Nico Biesheuvel kruipt weer achter ’t stuur; rallyfeestje met beide zonen: “Wij komen ’s zondagsavonds binnen”

Ruim dertig jaar lang raakte Nico Biesheuvel geen rallystuur aan, behalve achter de toonbank. Wat niemand ooit nog verwachtte, staat nu te gebeuren: binnenkort, in Achtmaal, keert hij terug in het strijdgewoel en wel met een mooi stuk historie in de vorm van een Ford Escort RS2000. “Waarschijnlijk komen wij ’s zondagsavonds binnen, als de rest allang weer thuis aan de soep zit.”

Nico Biesheuvel ging voor gaas. De omgekeerde wereld, want waar hij zelf altijd iedereen psychologisch bewerkt om in de SLK Cup te stappen, heeft Gijsbert Struik hem nu te grazen genomen. “Ja jôh, geef mij lekker de schuld,” reageert de magazijnman van Biesheuvel Autosport, die nog niet zo lang geleden zijn navigatielicentie behaalde en onlangs debuteerde in de ELE Rally. Een terechte vingerwijzing, zo blijkt wanneer we horen wat er zich afspeelde tijdens het afscheidsfeestje van John Leemans in Nieuwendijk. “Nico kroop even naast mij in de Escort van Gerwin en ik zei tegen hem: ‘Misschien kunnen we ooit nog eens samen rijden.’ Het duurde anderhalve seconde voor ik hem ‘ja’ hoorde roepen.” De familie Biesheuvel gaat in de GTC Rally op 12 en 13 juli geschiedenis schrijven. Waar Gerwin met zijn Fiat Seicento Trofeo herrie wil schoppen in het reguliere klassement, daar neemt Nico in de Ford Escort Mk. 1 RS2000 de handschoen op tegen andere zoon Antoine in diens BMW E30 M3. “Wanneer mijn pa binnen tien seconden van mij zit, laat ik hem winnen,” belooft junior. Hij kan nog weleens lelijk op zijn neus kijken, want tijdens een rondje ijskarten met de zaak werd hij door zijn vader – die van iedereen won – keihard in de hoek gezet.

Ruim zeventig evenementen
Meer dan drie decennia geleden alweer hing Nico Biesheuvel zijn helm aan de wilgen, na een lange carrière in de rallysport met broer Henk als cockpitgenoot. “Eerst met Simca’s, want daar waren we met het bedrijf dealer van. Totdat we een keer een Escort RS2000 inruilden. Dat leek ons wel wat en uiteindelijk bleven we aan Ford hangen, tot en met de Sierra’s Cosworth. Toen ik overspannen raakte, op mijn 43e of 44e, stopte ik ermee. Ik weet nog hoe ik dat in Twente aankondigde bij mijn navigator Wim Struijs. ‘Ik weet niet wat er aan de hand is met mij, maar het gaat niet meer.’ Gelukkig vonden we in Theo van den Berg een goede opvolger. Daarna brak de tijd aan van zelf rallysprints organiseren. Rotterdam Waalhaven, Zestienhoven en Mullepier, Zoetermeer, Valkenburg, Hulst, Tilburg, Breda, Oss, Altena, je kunt het zo gek niet verzinnen. Bij elkaar denk ik wel ruim zeventig evenementen.” “Veel meer,” denkt Antoine. “Er waren jaren bij dat we er vijf per seizoen deden. Wat een mooie tijd, man. Hier achter de zaak hadden we een legale kroeg met een tap, waar het hele wereldje bij elkaar kwam.” Nico: “Erik Wevers, Jan Nijhof, ze zaten hier allemaal aan het bier. De dame die hier een keer een lingerieshow hield had nog nooit zoveel verkocht als die avond.”

Verf bijtippen
Achtmaal 2024 dus, in een Ford Escort Mk. 1 RS2000. Ex-Gerwin, die er in het verleden slechts sporadisch mee in actie kwam. “Een keer als nulauto en een keer in een wedstrijd, met Theo van den Berg achter het stuur,” vertelt de oudste zoon van Nico Biesheuvel, wiens focus nu helemaal op de Fiat Seicento Trofeo – zijn oude liefde – ligt. “Toen vielen we uit met koelproblemen.” “Verkeerde sensor geleverd door eh… Biesheuvel Autosport,” spot Antoine. Een enkel uitstapje uitgezonderd heeft de Escort in de afgelopen tien jaar een slapend bestaan geleid. Werk aan de winkel voor John Leemans om hem weer op punt te zetten. “Er zat een verkeerde motor in, een 2.3 Duratec, met een sequentiële Drenth-bak erachter,” verklaart Nico. “Reglementair mag dat niet in de Historics-klasse. John heeft er weer het juiste Pinto-blok met versnellingsbak achter gehangen. Hij verdient alle eer voor het werk, ook al help ik hem mee waar ik kan.” “Ja, met verf bijtippen,” grijnst Gerwin. Antoine valt zijn broer direct bij: “En dan weet pa nog een hele liter op te maken.”

Zit achterstevoren
De zonen kunnen wel de draak steken met hun vader, maar die gaat het toch maar mooi even flikken op zijn 75e. Het betekent de vuurdoop in duovorm met Gijsbert Struik. “We hebben al vaak naast elkaar gezeten, hoor,” merkt Nico Biesheuvel op. “Hier op een kruk aan de koffie. Kort voor de wedstrijd ga ik een paar nachten naast hem slapen.” “Als je dan maar niet begint te schakelen!” roept Gijsbert verschrikt uit. De lachsalvo’s vliegen over en weer door de showroom van Biesheuvel autosport. Hoofdschuddend horen Gerwin en Antoine hun vader de belofte maken dat hij zeven avonden per week gaat wandelen om aan zijn conditie te werken. Om wedstrijdritme op te doen duikt hij samen met zijn navigator de polder in. “Even kijken of Gijsbert wel weet wat links en rechts is,” lacht Nico. “Dan moeten we wel andersom denken,” antwoordt de copiloot ad rem. “Ik zit namelijk steeds achterstevoren om te kunnen zien wie ons gaat inhalen. Vraag John trouwens nog even om een trekhaak onder die Escort te bouwen, want ik heb gehoord dat wij met een aanhanger moeten gaan rijden, om als bemanning van de bezemwagen alle dranghekken op te halen.” Nico Biesheuvel denkt echter groots. “Volgend jaar Monte Carlo?”

Tekst & foto’s: Aart van der Haagen

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl