Het eerste deel van de 48-uur etappe is uitgelopen op een ‘bijltjesdag’. Mitchel van den Brink hield zich echter staande en deed uitstekende zaken. Ook vader Martin kwam niet in de problemen.
Vrijdagochtend hervatten de rijders de zesde etappe. Mitchel heeft nog ongeveer 200 kilometer voor de boeg. Martin en zijn co-piloten nog iets meer. Het was vandaag ‘gehaktdag in Saoedi-Arabië’. Martin Macik reed alles en iedereen op een hoop. Alleen Mitchel hield de schade nog enigszins beperkt. De mannen van Eurol Rally Sport parkeerden de Iveco Powerstar ruim 32 minuten na Macik in het geïmproviseerde bivak in de woestijn. Macik en de equipe van Mitchel kwamen tot het derde bivak. In totaal heeft de organisatie zeven locaties waar de rijders de nacht doorbrengen. Contact met de buitenwereld is vrijwel onmogelijk. Monteurs zijn er niet. Samen met Moi Torrallardona en Jarno van de Pol moet Mitchel de truck zien te prepareren voor het restant van de etappe. Morgen rond het middaguur wordt duidelijk hoe groot de verschillen werkelijk zijn. Ook in de laatste 200 kilometer kan er in de duinen van het Empty Quarter nog van alles gebeuren.
Geweldige dreun
Vooralsnog hebben Mitchel en vooral Martin Macik een geweldige dreun uitgedeeld aan onder andere Janus van Kasteren. De leider in het klassement na de vijfde etappe en de Tsjech Ales Loprais verloren vandaag minimaal 40 minuten. Macik is virtueel nu de nieuwe koploper in het klassement. Mitchel en zijn manschappen zijn, op basis van de stand van zaken van vandaag, vierde in het overall klassement. Voor onder andere Pascal de Baar en Gert Huzink is het helemaal een dag om snel te vergeten. Het is maar de vraag of zij nog in bivak A terechtkomen.
Constante dag voor Martin
Martin van den Brink, Jan van der Vaet en Richard Mouw hebben die zorgen niet. De ervaren trucker uit Harskamp reed uiterst constant en registreerde een zevende tussentijd. Het ervaren trio van Eurol Rally Sport weet als geen ander hoe de immense duinen in het Midden-Oosten moeten worden bestreden. De ervaring van deze equipe moet morgen in de uitslag van de etappe (de zesde) tot uiting komen.
De grote vraag voor morgen is hoeveel trucks de finish van de proef in Shubaytah gaan halen. Vanochtend vertrokken 36 vrachtwagens voor de proef, die iets is ingekort naar 547 kilometer. De organisatie besloot om de finishlijn eerder te trekken om problemen met een tekort aan brandstof te voorkomen. In het mulle zand van het Empty Quarter is het brandstofverbruik nog hoger dan al verwacht was.
Tekst: Berry Kamphorst
Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl