Max Verstappen oppermachtig in Belgische Grand Prix: “Had een geweldige auto”

Max Verstappen heeft op dominante wijze de Grand Prix van België gewonnen. Na een zesde startplek, vanwege een gridstraf, lag Max na een goede start op P4. Verstappen haalde Lewis Hamilton en Charles Leclerc in de beginfase in, waarna hij na zijn eerste pitstop al snel voorbij ging aan teamgenoot Sergio Perez om de leiding vervolgens niet meer af te staan. Met een voorsprong van 22 seconden op Perez boekte Max zijn tiende Grand Prix-overwinning van het seizoen en zijn achtste zege op rij. Perez maakte er een één-twee voor het team van Oracle Red Bull Racing van, terwijl Charles Leclerc in zijn Ferrari op P3 eindigde.

“Het is in ieder geval een nieuwe startplek om vanaf te winnen, P6”, laat Max na afloop van de race weten als hem wordt gevraagd of hij vanaf elke plek kan winnen. “Ik wist dat we een geweldige auto hadden. Het ging er vooral om, om de eerste bocht te overleven. Ik heb daarom bij de start niet te veel risico genomen. Ik kon zien dat het allemaal krap ging worden. Voor mij werd er schade gereden. Ik heb zelf ook in die positie gezeten, dus daar wilde ik uit blijven en dat pakte goed uit. Ik denk dat we alle inhaalacties juist uitgevoerd hebben. In het begin zat ik een beetje vast in de DRS-trein, maar toen Lewis en Charles geen DRS meer hadden, kon ik meteen aanvallen en kon ik meteen naar voren gaan.”

Na zijn eerste pitstop maakte Max in twee ronden twee seconden goed op teamgenoot Perez om hem vervolgens met gemak voorbij te gaan. Hierover zegt Verstappen: “De inlap was best oké en met de outlap heb ik iets meer op de band gepusht. De banden konden het wel hebben. Ik moest vanaf P6 komen en in de eerste stint zat ik een beetje vast en als je eenmaal op kop rijdt, kan je iets meer controleren. In de vrije lucht kon ik mijn eigen tempo rijden.”

Over de boordradio werd Max door engineer Gianpiero Lambiase in de laatste stint verzocht langzamer te rijden om zijn banden te sparen. Max legt uit: “We hadden de keuze om rustig naar de finish te rijden, wat we hebben gedaan. Of ik kon meer gas geven, een extra pitstop doen en weer gas geven. Dat is wat leuker om te doen, maar uiteindelijk was het allemaal prima en ben ik wat langzamer gaan rijden. Natuurlijk kijken we naar de getallen en naar de slijtage van de banden en dit circuit is zwaar voor de banden, dus je wil ze niet onnodig beschadigen en dat deden we dan ook niet.”

De coureurs kunnen nu gaan genieten van de zomerpauze. Ondanks de fantastische resultaten, is Max wel even toe aan vakantie, vóór de Dutch Grand Prix op 27 augustus: “Zoals het nu gaat, mag het lekker doorgaan. Maar het is altijd fijn om het twee weken even wat rustiger aan te doen.”

Na een grotendeels nat weekend, is het droog bij aanvang van de 44 ronden tellende race op het legendarische circuit van Spa-Francorchamps. De top vier start de race op de zachte bandencompound, terwijl Oscar Piastri op P5 de eerste coureur op de medium compound banden is. Max start de race ook op de zachte bandencompound vanaf P6 op de grid, terwijl Nico Hulkenberg vanuit de pitstraat de race zal aanvangen.

Na de start is het druk bij de eerste bocht. Oscar Piastri wordt klem gereden door Carlos Sainz en de twee heren raken elkaar. Dit geeft Max de kans om naar plek vier te gaan. Perez haalt bij Kemmel Straight polesitter Charles Leclerc in en neemt de leiding over. Piastri heeft flinke schade opgelopen door het akkefietje met Sainz en de Australiër moet zijn McLaren stilzetten tussen bocht dertien en veertien en is daarmee de eerste uitvaller van de race. Ook de Ferrari van Sainz is beschadigd en de Spanjaard verliest ronde na ronde posities en kukelt uit de top tien.

Verstappen haalt in ronde zes Hamilton in voor plek drie en zet vervolgens zijn jacht voort door in ronde negen voorbij te gaan aan Leclerc bij Les Combes voor plek twee. Na zijn inhaalactie ligt Verstappen nog drie seconden achter teamgenoot Perez.

Perez maakt in ronde veertien zijn eerste pitstop en de Mexicaan komt als tweede terug de baan op, achter Verstappen. Max maakt een ronde later ook zijn pitstop en de Nederlander wisselt de zachte banden in voor een setje van de medium compound banden. Verstappen komt achter teamgenoot Perez op P2 terug op het asfalt. De tweevoudig wereldkampioen loopt na zijn stop met rasse schreden in op leider Perez en in ronde zeventien gaat Max, met behulp van DRS, op Kemmel Straight eenvoudig voorbij aan Perez.

Het begint vervolgens te druppelen en dat zorgt ervoor dat Max een akelig moment beleeft als hij bijna de controle over de auto verliest bij de Raidillon. Verstappen komt met de schrik vrij en kan zijn weg vervolgen. Het blijft nog een paar ronden miezeren, maar de baan is nog steeds droog genoeg voor slicks. Sainz moet in ronde 23 zijn Ferrari in de pits parkeren vanwege de schade die hij heeft opgelopen bij de start.

Het stopt met regenen en de zon breekt weer door. Verstappen maakt in ronde 31 zijn tweede pitstop en ditmaal worden er weer zachte banden onder de RB19 gemonteerd. Max komt als leider terug de baan op, ruim acht seconden vóór teamgenoot Perez. In het vervolg van de race komt de overwinning niet meer in gevaar voor Max, die uiteindelijk met 22 seconden voorsprong op Perez zijn achtste Grand Prix-overwinning op rij pakt. Perez maakt er met een tweede plek de vijfde één-twee van het jaar van voor Red Bull. Leclerc wordt derde. Hamilton eindigt als vierde, met Fernando Alonso op P5. George Russell wordt zesde, terwijl Lando Norris, Esteban Ocon, Lance Stroll, en Yuki Tsunoda de top tien completeren.

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl