Eerste tien pakketten MaxLease Cup zijn uitgeleverd, momenteel meervoudig testwerk: Nieuwe ACNN-klasse krijgt vorm

Om begrijpelijke redenen maakt de breedtesport er geen gewoonte van om elk jaar een nieuwe klasse te lanceren, dus áls dat dan gebeurt, volgen wij het proces op de voet. Drie maanden geleden ontvouwde de ACNN haar plannen om de MaxLease Cup op poten te zetten en inmiddels sijpelen er meer details naar buiten. De wijsheid ‘hoe concreter, hoe beter’ gaat weer eens op: er blijken al tien cuppakketten uitgeleverd.

De vraag die menigeen zal stellen bij het horen van de naam van de nieuwe ACNN-klasse kunnen we meteen ontkennend beantwoorden: nee, deracewagens worden niet in een leaseconstructie ondergebracht. “Toch lijkt het er ergens wel op,” glimlacht Henri Greven, één van de initiatiefnemers achter de nieuwe serie waarin de BMW E87 120i de hoofdrol vervult. “Het principe van arrive and drive, zoals bijvoorbeeld AKG Motorsport uit Assen dat zal aanbieden, vertoont er een zekere mate van overeenkomsten mee.” Full operational leasing in feite, want afschrijving, brandstof, onderhoud en overige service zitten in de prijs verwerkt; een vertrouwde formule binnen de autosport. “AKG zal tijdens wedstrijddagen ook onderdelenservice bieden en eventuele vragen beantwoorden. We zijn trouwens op zoek naar meerdere professioneel ingerichte teams die dit voor rijders willen verzorgen. Daarnaast kan iemand er ook gewoon voor kiezen om zijn BMW zelf op te bouwen en te runnen. Een kwestie van een vijfdeurs 120i van de E87-generatie op de kop tikken voor een paar duizend euro en een cuppakket afnemen. Daarvan hebben we er al tien verkocht, dus dat geeft goede hoop op een mooi veld als de MaxLease Cup in raceseizoen 2025 officieel van start gaat. Het valt trouwens eenvoudig via de website te bestellen en wordt de volgende werkdag geleverd.”

Aansluiting op PTC
Inmiddels draaien de eerste volgens cupspecificaties geprepareerde BMW’s 120i hun rondjes op de Nederlandse circuits. “Niet alleen tijdens trackdays, maar ook tijdens DTC-wedstrijden,” verklaart Rutger Griemink van de ACNN. “Frank en Mark Barkhof, Knoet Tazelaar, Timon Schelfhout en Albert Maris hebben zich als testrijders opgeworpen en Kees Paulusma werd er half juli tweemaal derde mee in de DTC 4-divisie. Het geeft ons nog ruim de tijd om allerlei zaken te finetunen voordat de MaxLease Cup echt van start gaat. Op basis van het logboek dat we bijhouden stellen we het uiteindelijk het definitieve reglement samen.” Waar de BMW 330i Cup op redelijk hoog niveau acteert en binnen de amateursport zoals de ACNN die faciliteert het neusje van de zalm vertegenwoordigt, daar steekt de organisatie met de 120i’s juist in op laagdrempelig racen. Greven: “Doel is vooral een goede aansluiting te bieden op de PTC Racing Cup, als vervolg voor coureurs die willen doorgroeien. Daarnaast hopen we er ook allerlei nieuwe rijders mee binnen te halen. We willen de MaxLease Cup niet alleen binnen de autosport breed gaan promoten, maar ook binnen ons netwerk daarbuiten. Zo worden de leasemaatschappijen die een contract afsluiten uitgenodigd om een race bij te wonen en eventueel zelf een paar rondjes achter het stuur te kruipen op een moment dat er geen wedstrijd plaatsvindt. Op trackdays van TT Raceworld staan één of twee 120i’s paraat om kosteloos te testen, met of zonder instructeur.”

Bewezen in het verleden
Het verleden bewees al dat de BMW 1 Serie type E87, de eerste generatie met nog achterwielaandrijving, volop potentie heeft om zich op de circuits succesvol te manifesteren. Denk maar even terug aan de tijden van de 120d Cup en 130i Cup, naast allerlei los ingeschreven ‘Enen’ in de endurance op amateurniveau en zelfs een eenheidsklasse in de rallysport. Waar de 3 Serie met elke generatie volwassener werd, ontstond op enig moment ruimte voor een modelserie daaronder en dat geldt niet alleen voor BMW in commercieel opzicht, maar ook voor de hobbymatige autosport zoals die onderdak vindt bij de ACNN. De keuze voor een 120i met vier cilinders heeft alles te maken met de beschikbaarheid en het daarmee gepaard gaande waardeniveau op de tweedehandsmarkt. “Tussen de 2000 en 3500 euro kom je genoeg exemplaren tegen die als een gezonde basis kunnen dienen,” weet Greven. “Reken je de afname van een cuppakket mee, dan zul je ergens rond de twaalf, dertien mille uitkomen en de ervaring in de racerij leert dat zulke auto’s ook op de langere termijn sterk hun waarde vasthouden.”

Tweeledig cuppakket
Feitelijk moeten we spreken van een tweeledig cuppakket. “Versie A neemt iedereen via de ACNN af,” legt Greven uit. “Naast een Wiechers-rolkooi en andere veiligheidsitems zitten daar tevens allerlei zaken in om de BMW 120i in kwestie raceklaar te maken, zoals een lichtgewicht-koppeling, -vliegwiel en deurpanelen, een coiloverset van Silvers Suspension, polyurethaan bussen in de wielophanging, Hawk-remblokken en ECU-tuning. Versie B met onder meer een FIA-gekeurde stoel, een raamnet, motorkapsluitingen en sleepbussen stellen we wel reglementair verplicht, maar je mag ze ook ergens anders vandaan halen.” Griemink vult aan: “Advanced Performance Parts heeft deze cuppakketten samen met ons ontwikkeld en geweldig meegedacht, niet in de laatste plaats om de auto’s betaalbaar te houden. Racebanden.nl zorgt voor de Nankang CR-S-semislicks en het fijnslijpen van de motortuning vertrouwen we toe aan OBD-Tuning. Daarbij ligt de nadruk niet zozeer op het opschroeven van het vermogen als wel op het verbeteren van de gasrespons en het wegschrijven van af-fabriek ingebouwde blokkades. Zo wil je niet dat de elektronisch geregelde gasklep automatisch gesloten wordt wanneer je met links bijremt. We hebben nog maanden genoeg om de puntjes op de i te zetten en dan kan de MaxLease Cup in 2025 vol van start gaan.”

Meer informatie: www.acnn.nl / www.maxleasecup.nl

Tekst: Aart van der Haagen & foto’s: Bert van Assenderp

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl 

Lees meer