Intrax omarmt zelfdenkende elektronica, maar pas na extensief testwerk: Adaptieve schokdempers komen eraan!

Kenners weten dat Intrax Suspension Technology al baanbrekend werk heeft verricht op mechanisch en hydraulisch gebied, maar binnenkort komt er ook computersturing om de hoek kijken. Anders gezegd: er ligt een generatie adaptieve schokdempers in het verschiet en de marktintroductie zal naar alle waarschijnlijkheid ergens begin 2025 plaatsvinden. Wij kregen de primeur.

Eigenlijk kwam het onderwerp bij toeval ter sprake. Gezien de wijze waarop Intrax innoveert en met de nodige creativiteit klantspecifieke toepassingen uitdoktert valt er altijd wel een goed artikel ‘op te halen’ en aangezien we voor onze vorige editie toch bij overbuurman Supreme Motorsport zouden aanmeren, hield niets ons tegen om even op de koffie te gaan bij ’s lands grootste speler in custom-made schokdempertechniek. Bij het telefonisch maken van de afspraak van tevoren attendeerde salesdirecteur (en oud-toerwagencoureur) Donald Molenaar ons al op een paar interessante projecten waar maatwerk vereist was, maar klaarblijkelijk liet hij nog niet het achterste van zijn tong zien. Na het vallen van de vraag of er achter de schermen nog interessante ontwikkelingen voor de automotivesector plaatsvinden (Intrax werkt tegenwoordig ook voor klanten in talloze andere branches) volgt een blik van vertwijfeling en vervolgens komt het hoge woord eruit: in 2025 slaat het in Oss gevestigde bedrijf een nieuwe mijlpaal met de introductie van adaptieve schokdempers. “Een commerciële naam moeten we er zelfs nog voor bedenken. Eerst de laatste testfasen maar eens afwerken en de preproductie opstarten.”

Toegevoegde waarde
Je zou de kritische vraag kunnen stellen of Intrax niet wat laat inhaakt op het fenomeen adaptieve oftewel zelfdenkende schokdempers, dat binnen de auto-industrie toch alweer zo’n twee decennia geleden opdook en onder duurdere modellen inmiddels redelijk gemeengoed is geworden. Wanneer je daar in het verleden naar informeerde, kreeg je steevast als antwoord, toen nog van Henk Thuis: “Alles wat je met elektronica kunt bereiken, weten wij met mechanische en hydraulische technologie te realiseren.” Toen we op een dag mochten testrijden met de befaamde Anti Roll Control in combinatie met viervoudig verstelbare Black Titan-dempers hadden we geen andere keus dan nederig het hoofd te buigen en de bewering van de Intrax-oprichter te beamen. Ondertussen staat de tijd niet stil en, zo zegt Donald Molenaar: “De markt vraagt erom. Daar willen wij met alle liefde in meegaan, maar dan wel op onze eigen manier. Dat houdt in dat ons product een toegevoegde waarde moet bieden aan hetgeen reeds verkrijgbaar is. Dan kun je dus maar één ding doen, namelijk adaptieve schokdempers van andere fabrikanten testen en vaststellen waar verbeterpunten liggen, om die vervolgens in je eigen ontwikkeling mee te nemen.”

Onderste steen boven
Over de exacte inhoud van die verbeterpunten wil Intrax vooralsnog niet veel kwijt. “Laten we vooral geen slapende honden wakker maken bij de concurrentie,” lacht Molenaar. Een begrijpelijke opvatting, die de journalistenhonger echter niet zomaar stilt. “Ik kan in ieder geval melden dat wij ons met het ontwikkelingstraject in belangrijke mate hebben gefocust op de racerij. Daar waar onze roots liggen en waar de omstandigheden ontzettend veel van schokdempers eisen. Tijdens testwerk kwam naar voren dat de producten van andere fabrikanten niet constant presteren. Een ingewikkeld verhaal, maar wij menen de onderste steen boven gehaald te hebben.” Technisch directeur Niek van Sambeek vult aan: “Het gaat bij adaptieve schokdempertechnologie vooral over algoritmen. Ik zal je niet vermoeien met zulke stoffige en abstracte materie; laat ik volstaan met de mededeling dat het heel veel tijd kost om via computersimulaties en fysiek te testen. Gerekend vanaf het allereerste idee loopt het proces nu drie jaar en daarbij komt nog een andere factor om de hoek kijken: we sturen zo’n ontwikkelingsproces continu bij op basis van nieuwe input. Die verkrijgen we vanuit klantspecifieke wensen en hoewel dat dus vertragend werkt, wordt ons product uiteindelijk wel steeds completer.”

Inbouwruimte
Eén van die aspecten betreft de zogeheten packaging. Van Sambeek: “Typisch een term uit de automotivesector, waarmee bedoeld wordt hoe je de diverse onderdelen in een voertuig integreert. Bij een specifieke vorm geeft dat best uitdagingen. Een schokdemper moet een bepaalde lengte hebben om een juiste werking te kunnen verkrijgen en als je dan ook nog allerlei hoogwaardige technologie toevoegt, zoals wij op het gebied van mechanica, hydraulica en elektronica, bestaat het risico dat je bij bepaalde bestaande automodellen enigszins in de knel komt. Omdat wij een zo groot mogelijk deel van de markt willen bedienen, moeten we daarmee rekening houden. Als je niet voldoende inbouwruimte hebt, gaat dat van de zuigerslag af en bereik je dus niet onder alle omstandigheden het meest optimale weggedrag. Dat is natuurlijk onze eer te na… Gelukkig wisten we deze uitdaging toch te overwinnen en een besparing in lengte van twintig millimeter te realiseren, zonder concessies te doen aan de werking van de schokdempers. Twee centimeter, dat lijkt heel weinig, maar binnen de packaging van een auto maakt het een fors verschil.” Het eind van de ontwikkelings- en testfase komt in zicht en begin 2025 verwacht Intrax zijn nieuwe adaptieve technologie te onthullen. Dan zijn wij er natuurlijk als de kippen bij om deze uit te proberen.

Sneller dan concurrent
Via deze omweg belanden we bij de projecten die de salesdirecteur telefonisch al kort met ons deelde. Allereerst een Renault Mégane R.S. Trophy-R, eigendom van een nieuwe klant die in Duitsland het Time Attack-kampioenschap rijdt en volgens Molenaar op aanraden van het Bulgaarse heuvelklimteam Prospeed bij Intrax terechtkwam. “Hij gaf ons een duidelijke opdracht: ‘Maak wat nodig is om mij minstens een seconde sneller te laten worden dan mijn directe concurrent.’ Een belangrijke verbetering konden we realiseren door aan de voorkant met het principe XL Upside Down te werken, een combinatie van een ondersteboven gemonteerde schokdemper met een extra, bovendien dikkere en oliegesmeerde buis van 52 millimeter doorsnede. Daarmee verlagen we enerzijds de interne wrijving en verhogen we anderzijds de stijfheid, waardoor er minder flex optreedt. Ook onze Black Titan-afwerking vermindert de interne weerstand. De voorste dempers kennen drievoudige verstelling; achter is het een vierwegsysteem en rondom hebben we Anti Roll Control toegepast. Dankzij deze ontwikkelingen kunnen we nu ook andere klanten met dit type Mégane heel snel en makkelijk bedienen, want we hoeven alleen maar aanpassingen te doen aan de hand van voertuigspecificaties, zoals type banden en gewicht. Juist het op betaalbare wijze inspelen op specifieke behoeften maakt ons bijzonder in de markt. De klant met de Mégane haalde in elk geval tweeënhalve seconde van zijn snelste rondetijd af op Oschersleben.”

Ingrediënten
De eeuwige strijd tussen Porsche en Ferrari speelt zich soms af bij één en dezelfde eigenaar. “Een klant van ons stelde tijdens trackdays op Spa-Francorchamps vast dat zijn 911 GT2 harder ging dan zijn 488 Pista,” vertelt Molenaar. “Dat vond hij niet helemaal de bedoeling. Sowieso rijdt hij liever op het circuit met de Ferrari, omdat die minder inspanningen vergt. ‘Daar ga je mee door tot de tank leeg is, waar je met de Porsche al na twee rondjes moe wordt,’ vertelde hij ons. We kregen het voor elkaar om de 488 Pista stabieler te maken en de mate van bodyroll te reduceren. Dat geeft meer vertrouwen en levert een constantere aerodynamica op, waardoor de traction control minder hoeft in te grijpen. Zulke effecten bereiken we met bestaande technologie, in dit geval Black Titan-vierwegdempers met Anti Roll Control. In feite werkt het net als bij eten koken: je kunt de beste ingrediënten in huis halen, maar de manier waarop je ze mixt bepaalt hoe het gerecht smaakt. Wij hadden trouwens al ooit een 458 op een 7-post rig-testbank geplaatst en daarmee waardevolle data verzameld, die we voor de 488 als evolutieversie als uitgangspunt konden gebruiken.” Zo brengt elk project bij Intrax een zekere mate van ontwikkelingswerk met zich mee en ja, dan moet een innovatie als adaptieve schokdempers weleens wachten.

Meer informatie: www.intraxracing.nl

Tekst & foto’s: Aart van der Haagen

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl 

 

 

Lees meer