Een duik in de historie van de ELE Rally

Met de 60e editie voor de deur kan een duik in de historie van de ELE Rally uiteraard niet ontbreken. In de komende berichten willen we jullie meenemen in de rijke historie van de ELE, of beter gezegd, de Eindhoven – Luik – Eindhoven Rally, die voor het eerst werd georganiseerd in 1964, georganiseerd door de Eindhovense Automobielsportclub “De Kempenrijders”.

Wim Luijbregts met zijn Triumph Dolomite Sprint in 1975, waar een 3e plaats werd behaald. Foto: Wil Blair

Het begin van de Eindhoven – Luik – Eindhoven Rally
Onder automobielsportliefhebbers was al langer behoefte aan een opvolger van de ter ziele gegane “Fakkelrallye”, wat een hoog aangeschreven rally met internationale allure was, ter ere van de bevrijding van Eindhoven tijdens de Tweede Wereldoorlog, ook georganiseerd door de Kempenrijders en totaal 7 maal verreden. En zo verschijnt op vrijdag 15 mei 1964 het Eindhovens Dagblad met de kop “Kempenrijders willen nieuwe traditie scheppen”. Op 26 en 27 juni werd de eerste Eindhoven-Luik-Eindhoven Rally georganiseerd, samen met de Royal Automobile Club Liégeois.

In 1968 werd er gestart bij het Evoluon wat iconische beelden opleverde

Vanaf Grand Hotel ’t Silveren Seepaerd, gelegen aan het Stationsplein in het midden van Eindhoven, werd vanaf 18:01 het startsein gegeven en werden Luc van den Bergh en Marcel van Mol in een Mercedes 220 SE de eerste equipe die van start gingen voor een kaartleesrit van minimaal 900 (!) kilometer, voor degenen die uitkwamen in de Sportklasse. Voor de minder ervaren equipes was de Tourklasse met een rit van 750 kilometer. Waar in Nederland neutraal werd verreden, vond alle actie van de rally plaats in België.  Prachtige kilometers, richting Spa en midden in de nacht dwars door de Ardennen, bracht de deelnemers richting Bastogne en Leuven. Na straffen voor de nummers 1 en 2 (equipes Van den Bergh en Van Mol, en Dijkstra en Quandt met de Saab 96) in de slotfase van de rally waren het Paul de Schutter en Jan Horbach die de 1e Eindhoven – Luik – Eindhoven Rally wonnen in een DKW. De jaren erna werd de rally geteisterd door uitdagingen, zoals noodweer, geen elektriciteit (en dus ook geen bijtank mogelijkheden), omgevallen bomen, geblokkeerde wegen en noem het maar op. De toon was gezet. Het noodweer van vooral 1967 zien we af en toe ook nog wel eens terug in de hedendaagse ELE Rally.

De allereerste equipe aan de start van de Eindhoven – Luik – Eindhoven Rally: Luc van den Bergh en Marcel Mol in de Mercedes 220 SE

Nieuwe opzet: Geen kaartleesrit maar strijd op klassementsproeven
Na 10 edities Eindhoven – Luik – Eindhoven zag de organisatie zich genoodzaakt de koers drastisch te veranderen, wat resulteerde in dezelfde opzet als de Tulpenrallye: De strijd zou zich voortaan afspelen op klassementsproeven en werd daarmee een snelheidsrally in de Brabantse driehoek Eindhoven – Tilburg -Uden. De naam werd ook aangepast naar ELE Rally. Waar in de “eerste” editie nog 15 klassementsproeven op het programma stonden, groeide dit aantal per jaar met in 1978 een hoogtepunt van liefst 31 proeven!

Opkomst van fabrikanten en prominente deelnemers
In de mid-jaren zeventig maakte de ELE Rally kennis met prominente deelnemers, zoals later zou blijken. Bij de eerste editie van de snelheidsrally stonden zowel wijlen Wim Luijbregts en Jan van der Marel aan de start, in 1975 gevolgd door Henk Vossen. Wim gooide gelijk hoge ogen met een 2e plaats in 1974 en 3e plaats in 1975 als resultaat. Ook onder de autofabrikanten werd de rallywereld gebruikt om hun auto’s tot het uiterste te testen, wat resulteerde in onder andere het Opel Dealer Team Holland, die in de eerste edities de dienst uitmaakten. In 1977 was het voor het eerst een Ford Escort die won. Henk Vossen was vanaf 1980 liefst driemaal op rij iedereen te snel af, samen met Pie Theunissen.

Winnaars eerste twintig edities
Om de rijke historie te eren, volgt hieronder een overzicht van de winnaars van de eerste twintig edities van de ELE Rally:

1. 1964 – P. de Schutter / J. Horbach (D.K.W.)

2. 1965 – H. Kuijken / Chr. Pennings (D.K.W.)

3. 1966 – S. Heijndijk / J. Bruin (Hillman)

4. 1967 – B. Claus / A. Jetten (Volvo)

5. 1968 – B. Claus / A. Jetten (Opel)

6. 1969 – B. Claus / A. Jetten (Opel)

7. 1970 – J. Baars / H. Baars (DAF)

8. 1971 – B. Dolk / A. Jetten (DAF)

9. 1972 – J. Baars / J. Baars (DAF)

10. 1973 – W. Luijbregts / K. Luijbregts (DAF)

11. 1974 – Man Bergsteijn / Stef Thomas (Opel Ascona)

12. 1975 – Henk van der Lee / Gert Bons (Opel Ascona 1900 SR)

13. 1976 – Lars Carlsson / Bob de Jong (Opel Kadett GT/E)

14. 1977 – Gilbert Staepelaere / Eric Bessem (Ford Escort RS 1800)

15. 1978 – Jan van der Marel / Erwin Berkhof (Vauxhall Chevette 2300 HS)

16. 1979 – Henk van der Lee / Reinout Vogt (Opel Ascona 2.0)

17. 1980 – Henk Vossen / Pie Theunissen (Ford Escort RS 1800)

18. 1981 – Henk Vossen / Pie Theunissen (Ford Escort RS 1800)

19. 1982 – Henk Vossen / Pie Theunissen (Ford Escort RS 1800)

20. 1983 – Jan Bak / Bob Dickhout (Porsche 911 SC)

Met deze twintig edities heeft de ELE Rally zich gevestigd als een van de meest iconische rally-evenementen in Nederland. De ontwikkelingen in de rallysport en de opkomst van professionele teams maakten het evenement steeds spectaculairder. De huidige generatie rallyfans kijkt met respect naar deze eerste pioniers die de basis hebben gelegd voor wat de ELE Rally vandaag de dag is.

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl

Lees meer