Drifticated lanceert nieuwe competitie voor dwarsdenkers

Hoe completer, hoe beter. Zo beoordeelt de jury van Drifticated de deelnemers aan een nieuwe competitie, waarin volgens de regels van de drifting niet alleen de snelheid telt, maar ook de hoek van dwarsgaan en de stijl die de behendige piloot hanteert. Iedereen die deze drie elementen onder de knie heeft of denkt te krijgen, kan zich inschrijven voor het kampioenschap, dat centraal in het land op het Midland Circuit Lelystad wordt gehouden.

In het verleden was driften binnen de autosport een ondergeschoven kindje, maar de internationale top heeft het niveau knap opgetrokken en daarmee de aantrekkingskracht versterkt. Oók voor race- en rallycoureurs die hun wagenbeheersing willen optimaliseren. Wie de kunst van het dwarsgaan beheerst, kan “toveren” met een auto, zo heet het. In het kielzog hiervan begint ijsdriften mateloos populair te worden, maar in dit verhaal focussen we ons op asfalt, bevochtigd door een sproei-installatie of toevallige regen. Dat helpt de konten te zwiepen en houdt de omgeving zoet, want met luidkeels piepende banden maak je natuurlijk geen vrienden. Het Midland Circuit Lelystad geldt in Nederland als het epicentrum van de driftsport, en het is daar dat de organisatie Drifticated neerstrijkt met haar nieuwe competitie, bestaande uit drie zondagen: 30 maart, 22 juni en 16 november.

“We gieten deze serie in het vat van een kampioenschap, maar we zullen ook dagprijzen uitreiken,” vertelt Rinze Roseboom, die het concept heeft uitgewerkt en ondersteuning krijgt van een aantal enthousiaste mensen in zijn netwerk. Onder hen bevinden zich ook enkele ervaren juryleden die deze tak van sport door en door kennen, ook van achter het stuur.

Vooraanstaande drifters
Hoe gaat zo’n wedstrijddag in zijn werk? Roseboom: “We starten in de ochtend met twee uur vrij rijden en geven daarbij het publiek de mogelijkheid om tickets te kopen voor taxiritten bij de deelnemers aan boord. Op die manier kunnen zij wat van hun inschrijfgeld van 170 euro terugverdienen. Sowieso organiseren we er activiteiten voor de toeschouwers omheen, zoals de aanwezigheid van gave demoauto’s en stands met producten en diensten.

Na het vrij rijden maakt iedere deelnemer een ronde om de banden op te warmen, gevolgd door twee kwalificatieronden, waarvan de beste telt. De jury kent punten toe op grond van snelheid, hoek en stijl; het liefst zo spectaculair mogelijk. Hieruit filteren we de 32 coureurs met de hoogste scores. Zij nemen het in één-op-één-battles tegen elkaar op, totdat na de finale de winnaar wordt gekroond.

In de wedstrijden is de één de leider en de ander de volger, waarna het andersom gaat, zodat de jury appels met appels en peren met peren kan vergelijken.” Drifticated weet op dit moment al enkele namen van vooraanstaande drifters die zullen meedoen: Sebastian Fontijn, Clint van Oort, Frank Voorderhake en Roene Zwanenburg. Duitsers, Belgen en gastrijders uit andere hoeken van Europa maken het gezelschap internationaal.

Remlicht op de voorruit
Drifticated ziet graag nette auto’s aan de start verschijnen, maar legt qua technische eisen de lat niet te hoog voor de deelnemers. “Een brandblusser en een kuipstoel met vierpuntsgordels stellen we verplicht, een rolkooi niet, en semislicks zijn juist verboden. De maximale bandbreedte ligt op 265,” geeft Roseboom aan.

“Verder moeten alle deelnemers een remlicht op de voorruit monteren, als indicatie voor de jury. Degene in de leidende positie mag namelijk op bepaalde plekken niet decelereren, omdat hij daarmee de volger benadeelt in diens lijn.”

Andere kenmerken van een geschikte auto gelden slechts als aanbevelingen, zoals een vastgelaste sper, een hydraulische handrem om drifts makkelijk te verlengen, en een wielophanging met ruime verstelmogelijkheden. Denk aan stuurhoek, caster, camber en sporing, die in deze tak van sport extreme waarden bereiken.

Een misvatting is dat je 1000 pk onder de knop moet hebben om succesvol te kunnen meedraaien in zo’n competitie. Talenten als Sebastian Fontijn bewijzen dat het vooral aankomt op een slimme set-up en ultieme wagenbeheersing. We gaan het zien in het nieuwe Drifticated-kampioenschap.

Extra meters maken
‘Übung macht den Meister,’ zeggen de Duitsers. Oefening baart kunst. Gelukkig faciliteert Drifticated dat volop met zeven trainingsdagen in 2025, waar liefhebbers van een dwarse rijstijl zich tussen 09.00 en 17.00 uur in het spel kunnen bekwamen. “Vier keer op het Midland Circuit Lelystad, waar we veertig deelnemers toelaten voor 170 euro per persoon,” aldus Rinze Roseboom.

“Daarnaast hebben we driemaal Circuit Meppen geboekt, waar genoeg ruimte is voor zestig auto’s. Die verdelen we om veiligheidsredenen in twee groepen. Wil je je ter plaatse voor beide inschrijven om de maximale rijtijd te benutten, dan kost het 500 euro, anders 275 euro.

We gebruiken de hele baan, hoewel we op het Midland Circuit Lelystad een parcours uitzetten. Deelnemers moeten er rekening mee houden dat hun auto niet veel meer geluid mag maken dan op straat is toegestaan.” Op het geliefde Circuit Zandvoort behoort driften zoals bekend helaas niet meer tot de mogelijkheden, maar Drifticated huurt het in 2025 wél vier keer af voor een trackday volgens het principe van de open pitlane. Het betreft vrijdagavondsessies van 17.00 tot 19.00 uur, een mooie uitlaatklep na een intensieve werkweek.

Meer informatie: www.drifticated.com

Tekst: Aart van der Haagen

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl