Max Verstappen tweede in Grand Prix Saoedi-Arabië: “Het is wat het is”

Nadat hij op zaterdag vriend en vijand verraste met zijn pole positie, heeft Max Verstappen de Grand Prix van Saoedi-Arabië als tweede afgesloten achter de McLaren van Oscar Piastri. De Oracle Red Bull Racing-coureur kreeg na een incident met Piastri in de eerste bocht een tijdstraf van vijf seconden wat hem uiteindelijk de overwinning kostte. Op het supersnelle en 6.174 meter lange Jeddah Corniche Circuit, werd Charles Leclerc in zijn Ferrari derde. De McLaren van Lando Norris en de Mercedes van George Russell completeerden de top vijf. Max’ teamgenoot bij Oracle Red Bull Racing, Yuki Tsunoda, viel in de eerste ronde uit.


Tijdens de uitloopronde na de finish laat Max via de boordradio richting zijn team weten: “We deden alles goed. Bedankt mannen. Ik heb alles gegeven en het is wat het is.”


Voor de microfoon van FOM is Max niet van plan het gesprek lang te laten duren: “Ik wil het kort houden en de fans hier in Djedda bedanken. Het was een geweldig weekend, ik houd van deze baan. En verder, het is wat het is. Ik kijk uit naar Miami.”


Als de lampen doven, is Max redelijk goed weg maar Piastri heeft een betere start en beide coureurs gaan zijdelings de eerste bocht in. Max wordt wijd geduwd door de jonge Australiër en schiet naast de baan, maar behoudt de leiding. “Hij duwde me van de baan!”, aldus de Nederlander. Er is meteen een gele vlag, want er is een aanrijding tussen Yuki Tsunoda en Pierre Gasly en de safety car komt in actie. Gasly staat in de muur en ook voor Tsunoda is het einde verhaal.

Het incident tussen Max en Piastri is under investigation bij de herstart. Max houdt de leiding maar krijgt 5 seconden straf van de wedstrijdleiding. Max heeft even meer dan een seconde voorsprong op Piastri, waardoor de DRS bij de Australiër dicht blijft. Norris is intussen ook begonnen aan zijn inhaalrace. Hij rijdt op de zevende plek rond, al is dat dus ook het gevolg van de uitvalbeurt van Gasly en Tsunoda. Ook Isack Hadjar heeft een goede start gehad. Hij heeft vier posities gewonnen en ligt tiende.


De afstand tussen Max en Piastri blijft schommelen en zit net onder of boven een seconde. Het tweetal aan kop loopt langzaam weg bij de rest van het veld. De achtervolgende groep bestaat uit Russell, Leclerc en Kimi Antonelli. Het is wachten is op de eerste pitstops van de kop van het veld en de vraag is waar Max dan terugkomt in het veld vanwege zijn tijdstraf. Ondertussen zijn Norris en Lewis Hamilton een mooi gevecht aan het voeren om P6. Na een paar keer stuivertje wisselen, is het uiteindelijk Norris die aan het langste eind trekt.


Max loopt na zestien rondjes met kleine beetjes weg bij Piastri, maar dat zal niet genoeg zijn om de McLaren-coureur uiteindelijk op afstand te houden. “Als we deze stint kunnen rekken, dan hebben we daar profijt van”, krijgt Max te horen over de boordradio. Norris gaat ook aan Antonelli voorbij en ligt vijfde. In ronde negentien komt Piastri binnen voor zijn pitstop. De stop is niet fantastisch wat in de kaart speelt van Max. Max blijft wat langer buiten en gaat pas in ronde 22 naar binnen en moet vijf seconden extra stilstaan. Hij zakt terug tot de vijfde plek, maar zit nog wel drie seconden voor Russell.

Max zit nog wel vast achter Hamilton. De Nederlander gebruikt DRS en haalt Hamilton in richting bocht 27, waarna de Brit de pitstraat opzoekt. Het gat naar Piastri is een dikke vier seconden en Max heeft nog een halve race om dit te dichten. Vooraan rijden Leclerc en Norris respectievelijk op P1 en P2, maar zij moeten nog een pitstop maken.


Met nog achttien ronden te gaan, lijkt Max het gat naar Piastri niet te kunnen dichten. In ronde 35 gaat Norris naar binnen, waardoor de leiding weer in handen komt van Piastri, die daarmee weer vrije lucht heeft. Achter Max rijdt Leclerc snel naar de Mercedes van Russell op P3 toe en in ronde 38 gaat de Monegask in dienst van Ferrari aan de Brit voorbij. 


In de slotfase sluit Norris nog aan bij Leclerc. Tot een gevecht komt het echter niet. Max kan geen vuist meer maken richting Piastri en finisht achter de jonge Australiër als tweede. De tijdstraf voor het incident tussen Max en Piastri in de eerste bocht van de wedstrijd heeft de angel uit de wedstrijd gehaald en daarmee zit het weekend in Saoedi-Arabië erop.

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl