Nooit zal de MaX5 Cup uit het oog verliezen dat autosport op dit niveau laagdrempelig moet blijven, maar de stichting die de klasse in nauwe samenspraak met de DNRT organiseert, weet dat zij achter de schermen een bepaalde professionaliteit moet nastreven om het succes voor de toekomst te waarborgen. “Het lijkt een beetje op een bedrijf,” meent bestuurslid Steven van der Plank. “Zonder middelen bereik je niks.”
Binnen de DNRT heeft de MaX5 Cup een unieke geschiedenis, omdat deze eenheidsklasse ooit mede onder de vleugels van Mazda Motor Nederland viel. Dit kwam mede door het enthousiasme van de autosportliefhebbende pr-manager Jur Raatjes. Opmerkelijk genoeg stond de eerste generatie (type NA) van de Mazda MX-5, ’s werelds populairste roadster, al lang niet meer in de showrooms toen het avontuur in de zomer van 2007 begon. “Op een gegeven moment kon hij het ook echt niet meer verkopen binnen de organisatie,” lacht Van der Plank. “Dat begrepen wij natuurlijk heel goed. Voor ons was dat het startsein om zelf een stichting op te richten en aandacht te besteden aan zaken die tot dan toe onderbelicht waren gebleven, vooral op het gebied van reglementen en handhaving. Voor de importeur lag daar uiteraard niet de focus. Door de oprichting van een zelfstandige stichting konden we grote stappen zetten. Zo’n structuur biedt meer slagkracht dan losse initiatieven, en daarom hebben we destijds gekozen om het verhaal meteen goed in te richten.”
Betaalde kracht voor coördinatie
Met de vergelijking met een bedrijf benadrukt Van der Plank dat niet alles vanzelf gaat. “Als je zaken voor elkaar wilt krijgen, heb je middelen nodig. Dat betekent dat we bijdragen vragen van de rijders, met de garantie dat deze bijdragen ten goede komen aan de deelnemers. Neem bijvoorbeeld onze deelname met drie auto’s aan de KNAF Testdag op 7 december. Deze deelname hebben we gefinancierd uit de gezamenlijke pot, omdat iedereen profiteert van goede promotie. Als het ons lukt om het aantal rijders stabiel te houden of zelfs te laten groeien, komt dat de competitie ten goede.
Daarom zetten we ook op andere manieren in op promotie. We zijn zichtbaar op evenementen zoals de KNAF Keuringsdagen en de Racing Expo Leeuwarden. Daarnaast presenteren we ons actief op sociale media en houden we onze website actueel. We zijn zelfs van plan om een YouTube-kanaal te lanceren. Bovendien hebben we, net als in de tijd dat de importeur betrokken was, een betaalde kracht aangesteld als cupcoördinator. Deze persoon kan zich onafhankelijk opstellen tussen de rijders en de DNRT en draagt bij aan een professionele organisatie.”
Speciale divisies voor diversiteit
De bijdragen van deelnemers worden ook gebruikt om het leven binnen de MaX5 Cup aangenamer te maken. “Denk aan rollenbankdagen om de competitie eerlijk te houden, het huren van een rij pitboxen op Circuit Zolder voor de gezelligheid, of het organiseren van een eindfeest met prijsuitreiking. Daarnaast besteden we aandacht aan bekers voor onze speciale divisies, zoals de Teamklasse, de Seniorenklasse en de Rookieklasse,” legt Van der Plank uit.
“Je ziet dat we deelnemers van allerlei achtergronden aantrekken: van karting, simracen en andere amateurklassen tot mensen die vanuit het niets instappen. Ze komen in alle leeftijden, van coureurs die het net kunnen betalen tot deelnemers die ruimer in hun budget zitten maar bewust kiezen voor de MaX5 Cup. Kijk bijvoorbeeld naar onze kampioen van 2024, Marcel Dekker. Hij gaf onlangs aan dat hij onze klasse leuker vindt dan de nieuwere Mazda-klassen, vanwege de mentaliteit in het veld. Mensen zijn zuinig op hun auto, die ze vaak van hun eigen spaarcenten hebben betaald. En als iemand toch te vaak schade rijdt, fluisteren wij hem in het oor dat hij wat voorzichtiger moet zijn.”
Jaarlijkse finetuning
Een professionele, maar niet-commerciële aanpak vraagt om strikte bewaking van het reglement. “Het reglement is inmiddels goed uitgekristalliseerd, maar we blijven het jaarlijks finetunen,” vertelt Van der Plank. “Soms door richtlijnen van hogerhand, soms door technische ontwikkelingen, nieuwe inzichten of doordat deelnemers zaken anders interpreteren dan bedoeld.
Zo mogen teams nu een iets dunnere voorruitsticker gebruiken, omdat een deelnemer aangaf dat hij er niet goed onderdoor kon kijken. Daarnaast hebben we een preferred supplier ingevoerd voor schokdempers om wildgroei te voorkomen. De oliekoeler, die toch al nergens meer werd toegepast en niet meer verkrijgbaar is, hebben we geschrapt. Ook hebben we een uitlaatsysteem laten ontwikkelen in Nederland, zodat we niet langer afhankelijk zijn van een Engelse leverancier, zeker na de Brexit. Tot slot zijn de specificaties van de rolkooi nu beter omschreven in het reglement.”
De stichting blijft scherp op het reilen en zeilen van de MaX5 Cup. Dankzij de professionele aanpak en voortdurende aandacht voor reglementen en promotie is de klasse, zeventien jaar na de start, nog altijd springlevend. Bovendien heeft de MaX5 Cup al diverse toptalenten voortgebracht, zoals Job van Uitert en Sam Jongejan.
Meer informatie: www.dnrt.nl / www.max5cup.nl
Tekst: Aart van der Haagen – foto’s: Mathieux Panacho
Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl