Wat haalt Raceway Venray zichzelf op de hals? Veel, want de terugkeer van de NASCAR Whelen Euro Series op het ovalcircuit gaat voor het eerst gepaard met een programma van vier speedwayklassen, om het weekend extra attractief te maken voor het thuispubliek. Volgens coördinator Mariëlle Jans zal dat in het laatste weekend van juni niet alleen veel sensatie, maar ook een hoop hectiek geven. “Met al onze vrijwilligers samen moeten we heel strikt de tijd bewaken.”
Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar Raceway Venray voegt als het ware een stukje Amerika toe aan de NASCAR Whelen Euro Series, de Europese variant van het legendarische kampioenschap in de Verenigde Staten. “Binnen de competitie hier op het continent schotelen wij de coureurs als enige een ovalcircuit voor,” vertelt Mariëlle Jans. “Dat vind je vrijwel nergens in Europa op dit niveau.” Zeker, speedwaybanen kom je her en der tegen, maar die hebben over het algemeen weinig of geen verkanting en zijn qua lengte en veiligheid ook niet berekend op machines die met snelheden van tegen de 160 km/h door de bochten razen. “Behalve voor de Nederlandse deelnemers die Raceway Venray door en door kennen, zoals Liam Hezemans, wordt dat een behoorlijk nieuwe belevenis. Vandaar dat sommige buitenlandse rijders de Paasraces bij ons aangrepen om aan de V8 Oval Series mee te doen en zo de baan te leren kennen. Ze staken bovendien hun licht op bij de lokale teams over de optimale set-up en rijstijl. Het voelt toch even anders als je linksaf moet met direct naast het asfalt een betonnen muur. Wanneer je dat voor het eerst meemaakt, bedenk je je wel twee keer of je een inhaalactie gaat inzetten.”
Baan ombouwen
Goede voorbereiding is het halve werk en dat geldt ook voor de organisatie van het evenement. “Er komt nogal wat op ons af, nu we voor het eerst een gecombineerd programma houden met speedwaywedstrijden in vier klassen: Stockcar F1, Stockcar F2, Stockcar F2 Junioren en National Hotrod,” legt Mariëlle Jans uit. “Met name op zondag moeten we wel drie keer de korte oval ombouwen, omdat die door de NASCAR Whelen Euro Series gebruikt zal worden als pitstraat. In tegenstelling tot onze eigen V8 Oval Series rijden deze coureurs namelijk zeventig ronden; ongeveer driemaal zoveel. Weliswaar geldt er geen verplichte pitstop en houden de banden het de hele race uit, maar er kan natuurlijk altijd technisch iets misgaan. Het ombouwen van de baan betekent het podium van de hoofd vlagger verplaatsen en een stuk vangrail toevoegen of juist weghalen. Bij een traject dat als pitstraat dient moet je immers de in- en uitgang van elkaar scheiden, waar we normaliter de speedwayauto’s op dezelfde plek doorlaten. Gelukkig is het niet zo’n enorme operatie, want we doen dit ook wanneer we de korte oval voor de karting gebruiken, maar het vergt wel even wat logistiek.” Even wennen, net als de gridwalk van de NASCAR Whelen Euro Series. “Dan mogen alle fans zich gedurende een halfuur op de baan begeven om dicht bij de coureurs en de auto’s te komen.”
Summer Night Races
In het weekend van 29 en 30 juni keert de NASCAR Whelen Euro Series voor het eerst sinds 2019 terug naar Raceway Venray. “We vinden dat een enorme eer,” zegt Mariëlle Jans. “Tegelijkertijd weten we uit ervaring dat ons eigen publiek veel waarde hecht aan de vertrouwde speedwayklassen, vandaar de keuze om die nu voor het eerst in het programma te integreren. De deelnemers aan de V8 Oval Series hadden er ook wel bij gewild, alleen redden we dat met de faciliteiten niet, omdat de pitboxen die zij normaal gebruiken nu hard nodig zijn voor het onderbrengen van de buitenlandse teams. Trouwens, het weekend zit al overvol. Op zaterdag begint de divisie EuroNASCAR 2 met twee vrije trainingen van elk drie kwartier, gevolgd door een kwalificatie van een halfuur en daarna een race van zeventig minuten. Dat programma duurt tot ’s middags vijf uur en daarna starten we direct met de Summer Night Races voor de speedwayklassen, waarbij de Stockcar F1 en F2 de laatste mogelijkheid hebben om punten te verzamelen voor het World Championship in respectievelijk Skegness en Taunton, in Engeland. Op zondag komen de rijders in de divisie EuroNASCAR Pro in actie en mixen we het tijdschema met onze eigen series op de korte baan.”
Voertaal nu Engels
Organisatorisch betekent de NASCAR Whelen Euro Series voor Raceway Venray in zekere zin een nieuwe ervaring. Althans, in vergelijking met de vorige drie keren. “In het verleden kwam de Franse stichting die verantwoordelijk is voor het kampioenschap met een compleet team van eigen mensen naar ons toe en bleef er voor ons uitsluitend een faciliterende rol over. Nu gaat dat anders: de organisatie stuurt een kleinere delegatie uit Frankrijk en heeft ons gevraagd om ondersteuning vanuit onze groep vrijwilligers. Die vinden het natuurlijk geweldig om voor zo’n prestigieuze serie te mogen werken. Ook wel prettig dat de voertaal nu Engels is, waar in het verleden vooral Frans werd gesproken.” Het wordt een race tegen de klok in juni, maar Mariëlle Jans is ervan overtuigd dat ze die samen met haar team kan winnen. “We nemen een week van tevoren het draaiboek met alle vrijwilligers door, inclusief ieders taakverdeling. Er staat ons eind juni een bijzonder druk weekend te wachten, maar het spelletje, dat kennen we als geen ander.”
Meer informatie: www.racewayvenray.com
Tekst: Aart van der Haagen
Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl