Max Verstappen zesde in Grand Prix van Bahrein: “Het liep voor geen meter”

Max Verstappen is zesde geworden in de Grand Prix van Bahrein. De Oracle Red Bull Racing-coureur kende een lastige race, waarin hij zich geen moment van voren kon laten zien. Na te zijn gestart op P7, raakte Max een plekje kwijt in de eerste ronde. Verstappen lag al snel weer op P7, maar kon vervolgens geen vuist meer maken richting de mannen voor hem en tot overmaat van ramp beleefde Max twee langzame pitstops. In de laatste ronde zorgde Max voor een klein lichtpuntje door Pierre Gasly nog voorbij te gaan voor plek zes. Aan kop pakte Oscar Piastri in zijn McLaren een dominante overwinning vanaf pole positie. George Russell (Mercedes) en Lando Norris (McLaren) completeerden het podium.



Na afloop van de race laat Verstappen optekenen: “Niks liep. We hadden een slechte start en daarna een probleem bij de eerste pitstop. Ik weet niet wat daar aan de hand was. De lampen bleven aan, dus normaal gesproken mag je van ons protocol dan niet wegrijden, maar ik denk dat daar iets fout ging met de knop. Dan zit je weer vast in verkeer. De harde band liep ook voor geen meter. Toen gingen we weer naar binnen, maar die stop verliep nog slechter en toen zat ik weer in verkeer. Volgens mij reed ik op dat moment laatste. Om daarna na de safety car nog als zesde te eindigen, dat doen we wel goed, maar we hadden totaal geen snelheid. Het grootste probleem zit in de bandenslijtage en de balans van de auto.”



Max vervolgt: “Het liep echt voor geen meter. Ik kon niet remmen, ik kon niet insturen, ik had geen tractie, helemaal niks. Je probeert in de laatste ronde nog wat. Ik probeerde mijn punten te maximaliseren en het kwam goed uit in bocht vier, dus dat was leuk, maar alles bij elkaar was het natuurlijk een slechte race.”



Ondanks het teleurstellende resultaat, verwacht Max tijdens het aankomende race in Jeddah een positiever weekend tegemoet te gaan: “Normaal gesproken heb je daar wat minder bandendegradatie, dan zal het automatisch wel wat beter zijn, maar hier zie je wel onze echte problemen. Op dit soort circuits is het dan heel erg, maar we lopen altijd achter de feiten aan.”



Vlak na zonsondergang gaat de 57 ronden tellende Grand Prix van Bahrein van start op het 5.412 meter lange Barhain International Circuit. Van de top twaalf op de grid, starten alleen de Ferrari’s van Charles Leclerc in P2 en Lewis Hamilton in P9 op de medium compound banden. De overige coureurs starten op de zachte compound banden. Max beleeft een hectische start vanaf P7 op de grid en hij verliest een plekje in de openingsronde. Polesitter Piastri behoudt de leiding, gevolgd door Russell en Norris, die een uitstekende start beleeft vanaf de zesde plek op de grid. De raketstart van Norris is echter mede mogelijk gemaakt doordat de McLaren-coureur buiten zijn gridvak staat en de Brit ontvangt een tijdstraf van vijf seconden voor het vergrijp.



Verstappen gaat in ronde vijf buitenom voorbij aan Carlos Sainz in bocht vijf voor plek zeven. De Nederlander komt in ronde elf al binnen voor zijn eerste pitstop. In een langzame stop van 4,7 seconden worden de zachte banden ingewisseld voor een setje harde banden en Max komt op plek zestien terug op het asfalt, terwijl de overige coureurs voornamelijk opteren voor een nieuw setje mediums. Norris stopt op hetzelfde moment en valt door het incasseren van zijn tijdstraf terug tot P14.



Leider Piastri stopt in ronde vijftien en hij valt terug tot P3, achter de Ferrari’s die hun banden nog moeten wisselen. In ronde achttien stoppen Leclerc en Hamilton, waardoor Piastri weer aan de leiding komt te liggen, gevolgd door Russell en Leclerc. Verstappen is weer terug op plek zeven en zit vast achter Esteban Ocon. Achter Verstappen voert Andrea Kimi Antonelli de druk op en de Italiaanse rookie weet in ronde 20 voorbij te steken aan Max voor P7. De snelheid zit er duidelijk niet in bij Max, want in ronde 23 verwijst Lewis Hamilton de Nederlander terug naar P9.



In ronde 27 volgt de tweede stop voor Verstappen. Na opnieuw een langzame bandenwissel van 6,2 seconden, komt hij als laatste terug de baan op met een setje van de medium compound banden onder de RB21. Na een stevig gevecht tussen Yuki Tsunoda en Carlos Sainz liggen er brokstukken op de baan. Hierdoor is de wedstrijdleiding genoodzaakt de safety car de baan op te sturen in ronde 32. Dit geeft veel coureurs de kans om een pitstop te maken. Omdat Max net binnen is geweest, maakt hij geen stopt en hij schuift op naar P8.



Het veld wordt in ronde 36 weer vrijgelaten. Piastri behoudt de leiding, gevolgd door Russell. Norris zet de aanval in op Leclerc, maar raakt juist in een gevecht met Hamilton verwikkeld. Verstappen gaat twee ronden later voorbij aan Ocon voor P7. Carlos Sainz moet in ronde 47 zijn Williams in de pits parkeren met schade aan de sidepod na het incident met Tsunoda en de Spanjaard is daarmee de eerste uitvaller van de race.



Norris voert de druk op bij Leclerc en de McLaren-coureur gaat in ronde 52 voorbij aan de Ferrari-coureur voor P3. Norris zet zijn opmars voort door ook de aansluiting te vinden bij George Russell. Echter, slaagt Norris na een gevecht in de laatste ronde er niet in voorbij te gaan aan de Mercedes-coureur. Verstappen gaat in de laatste ronde nog wel voorbij aan Pierre Gasly, waarmee de zesde plek zijn deel is. Aan kop rijdt Oscar Piastri onbedreigd naar zijn vierde Grand Prix-zege. George Russell wordt tweede, met vlak daarachter kampioenschapsleider Lando Norris op P3. De Ferrari’s van Charles Leclerc en Lewis Hamilton eindigen op P4 en P5, met Max op P6. Pierre Gasly pakt zijn en Alpine’s eerste punten van het seizoen met een knappe zevende plek, terwijl Esteban Ocon, Yuki Tsunoda en Oliver Bearman de top tien completeren.

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl