Nog maar vijf jaar geleden ontstegen de broers Vincent en Reinder Anema het hobbyniveau in de racerij en zetten ze de eerste stappen van een professionaliseringsslag die respect afdwingt. Terugblikkend praten ze over een ongelooflijke leercurve, zonder telkens bij anderen de kunst af te kijken. Júist niet. Een klein beetje eigenwijs zijn de broers achter Anema Racing wel en dat begint zich te weerspiegelen in serieuze resultaten, zoals een dubbele titel bij de PCR.
Ontzorgen. Een term die vaak als een cliché wordt opgevat, maar die bij een goed team in de autosport zonder meer de lading dekt. “In de tijd dat ik zelf nog hobbymatig racete bij de DNRT en mijn broer Reinder alle techniek regelde, kon ik er blind op vertrouwen dat alles gecheckt en goed was,” vertelt Vincent Anema. “Het geeft een heel prettig gevoel om aan boord te stappen en je niet te hoeven bezighouden met allerlei dingen om het racen heen. Toen wij met Anema Racing begonnen, stelden we ons in op een dienstverlening zoals we die zelf graag als coureur zouden zien. Zonder bombarie te maken pakten we voor dit niveau in de amateursport al best groot uit. Ik weet nog dat toen we in 2021 voor het eerst als team meededen bij de PCR, we op Circuit Zolder als enige een tentje opbouwden en onze eigen werkwijze hanteerden. Dat viel op, terwijl wij het de normaalste zaak van de wereld vonden.” De op dat moment nog zo jonge renstal uit Nieuw-Vennep richtte een structuur in op basis van draaiboeken. “Die verstrekken we aan onze eigen mensen, maar bij endurance ook aan de coureurs. Enkele dagen van tevoren al, zodat ze weten wat hen te wachten staat, qua strategie en dergelijke. Bij het inzetten van een nieuwe auto krijgen ze er uitleg over op papier en aan het begin van het evenement spreken we alles nog eens rustig door.”
Omgaan met groeiend team
In vijf jaar tijd ontwikkelde Anema Racing zich op verschillende niveaus in de amateursport tot een team om serieus rekening mee te houden, met als bekroning het winnen van zowel de Cayman Cup als de GT Cup bij Porsche Club Racing. Reinder Anema: “Dan wordt er natuurlijk anders naar je gekeken dan in het begin, wanneer iedereen nog denkt: ‘Ach, van die jongens hebben we niks te vrezen.’ Zodra je meedoet om de podiums, zijn andere teams terughoudender met het verstrekken van informatie. Nou blijven wij sowieso ons eigen plan trekken en laten we ons niet beïnvloeden door wat een ander wel of niet vindt. Wanneer iemand van buitenaf op een racedag naar ons toe komt om iets met ons te bespreken, verwijzen we diegene naar Vincent. Hij houdt de anderen uit de wind, zodat zij rustig hun ding kunnen doen. Ook onze coureurs; want dat hoort bij ontzorgen. Vaak loopt mijn broer al tijdig naar het parc fermé om waar nodig tekst en uitleg te geven aan de technische commissie en de rijders op te vangen met wat drinken. Terugkijkend op de eerste vijf jaar van ons team hebben we op alle vlakken ontzettend veel geleerd. Niet alleen sportief en technisch, zoals het uitvogelen van set-ups, maar ook het omgaan met een groeiend team en medewerkers. We hebben nu een groep mensen om ons heen verzameld met wie het super werkt. Binnen die harmonie pakken nieuwe collega’s de materie makkelijker op.”
Maatje kleiner
Gevraagd naar wat Anema Racing in een paar woorden typeert zegt Vincent: “Wij zijn altijd een beetje eigenwijs geweest. Natuurlijk kijken we heus weleens met een schuin oog naar anderen, maar uiteindelijk kiezen we ons eigen pad en methodes die bij ons passen. Als je hetzelfde doet als de rest, spring je er nooit uit. Wij willen beter worden en kampioenschappen winnen, zoals afgelopen seizoen bij de PCR in twee klassen.” Reinder Anema geeft een mooi voorbeeld van dat eigenwijze. “Binnen de Cayman Cup heerste op een gegeven moment een trend om steeds grotere achtervleugels te monteren en daarmee meer downforce aan de achterkant te genereren. Wij kozen in overleg met Jean-Paul Hulsebos juist voor een maatje kleiner, waarmee hij als rijder op de rechte stukken een hogere topsnelheid behaalt. In de bochten levert hij wat in en reageert de auto iets minder stabiel, maar hij weet dat uitstekend te beheersen. Een belangrijke factor is dat hij meteen in het eerste rondje van de kwalificatie een superscherpe tijd neerzet, voordat de banden afbouwen. Zijn Cayman mist in de bochten wat tractie, maar ligt Jean-Paul als coureur eenmaal op kop, dan valt hij bijna niet meer in te halen.” Dat bleek, met de titel in de Cayman Cup als resultaat, waar renstalgenoot Wilbert Groenewoud de GT Cup op zijn naam schreef.
Vreemdgaan
De Porsche-coureurs Jean-Paul Hulsebos en Pelle van Waes starten in 2025 met Anema Racing een nieuw avontuur, alleen niet met hun geliefde merk. “Gezamenlijk gaan we een originele auto van BMW Motorsport doorontwikkelen, een M235i,” onthult Vincent. “Dat wil zeggen: ’m lichter maken, de verstelbaarheid van de draagarmen uitbreiden, het vermogen optimaliseren en de betrouwbaarheid naar een hoger plan tillen, onder meer door het koelsysteem een bepaalde overcapaciteit te geven. Het lijkt een beetje vreemdgaan voor deze rijders, maar op de achterbumper zit een sticker met de tekst: ‘Ik identificeer mij als Porsche.’ Zo hebben we zondag 8 december al aan Assen into the dark deelgenomen en in onze klasse gewonnen, als eerste voorbereiding op het nieuwe seizoen, waarin we ons met deze BMW volledig op endurance zullen focussen. Dit met het uiteindelijk het doel om naar het niveau van 24-uursraces door te groeien. Mogelijk al Zolder in 2026. Intussen hopen we als team nieuwe rijders aan te trekken en willen we meer aandacht besteden aan begeleiding. Voorzichtig kijken we alvast uit naar een ander, groter pand en ik sluit niet uit dat we in de toekomst dan mensen in vaste dienst gaan nemen.” De vaart zit er flink in bij het team uit Nieuw-Vennep, dat onverstoorbaar zijn eigen plan blijft trekken.
Meer informatie: www.anemaracing.nl
Tekst: Aart van der Haagen- foto’s: PR
Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl