Lange dagen bij JW Raceservice, maar eer van ’t werk

Brabantse nachten zijn lang. Zo doet JW Raceservice uit Goirle (bij Tilburg) regelmatig het licht uit tijdens de weekenden van de Porsche Carrera Cup Benelux en zie je er de monteurs tot in de laatste uurtjes sleutelen. Niet omdat ze de dingen niet voor elkaar zouden hebben. Integendeel: omdat ‘perfect’ soms nog een tandje beter kan. Dat praat zich rond binnen Nederlands snelste merkencup.

JW Raceservice. Zo’n team waar mensen nooit naast hun schoenen lopen en weten waar zij vandaan komen. Pure prestatiefocus zonder kapsones, onder de bezielende leiding van Jochem van de Wiel. Een kerel die liever een eerlijk verhaal afsteekt dan een gelikt pr-praatje de wereld in slingert. Gepokt en gemazeld in de autosport bovendien, sinds hij een jaartje of dertig geleden zelf hobbymatig begon met racen en zijn eigen materiaal prepareerde. “Dat viel anderen op en zo kreeg ik steeds vaker de vraag: ‘Wil je voor mij ook sleutelen?’ Het liep zo uit de hand dat ik me in 2009 inschreef bij de KvK en dat ik de baan die ik er nog naast hield binnen een jaar kon opzeggen.” Het VAG-hart van de Brabantse ondernemer ging vanzelf sneller kloppen toen een goede klant, Bart van Eijndhoven, een Porsche 997 Cup kocht. “Daarna volgden vrienden van hem en in 2019 stapte zijn zoon Huub met ons in de Supercar Challenge. Dat niet alleen, we deden ook het WEK, met Jaap van Lagen erbij. Iedereen herinnert zich die crash met dubbele salto nog wel, toen Huub door een BMW-rijder van de baan werd getikt, nota bene tijdens de allereerste race op het ‘nieuwe’ Circuit Zandvoort. De laatste wedstrijd op de oude baan hadden we nog gewonnen, met de 991 die nu helemaal afgeschreven was.”

Nuchtere Brabantse mensen
Het serieuze incident begin 2020 hield Huub van Eijndhoven en daarmee ook JW Raceservice niet af van de volgende missie: Porsche Carrera Cup Benelux. Van de Wiel: “Door de omstandigheden stapten we wat later in het seizoen in. Meteen tijdens ons eerste weekend, op de Nürburgring, stonden we op het podium en tijdens de Finaleraces op Zolder nogmaals. ‘Waar komen díe ineens vandaan?’ riep de commentator door de speaker.” Ineens op zo’n hoog niveau acteren bracht het team niet van zijn stuk. “Wij zijn heel nuchtere Brabantse mensen die heus een gezellige sfeer kweken tijdens de evenementen, maar als het moet ook tot diep in de nacht doorsleutelen om de perfecte auto neer te zetten.” Dat bleek, want tijdens de allereerste officiële testdag van het type 992 Cup in 2021 klokte Huub van Eijndhoven de snelste tijd van iedereen (inclusief Supercup-coureurs) en aan het eind van het seizoen won hij met overmacht het rookiekampioenschap. “Zelfs met zicht op de algemene titel, tot iemand anders zijn voorwiel eraf reed bij een mislukte remactie,” aldus Van de Wiel. “Ik heb hem nog nooit zo kwaad gezien.”

Voorkant verschrikkelijk goed
Wegens overbezetting in de Porsche Carrera Cup Deutschland kon JW Raceservice niet met Huub van Eijndhoven mee doorgroeien in diens ambities, maar jongere broer Lucas stond al te trappelen om zich te gaan bewijzen in de Porsche Carrera Cup Benelux. “Hij bleek meteen een vreselijk snelle rijder en had zelfs de potentie om kampioen te worden, alleen vond hij het soms lastig om in een split second de juiste keuze te maken, waardoor hij wat vaker bij incidentjes op de baan betrokken raakte,” aldus Van de Wiel. “Toch pakte hij mooi de rookietitel, terwijl onze gentleman driver Sven Van Laere als derde in de Am-klasse eindigde.” In 2023 vond Lucas van Eijndhoven het geluk niet steeds aan zijn zijde. Wel viel JW Raceservice in positieve zin op door behoorlijk tot zeer succesvolle guest entries van Tijn Jilesen, Max Veels, Sam Jongejan en Larry ten Voorde. “Die domineerde echt alles in Assen: vrije training, kwalificatie en beide wedstrijden. Volgens hem hadden wij de allerbeste 992 Cup voor hem klaargezet. Hij zei: ‘Jullie maken die voorkant gewoon verschrikkelijk goed.’ Een scherpe auto, wat we eerder ook al van Huub van Eijndhoven hoorden. ‘De Porsche gaat precies de kant op die ik wil,’ riep hij destijds.”

Geen haantjes
Dergelijke geluiden bereikten Sacha Norden, die zich bij JW Raceservice meldde als nieuwe rijder voor 2024 in de Porsche Carrera Cup Benelux. “Hij begon met ons afgelopen winter in de Porsche Sprint Challenge Benelux, waar hij merkte dat wij echt tot het gaatje gaan om het materiaal en de set-up goed te krijgen,” zegt Van de Wiel. “Zelfs de commentator merkte op dat hij altijd met die auto’s in de weer zijn. Soms lijkt iets goed, maar proberen we er nog meer uit te halen. Dat lukt niet altijd en dan keren we terug naar waar we stonden. Het vormt heus geen rocket science. Je moet de afstellingen zo zetten dat de coureur direct heel veel vertrouwen in zijn Porsche heeft en niet om de problemen heen hoeft te rijden. Wij sleutelen met een heel steady groepje mensen, die volledig op elkaar ingespeeld zijn. Haantjes zitten er niet tussen. Als je een monteur of engineer hebt die zichzelf beter vindt dan de anderen en die dingen voor zichzelf houdt, kun je nooit echt als team functioneren. Iemand die zich zo opstelt, stuur ik met het eerste vliegtuig terug naar huis.” Klare taal van een teambaas die best van een dolletje op zijn tijd houdt, maar zijn core business uiterst serieus neemt. De ambities liegen er niet om: “Hopelijk meerdere Carrera Cups in de nabije toekomst en Supercup. Op termijn zouden we ons het liefst helemaal op Porsches focussen, want daar ligt onze grootste know-how en het brengt een stukje rust in het team.” Kan het licht misschien toch een keer eerder uit.

Meer informatie:  www.jwraceservice.nl  –   www.carreracupbenelux.com

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl