Kijk waar talenten als Daan Pijl, Rik Koen, Nina Pothof, Sam Jongejan en Kelvin de Groot inmiddels staan in de racerij. Carrièrematig hebben ze één ding met elkaar gemeen: hun bakermat ligt in de PTC Racing Cup. Hetzelfde pad volgt Mitchell van Dijk, die zich na een waanzinnige actie op Spa-Francorchamps en vooral een heel constant seizoen kampioen kroonde. “De auto’s zijn simpeler, maar het principe van close racen, verdedigen en strategisch inhalen blijft hetzelfde.”
De plannen voor 2025 moeten zich nog uitkristalliseren (daarover meer in ons volgende nummer), maar de eerste Radical-ervaringen neemt niemand Mitchell van Dijk nog af en zijn kersverse titel in de PTC Racing Cup evenmin. “Vorig jaar maakte ik nog wat beginnersfoutjes,” bekent de 16-jarige coureur uit Harderwijk, die eerder geschoold werd bij de NXT Junior Autosport Experience van Youri Verswijveren. “Als je net over de honderd procent heen schiet, loop je het risico dat het misgaat. Winnen doe je alleen door heel constant te rijden en ervoor te zorgen dat je geen enkele wedstrijd uitvalt. In combinatie met het team, uiteraard: Molkenboer Autosport. Op de eerste racedag van dit seizoen bij de ACNN won ik al direct beide wedstrijden. Mijn kampioenschap was definitief toen ik op Spa-Francorchamps met één remactie van de vierde naar de eerste plaats ging, tot ieders verbazing. ‘Jou had ik totaal niet meer verwacht,’ zei mijn tegenstander aan de finish.”
Recht door zee
Van Dijk proefde in 2023 al driemaal van de PTC Racing Cup, toen met een eigen auto. “Die miste echter vermogen en we hadden twijfels over de wegligging. Omdat we vanuit de levering van onderdelen al in contact stonden met Björn Molkenboer, vroegen we of we eens met zijn team en materiaal mochten testen. Dat maakte twee seconden verschil.” Het gevoel was goed en de ervaringen in seizoen 2024 bevestigden dat, zo geeft vader Erwin van Dijk aan. “Wij vinden Björn eerlijk en recht door zee. Hij zegt waar het op staat en draait niet om de hete brei heen. Wanneer dingen niet uitpakken zoals gehoopt, gaat hij op zoek naar verbeteringen, zonder automatisch naar de rijder te wijzen. Tegelijkertijd ben ik als vader wel zo fair dat ik Mitchell er direct op aanspreek wanneer hij zelf een misser heeft begaan.” De jonge coureur wist zich echter geweldig te handhaven in de PTC Racing Cup. “Je moet continu verdedigen, niet in de stress raken wanneer je een tikje van achteren krijgt en elke kans benutten om in te halen. Ook wanneer je, zoals ik, een deel van het seizoen met minder vermogen rijdt. Dan is het een kwestie van de auto strak aan de binnenkant houden.”
Handhaving
Het gebrek aan enkele pk’s, wat bij de PTC Racing Cup meteen véél verschil maakt, kwam definitief aan het licht toen Mitchell van Dijk, net als zijn zeven grootste concurrenten, zijn auto moest afstaan voor een steekproef. “Heel belangrijk, die handhaving,” meent zijn vader. “In elke cupklasse wordt gepoogd om te knoeien, dat weten we allemaal binnen de racerij. De eenheid staat of valt met een goede technische controle. In dit geval voerde OBD-Tuning rollenbanktests uit en werden alle uitslagen open en eerlijk gedeeld binnen de groepsapp van de klasse. Dat vind ik het sterke aan de PTC Cup, samen met het relatief gunstige kostenplaatje en het serieus grote veld ten opzichte van andere beginnersklassen. Er doen altijd wel 20, 25 auto’s mee, en dan wordt het met zulk gelijkwaardig materiaal echt battelen. Dit is echt cupracen op hoog niveau. Heel close, en je leert er hoe je je inhaalacties moet plannen. Mensen doen er weleens lacherig over, maar dat vind ik totaal onterecht. Zelfs met aardig wat race-ervaring rijd je niet zomaar even naar het podium.”
Openheid
Vanuit de ACNN bevestigt Rutger Griemink dat de PTC Racing Cup een sterk familiekarakter heeft. “Zowel bij kinderen die in de karting al met hun ouders onderweg waren als ‘zijinstromers’, om ze zo maar te noemen. Bij het ene gezin stapt de vader zelf ook in, terwijl in het andere geval de nadruk op begeleiding ligt. Nieuwe deelnemers vinden gemakkelijk aansluiting, vanwege de gemoedelijkheid en de ongedwongen sfeer. De spanning die je ziet tijdens de briefing refereert niet aan de ontspanning bij de teams na de vrije training. Dáár blijkt namelijk of je met het juiste materiaal bent afgereisd, met de goede afstelling. Er heerst een sfeer van openheid, zeker richting nieuwelingen en rijders die nog niet goed meekomen. Deelnemers ‘shoppen’ onderling om kennis te vergaren over set-up, bandenspanning en noem maar op. Dat gebeurt allemaal zonder haat en nijd. De hulpvaardigheid is er ook op het gebied van rijdersbegeleiding. Waar rem je voor Stekkenwal? In welke versnelling neem je de Geert Timmerbocht? Die uitwisseling van kennis typeert de PTC Racing Cup, en wanneer het hard regent, zie je weleens dat teams die een pitbox huren degenen die vanuit een tentje werken uitnodigen om bij hen binnen te komen staan.”
Heel weinig sleutelen
Naar schatting van Griemink heeft zo’n zestig procent van de deelnemers zich tot een commercieel team gewend, wat betekent dat veertig procent het grotendeels op eigen kracht redt in de PTC Racing Cup. “Dat kan ook makkelijk, want er bestaat geen betaalbaarder klasse qua running costs. Buiten het vervangen van remblokken en banden hoef je maar heel weinig te sleutelen, tenzij er schade optreedt. Het zijn redelijk simpele auto’s en structurele storingen kennen we eigenlijk niet. Sommige teams houden het vier seizoenen lang vol zonder de motor open te trekken. De praktijk leert zelfs dat een goed ingelopen blok vaak beter presteert dan net na een revisie. Mocht je toch een keer vastlopen met een probleem waar je niet uitkomt, dan kun je bij andere teams aankloppen voor hulp of Derk Oldenijens van OBD-Tuning aan zijn jasje trekken voor goede raad. Yorick Tang is de man die alles van banden weet, en zo ondervangen we vrijwel alle issues, ook bij een acute behoefte aan specifieke onderdelen. Dit jaar had een deelnemer na een koprol een andere stuurstang nodig en terwijl andere teams hielpen om de auto te fatsoeneren, lagen de benodigde spullen er ineens naast in de tent, zonder dat iemand wist waar ze vandaan kwamen. Dat is nou de PTC Racing Cup ten voeten uit.”
Investeringen betalen zich uit
Het laat onverlet dat de deelnemers strijden op de millimeter. “De spiegeltjes tikken elkaar echt wel aan,” lacht Griemink. “Tegelijkertijd ben ik trots op de rijders, want zo’n harde en tegelijkertijd faire strijd als dit seizoen hebben we nog niet vaak meegemaakt. In plaats van gaatjes die niet bestaan opzoeken, zie je nu dat coureurs het kunnen opbrengen om hun kans af te wachten. Waarom zou je een race van veertig minuten in de eerste paar ronden willen winnen? Je hebt dan eerder veel te verliezen. We zien een duidelijke ontwikkeling in het niveau en daar betalen de gedane investeringen in rijdersmentaliteit zich uit, die in 2022 en 2023 een speerpunt vormden. Enerzijds een enkeling streng toespreken na een ongeoorloofde actie, anderzijds de controles op gelijkheid in materiaal aanscherpen. Dan moet je denken aan het verzegelen van de auto’s op het circuit, waarna ze op transport gingen naar OBD-Tuning voor een rollenbanksessie, inclusief het checken van de overbrengingsverhoudingen en andere componenten die conform het cupreglement horen te zijn.” Nota bene Mitchell van Dijk geldt, wat Griemink betreft, als het perfecte voorbeeld van hard, doch fair racen. “Op Spa lag hij voor Busstop op de vierde plek, maar door een mooie actie en een remfout van een concurrent schoot hij in de laatste bocht naar de eerste plek en werd hij alsnog kampioen, zonder iemand geraakt te hebben.”
Meer informatie: www.acnn.nl / www.zoetracing.nl
Tekst: Aart van der Haagen – foto’s: PR
Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl