Jos Verstappen veruit de snelste “Master” in de A&D Omloop van Vlaanderen

Met een tweede plaats algemeen, op 33″ van winnaar Cédric Cherain, was Jos Verstappen opnieuw een van de smaakmakers in de vijfde wedstrijd van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship Divisie 1. In het klassement voor Masters (50+ piloten) scoorde Jos Verstappen weer het maximum van de punten, al ligt de Nederlander niet wakker van die bekroning. Hij kwam in Roeselare gewoon aan de start om te winnen.

“Het is duidelijk dat het altijd mijn ambitie is om te winnen, maar soms moet je vaststellen dat het niet lukt. Vrijdagavond was ik heel tevreden dat we op 1″3 van Cédric Cherain stonden, want in regen en wisselvallig weer mis ik nog wat ervaring. Het leek me ook beter om op zaterdag de weg niet te moeten openen. Maar, zaterdagochtend miste ik een rempunt op de eerste proef wat 13″ kostte. In de namiddag liet ik een keer de motor afslaan, wat een 6–tal seconden kostte, en op de Zoning reed ik lek toen ik een muurtje raakte. Soms wil ik het misschien te hard, waardoor ik kleine foutjes maak. Hoe dan ook, deze tweede plaats blijft mooi en ik moet Cédric Cherain feliciteren, want die ging heel hard en bleef foutloos,” vertelde een oprechte Jos Verstappen, die zich helemaal gegeven heeft in Roeselare.

De tweede plaats in de BRC Master Cup ging naar Frank Mesure, de garagehouder uit Izegem die voor zijn 60ste verjaardag eens proefde van een Skoda Fabia Rally2 van de eerste generatie. Hij had absoluut geen spijt van die keuze, want hij eindigde op een mooie 10de plaats, voor die andere lokale routinier, Bert Coene. “Het is natuurlijk een droom om met zo een Skoda Rally2 te kunnen rijden. De wagen was redelijk makkelijk onder controle te krijgen. Fred Miclotte had me verteld dat deze versie van de Skoda ideaal was voor een eerste kennismaking. De efficiëntie van een Rally2 is indrukwekkend. Het ging steeds beter en ik heb me geamuseerd,” vertelde Frank Mesure.

Bert Coene werd derde in zijn thuisrally. “Op de technische proeven draaiden we goede tijden, maar op de snellere proeven, zoals Passendale, merkten we dat we vermogen te weinig hadden. Er is een update voor de motor beschikbaar, maar die gaan we pas tijdens de winter monteren,” vertelde Bert, die Richard Pex klopte. De Nederlander verloor vrijdagavond heel wat tijd in een veld bloemkolen in Koolskamp. Richard Pex werd 12de algemeen, net voor Paul Lietaer, die weer op indrukwekkende wijze de snelste was in Historic met zijn Opel Ascona 400. Thierry Cokelaere, tweede in de M-Cup, werd 6de bij de Masters, voor Xavier Dekeyser, die tweede werd in klasse RC3 na jonge revelatie Lander Depotter.

Christiaan Spelmans neemt de leiding
De regerende kampioen in de 2WD Trophy heeft in de 7de manche van het seizoen, de A&D Omloop van Vlaanderen, dan toch opnieuw de leiding genomen in de tussenstand van de 2WD Trophy. Na een tweede plaats in Haspengouw achter Bruno de Wilde, nam Eddy Buntinx dankzij de punten in klasse NAT3 de leiding in de 2WD Trophy, maar in Roeselare was de Alkenaar al toe aan zijn 7de wedstrijd. Daarom kon hij niet meer maximaal scoren, maar moest hij zijn slechtste resultaat in mindering brengen. Buntinx heeft dan ook slechts 19 in plaats van 40 punten gescoord, terwijl Christiaan Spelmans de maximale 50 punten pakt, goed voor de leidersplaats met 196 punten. Verdiend ook, want in de A&D Omloop van Vlaanderen kwam niemand in de buurt van de Clio-rijder. Spelmans eindigde met zijn Clio op straatbanden op de 28ste plaats algemeen… een klein kwartier voor zijn dichtste achtervolger in de 2WD Trophy, Christophe Blanckaert. Eddy Buntinx werd derde, omdat Stefaan T’joens ook van de baan ging en een herstart maakte.

“In de 2WD Trophy was er helaas te weinig concurrentie voor ons. Dat maakt het soms wel frustrerend, want ik wil graag aanvallen en ik kon me soms meten met enkele modernere Clio’s Rally5, maar uiteindelijk moest ik wel denken aan de punten. In feite is die puntentelling niet correct, want door het magere startveld in de Trophy en de punten in zijn klasse, scoort Eddy telkens veel punten, terwijl hij altijd op minuten wordt gereden. Maar goed, ik denk dat we hier onze snelheid wel getoond hebben,” vertelde Christiaan Spelmans.

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl