was erg lastig om de grip en de temperatuur in de banden te houden. Wij hebben normaal gesproken weinig bandenslijtage, maar vandaag werkte dat juist tegen ons. Als de banden te koud zijn wil je een auto die agressief omgaat met de banden. Daarom was onze voorsprong niet zo groot. Maar, uiteindelijk hebben we nog steeds gewonnen met negen seconden voorsprong en dat is het belangrijkste.”


Tot slot heeft Max lovende woorden voor de vele fans in Canada: “Ze zijn zo gepassioneerd over de sport, ook gisteren tijdens de regen bleven ze kijken. We houden ervan om hier te komen en hopelijk kunnen we dat nog lang blijven doen.”

Waar het tijdens het gehele weekend regenachtig was op het Circuit Gilles Villeneuve, zijn de weergoden de coureurs op zondag beter gezind. Het is droog bij aanvang van de race, met een buitentemperatuur van achttien graden Celsius. De complete top elf start de race op de medium compound banden, terwijl daarachter Sergio Perez, Kevin Magnussen en Valtteri Bottas de race op de harde compound banden starten, met Pierre Gasly die op de zachte banden start.

Max komt goed weg vanaf pole en behoudt de leiding. Daarachter maakt Hamilton een goede start vanaf P3 op de grid, en ligt op de tweede plek bij het ingaan van de eerste bocht. Fernando Alonso verliest een plek en ligt op P3. Daarachter zijn het George Russell en Esteban Ocon op P4 en P5. Max kan al snel een gaatje trekken naar zijn naaste achtervolgers. In ronde zeven moet Logan Sargeant zijn Williams stilzetten bij bocht zes vanwege technische problemen. Er volgt een korte virtual safety car-fase om de auto achter de vangrails te kunnen duwen. Als de groene vlag weer wordt gezwaaid, heeft Max al een voorsprong van drie seconden ten opzichte van Hamilton.

In ronde twaalf klapt George Russell zijdelings de muur in bij bocht negen. Met een flinke bak schade keert Russell terug naar de pits waarna de Mercedes-coureur wonderbaarlijk genoeg met een setje nieuwe banden en een nieuwe voorvleugel weer zijn weg kan vervolgen. Door de brokstukken op het asfalt, komt de safety car de baan op. Max maakt van de gelegenheid gebruik om zijn pitstop te maken. Met een nieuw setje harde banden onder de RB19 komt Verstappen als leider terug de baan op, met achter hem Hamilton en Alonso.

Het veld wordt in ronde zeventien weer vrijgelaten. Bij de herstart weet Max zijn leidende positie te consolideren. Ook nu werkt de Nederlander zich alweer snel los van Hamilton, waarmee hij buiten DRS-bereik blijft. Hamilton voelt op zijn beurt de hete adem van Alonso in zijn nek. In ronde 22 gaat Alonso met behulp van DRS op het lange rechte stuk voorbij aan de Mercedes-coureur voor plek twee. De Spanjaard zit na zijn inhaalactie drie seconden achter leider Verstappen.

In ronde 36 plaatst Nyck de Vries een aanval op Kevin Magnussen bij de eerste bocht. De Deen verkoopt zijn huid duur en behoudt zijn plek. Twee bochten later waagt de Vries nogmaals een inhaalactie, maar de AlphaTauri-coureur verremt zich en schiet rechtdoor. Magnussen, die uit moet wijken, schiet ook rechtdoor. Beide heren moeten achteruit rijden om weer hun weg te kunnen vervolgen na een flinke vertraging. Op dat moment ligt Verstappen al vijf seconden voor op Alonso.

Max maakt in ronde 42 nog een tweede stop. Ditmaal wisselt hij de harde banden in voor een setje mediums. Ook nu behoudt hij de leiding, met een voorsprong van vijf seconden op Alonso. Hamilton zit drie seconden achter Alonso. George Russell moet in ronde 55 zijn Mercedes in de pits parkeren met remproblemen en is daarmee de tweede uitvaller van de race.

Aan kop vinden er in de slotfase geen wisselingen meer plaats, waarmee Max zijn zesde overwinning van het jaar scoort. Het betekent de 41e Grand Prix-zege uit de carrière van de tweevoudig wereldkampioen, waarmee hij op gelijke hoogte komt met Ayrton Senna. Fernando Alonso wordt voor de tweede keer dit jaar tweede, negen seconden achter Verstappen. Lewis Hamilton wordt derde, met daarachter de beide Ferrari’s van Charles Leclerc en Carlos Sainz op P4 en P5. Sergio Perez eindigt op P6 en pakt het punt voor de snelste raceronde, met Alexander Albon op een hele knappe zevende plaats. Het betekent het beste resultaat van het jaar voor Albon en het team van Williams. Esteban Ocon, thuisrijder Lance Stroll en Valtteri Bottas completeren de top tien.

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl