CP Motorsport breidt winterprogramma in Zuid-Europa aanzienlijk uit

Leuk, die feestdagen en een skivakantie, maar verder heb je natuurlijk helemaal niets aan die nare, koude winter. Tenzij je meegaat met CP Motorsport naar het zonnige zuiden, om verschillende circuits in Spanje en Portugal te beproeven, waaronder de gloednieuwe baan bij Sevilla. Het programma, dat over november en januari uitgesmeerd is, spitst zich hoofdzakelijk toe op trackdays, maar bevat ook de mogelijkheid om te racen.

In de autosport begint het steeds meer een trend te worden om in de wintermaanden zuidwaarts te trekken. Maar als je goed bekijkt welke activiteiten er plaatsvinden, blijft er voor hobbymatige rijders die aaneengeschakelde trackdays prefereren en niet de hoofdprijs willen betalen bitter weinig keuze over. CP Motorsport uit Maasland, bekend van onder meer de dit jaar gelanceerde Dutch Racing Trophy, sprong in 2022 in dat gat. “Een heel mooie ervaring voor zowel de klanten als voor ons als organisator,” blikt Gert-Jan Konijnendijk terug. “Die taal was wel een dingetje toen we alles moesten regelen, maar gelukkig hebben we intussen een Spaanse señorita aangesteld die ons veel uit handen neemt en de taalbarrière overbrugt. De deelnemers vonden het zo gaaf, dat ze al snel vroegen of we eind 2023 weer zoiets konden doen. Niet alleen dat, ze bleken ook anderen in hun omgeving te hebben aangestoken. Het kostte even moeite om mooie circuits op geschikte data te reserveren, maar uiteindelijk trokken we met een groter gezelschap klanten dan het jaar ervoor naar Spanje en Portugal.”

Niet te onderschatten
Daarmee was het allang geen vraag meer óf CP Motorsport voor 2024-2025 weer een winterprogramma zou verzorgen, maar wanneer. Daarop valt inmiddels een heel precies antwoord te geven. Konijnendijk: “Woensdag 20 en donderdag 21 november strijken we neer op het Autódromo Internacional do Algarve, beter bekend als Portimão. Deze baan, met zijn blinde bochten en hoogteverschillen, wordt beschouwd als één van de mooiste en meest uitdagende in Europa. Na deze twee trackdays maken we de doorsteek naar Zuid-Spanje, naar het vernieuwde Circuito Monteblanco, waar het programma op vrijdag 22 november enige wedstrijdelementen zal bevatten. Geen officiële race, maar wel enige mate van competitie met tijdwaarneming. De lay-out kenmerkt zich door een speels, technisch karakter, met veel hoogteverschillen. Niet voor niets houden de Masters- en GP2-series hier met enige regelmaat hun evenementen en vinden er Formule 1-tests plaats. Aansluitend reizen we door naar het Circuito de Jerez, om daar het weekend van 23 en 24 november door te brengen. Ook weer een heel technisch parcours, met een niet te onderschatten combinatie van lage- en hogesnelheidsbochten. Hier houden we op zaterdag een trackday en is er op zondag een wedstrijdprogramma met een vrije training, een kwalificatie en twee races. Vanaf het pitboxgebouw kun je het volledig overzien, wat het voor de toeschouwers erg aantrekkelijk maakt.”

Ontzetting
Dat laatste is extra interessant voor het gezelschap dat met de deelnemers meereist, gezien het feit dat na de trackday op zaterdag de zondag competitief wordt ingevuld. “Dan haken we aan bij een open Spaans kampioenschap, net als vorig jaar, toen de eerste prijs zelfs naar ons team met twee Nederlandse coureurs ging. Dit zorgde voor ontzetting onder de lokale rijders. De beoogde winnaar van de competitie had zelfs speciaal een Porsche gekocht om zijn titel zeker te stellen, maar moest het afleggen tegen het duo in onze BMW M2 CS. We draaien mee in het klassement van de Spanjaarden en zien dit als een geweldige bekroning van een vijfdaagse trip, speciaal ingericht om rekening te houden met de beperkte vrije tijd van onze klanten. Het programma leent zich daardoor ook bij uitstek voor partners om mee te gaan. Om de deelnemers te ontzorgen, kunnen we transport en circuitservice aanbieden, en er gaat altijd een data-engineer mee in de persoon van Christiaan Frankenhout of Michel Schaap.”

Klap op de vuurpijl
Maar daarmee is de koek voor organisator CP Motorsport nog niet op. “Na afloop stallen we de trailers en racewagens op een beveiligde locatie om ze in de derde week van januari weer tevoorschijn te toveren voor deel twee van ons winterprogramma, tactisch gepland tussen de feestdagen en skivakanties,” vertelt Konijnendijk. “Dan houden we drie trackdays in vier dagen, met een dag reistijd tussendoor. We beginnen woensdag 22 januari op het Circuito Costa de Almería, een geliefde locatie voor teams en fabrikanten als Aston Martin, Ferrari, Mercedes-AMG en Michelin om testwerk te verrichten. Donderdag 23 januari doen we het Circuito Mike G. Guadix aan, dat met veertien bochten op een afstand van drie kilometer de betere stuurlieden zal aanspreken. Als klap op de vuurpijl eindigen we ons winterprogramma op zaterdag 25 januari op het nagelnieuwe Circuito de Sevilla, dat dit najaar zijn poorten opent. Echt spannend, een parcours dat nog niemand van ons kent. Zelfs Christiaan Frankenhout niet, die als data-engineer zal meegaan. Overigens zijn we al aan het puzzelen om eind februari, begin maart een vervolg te kunnen bieden. Dan zouden we de Spaanse trip willen afsluiten met trackdays op het Circuit de Barcelona-Catalunya – bekend van de Formule 1 – en het Circuit Ricardo Tormo in Valencia. De exacte data maken we zo snel mogelijk bekend.”

Gezellige mensen
CP Motorsport stelt zijn winterprogramma open voor gezellige mensen die van een lekker potje sturen houden, minimaal over een EU-licentie beschikken en representatief, circuitwaardig materiaal meebrengen. “Denk onder andere aan GT4’s, M2’s, M3’s, TCR’s, cup-Clio’s, MX-5’en van het nieuwe type en bijna alle Porsches, mits ze op een droog Circuit Zandvoort minimaal een rondetijd van twee minuten behalen en uitgerust zijn met de bekende veiligheidsvoorzieningen, zoals een volwaardige rolkooi, een brandblusser, een racestoel met -gordel, een hoofdstroomschakelaar en sleeplussen. We laten het aan de deelnemers over of ze hun materiaal zelf willen vervoeren en/of servicen of dat ze dat liever aan ons overlaten. Desgewenst kunnen we alles regelen, tot en met vluchten, hotels en eten. Voor beide gedeelten van het winterprogramma hebben we afzonderlijke package deals bedacht, dus zowel voor november als januari. Goed eten en drinken, gezelligheid, veel zon en plakkerig asfalt zijn gegarandeerd.”

Meer informatie: www.cpmotorsport.nl

Tekst: Aart van der Haagen & Foto’s: PR

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl

Lees meer