SuperSixties raceverslag uit Brands Hatc

Het was 8 jaar geleden dat SuperSixties, of NKHTGT zoals we toen nog heetten, voor het laatst op Brands in actie kwam. Wat een prachtig circuit is het toch, uitdagend, met een super old school atmosfeer, perfect voor ons soort historisch racen.

Kwalificatie – oude rotten en nieuwelingen
Een bewogen kwalificatie was de aftrap van het SuperSixties-weekend op Brands Hatch. Terwijl de ervaren coureurs meteen snelle tijden op de klokken zetten, probeerden de nieuwelingen het circuit te leren kennen. Bernd Horlacher was de eerste die opschudding veroorzaakte toen hij vast kwam te zitten in de grindbak bij Sheene. Een korte safetycar onderbreking was nodig om de Mini vlot te trekken. Jamie Boot voerde de tijdlijsten aan in de TVR, voor Nigel Winchester in de Ginetta G4R. Totdat Jaap van der Ende de uitlaat van zijn V8 verloor. Hij was net bezig met een snel rondje en even later, in een déjà vu moment van ons vorige bezoek aan Brands, strandde de oranje Ford Falcon in het grind van de Paddock Hill Bend. De rode vlaggen werden uitgehangen en Jaap keerde terug naar de paddock, terwijl de bandenstapels weer opgebouwd werden. Er waren nog 10 minuten over om een tijd neer te zetten. Andy Newall pushte de Jaguar E-type naar een 1.46.0 en pakte de pole over van Boot. Michiel Campagne werd 3e in de Corvette Grand Sport met Luc de Cock in de enige Lotus Elan als 4e. De Mallard/Winchester Ginetta eiste de 5e startpositie op. Vervolgens was het de beurt aan V8-power met Roelant de Waard in de Shelby GT350 en Oliver Douglas in de Cobra Daytona. Allan Ross-Jones kwalificeerde zich als 8e in zijn verbazingwekkend snelle GTS11 Triumph TR4, terwijl Regis en Mathias Devis (Shelby GT350) en Christophe Germain in zijn nieuwe TVR Griffith de top-10 afrondden. Jaap van der Ende had een snelle ronde neergezet voordat hij zich verremde, maar het was Carlo Hamilton die hem met 0,15 seconde voorbleef voor de pole bij de toerwagens. Achter de twee Falcons zat Adam Cunnington in de Lotus Cortina op slechts 0,036 seconde. Alexander Schlüchter versloeg Jasper Izaks voor de pole in CT07, de Mini-klasse. Met 34 auto’s op de grid konden we ons verheugen op een paar mooie races.

Race 1 – Corvette vs. TVR
Michiel Campagne won op zaterdag een spannende SuperSixties-race op Brands Hatch, aan het stuur van de Corvette Grand Sport. Jamie Boot leidde vanaf de start in de TVR Griffith met Campagne in de achtervolging. Luc de Cock pakte bij de start de plek in zijn Lotus Elan. Er was een heftige strijd om de vierde plaats met Rhea Sautter in de E-type, Chas Mallard in de Ginetta, Oliver Douglas in de Cobra Daytona en Roelant de Waard in de Shelby GT350. Sautter kwam vroeg binnen en gaf het stuur over aan Andy Newall. Hij stapte snel in, gordels vast, maar er was een probleem… het stuurwiel ontbrak! Hij zat er bovenop, dus de riemen moesten weer los. Na de pitstops waren de rollen vooraan omgedraaid, Campagne lag nu voor met Boot in de achtervolging. Newall ging als een speer en wist De Cock van de dere plek te stoten. De strijd om de vijfde plaats was hevig en ging tussen De Waard, Douglas, Christophe Germain in de TVR Griffith, Nigel Winchester die de Ginetta van Mallard had overgenomen en Jop Rappange in de Porsche 904-6. Er waren talloze positiewisselingen, maar ze eindigden in deze volgorde. Carlo Hamilton in de Ford Falcon zat ook in deze groep, maar viel tegen het einde van de race iets terug om 10e te worden en de toerwagenklasse te winnen. Jaap van der Ende deed er alles aan om de aansluiting te houden, zowel op als naast de baan, maar moest genoegen nemen met de tweede plaats in CT10 in zijn Falcon. Adam Cunnington kwam als derde toerwagen over de meet en won CT08, ruim voor de andere Lotus Cortina’s van Deenik/Sinke en van Leenen/Du Toy van Hees. In CT07 hadden Alexander Schlüchter en Jasper Izaks een mooie strijd die Alexander in zijn voordeel beslechtte. GTS11 werd gedomineerd door Allan Ross-Jones in zijn Triumph TR4. Eerste van de MGB’s waren Nick en Chris Thompson met James Hicks/Jeremy Deeley als derde in de klasse. Brian Lambert had zijn vertrouwde slechts 1-liter grote Ginetta G4 tevoorschijn gehaald en zette nogal wat auto’s met veel grotere motoren voor schut door als 16e algemeen te finishen.

Race 2 – Corvette vs. TVR revisited
De SuperSixties-race op zondag tijdens de HSCC Legends of Brands Hatch Superprix was weer een topper. Jamie Boot viel Michiel Campagne de volle 40 minuten lastig. Na 22 ronden hard racen had de TVR Griffith slechts 0,7 seconde achterstand op de Corvette Grand Sport. Luc de Cock plantte zijn Lotus Elan opnieuw op de derde plaats, hoewel Oliver Douglas hem enkele keren wist te passeren. In een herhaling van de race van zaterdag nam Andy Newall tijdens de pitstop de E-type over van Rhea Sautter. Hij haalde vervolgens Douglas en De Cock in om de laatste podiumplek op te eisen. De andere top-10 plaatsen werden opnieuw zwaar betwist door een grote groep. Christophe Germain viel terug nadat hij in ronde 19 met zijn TVR spinde. Carlo Hamilton werd 6e in de Ford Falcon, terwijl Allan Ross-Jones weer sterk presteerde en 7e algemeen werd in de Triumph TR4. Roelant de Waard viel terug maar wist de 8e plaats te redden, nadat Regis/Mathias Devis – in eenzelfde GT350 Mustang – een straf van 15 seconden incasseerden voor een pitstop die 3 seconden te kort was. Jaap van der Ende rallycrosste met de oranje Ford Falcon naar de 10e plaats en was opnieuw de tweede toerwagen aan de finish. Alexander Schlüchter reed zijn Mini naar de 3e plaats in TC en weer een overwinning in CT07, voor Izaks/Rappange. Toen Adam Cunnington uitviel met een gebroken gaskabel, ging de overwinning in de CT08-klasse naar de andere Lotus Cortina van Van Leenen/Du Toy van Hees. Nigel Winchester en Chas Mallard in de twincam Ginetta waren opnieuw sneller dan de Rappange Porsche 904-6 en eisten de trofee op in de kleine GTP-klasse. Brian Lambert in de 1-liter Ginetta begon zijn race met een uitstapje door de grindbak van Paddock Hill. Daarna trapte hij het gas vol in en klom op naar een indrukwekkende 14e plaats aan de finish. De strijd der MGB’s werd gewonnen door Nick Thompson, voor Mike Henney en Tiziane Mütschler.

Hartelijk dank aan de Historic Sports Car Club voor het organiseren van een geweldig weekend!

Top 10 race 1:

  1. Michiel Campagne (Covette Grand Sport) 22 laps in 41:07.224
  2. Jamie Boot (TVR Griffith) +0.982
  3. Andy Newall/Rhea Sautter (Jaguar E Type) +39.547
  4. Luc De Cock (Lotus Elan 26R) +50.791
  5. Roelant De Waard (Shelby Mustang GT350) +92.004
  6. Oliver Douglas (Shelby Cobra Daytona) +92.188
  7. Christophe Germain (TVR Griffith) +92.806
  8. Nigel Winchester/Chas Mallard (Ginetta G4R) +93.233
  9. Jop Rappange (Porsche 904-6) +94.054
  10. Carlo Hamilton (Ford Falcon Sprint) +95.347

Top 10 race 2:

  1. Michiel Campagne (Covette Grand Sport) 22 laps in 40:57.758
  2. Jamie Boot (TVR Griffith) +0.718
  3. Andy Newall/Rhea Sautter (Jaguar E Type) +56.508
  4. Luc De Cock (Lotus Elan 26R) +61.159
  5. Oliver Douglas (Shelby Cobra Daytona) +95.116
  6. Carlo Hamilton (Ford Falcon Sprint) +103.253
  7. Allan Ross-Jones (Triumph TR4) +107.486
  8. Roelant De Waard (Shelby Mustang GT350) +111.639
  9. Regis & Mathias Devis (Shelby Mustang GT350) +115.147
  10. Jaap van der Ende (Ford Falcon Sprint) +1 lap

Volledige uitslagen: https://www.tsl-timing.com/event/242856

Fotocredits: Carlo Senten

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl