Als wereldkampioen rally in 1973, winnaar van de 24 uur van Le Mans in 1978 en winnaar in de LMP2-klasse van het FIA WEC vorig seizoen, heeft Alpine een speciaal plekje veroverd in de harten van racefans over de hele wereld. Het merk trekt ook de aandacht van vele amateurcoureurs die fan zijn van attractieve, lichtgewicht sportwagens. Dit alles heeft bijgedragen aan het besluit van Alpine om de Alpine Cup op te zetten, die in 2018 op verschillende Europese circuits gereden zal worden.

 

 

Om ervoor te zorgen dat dit avontuur een succes wordt, neemt Signatech het design, de ontwikkeling, de productie en de verkoop van de A110 Cup voor zijn rekening. De organisatie, onder leiding van Philippe Sinault, is verantwoordelijk voor de Alpine A470 in het FIA World Endurance Championship (WEC) en heeft veel ervaring met de ontwikkeling van raceauto’s voor consumenten.

In samenwerking met de technici die de productieversie hebben ontwikkeld, ontwikkelde Signatech de raceversie met een duidelijk doel voor ogen: maximaal rijplezier voor de bestuurders, of ze nu beginnende of gevorderd zijn.

De Alpine A110 Cup belooft indrukwekkende effectiviteit en prestaties dankzij het zeer nauwkeurige chassis, een voertuiggewicht van slechts 1.050 kg, een motorvermogen van 270 pk (3,9 kg/pk), compromisloze veiligheidsvoorzieningen en elektronica die normaal alleen bij langeafstandsracers gebruikelijk zijn.

De Alpine A110 Cup is te koop voor € 100.000,- exclusief belastingen en neemt deel aan een competitie waarbij onverzettelijkheid en professionaliteit samengaan met een gemoedelijke sfeer. De Alpine Europa Cup wordt georganiseerd door Signatech en bestaat uit zes races die in 2018 gereden worden op de mooiste circuits van Europa. Deze internationale FIA-klasse doet denken aan de Europa Cup die tussen 1985 en 1988 met de Alpine GTA V6 Turbo werd gehouden.

Coureurs die willen deelnemen aan de Alpine Europa Cup moeten wel snel zijn, de productie is gelimiteerd tot slechts twintig Cup-versies voor het eerste seizoen.

 

 

Bernard Ollivier, Alpine Deputy Managing Director: “De lancering van de Alpine A110 Cup en de bijbehorende raceklasse is opnieuw het bewijs van onze liefde voor autosport. We wilden dat de Cup-versie een echte raceauto zou worden met high-end features ten aanzien van performance. De coureurs genieten van een prachtige auto, puur rijplezier en een onovertroffen niveau van efficiency. De organisatie van de competitie houdt zich daarbij aan de normen die door Alpine gesteld zijn, wat resulteert in professionaliteit op het circuit en een ongedwongen, vriendelijke sfeer in de paddock. De Alpine Europa Cup dient ook als doel om fans in heel Europa te bereiken.”

Philippe Sinault, Managing Director of Signatech: “Wij zijn zeer trots dat wij zo’n groot project mogen leiden. Of het nu gaat om het ontwerpen, assembleren of het organiseren van de Alpine Europa Cup, al onze expertise wordt geboden om te voldoen aan de specificaties van Alpine. De A110 Cup is een compromisloze raceauto met als doel maximaal rijplezier te bieden. Dat kan op verschillende manieren geïnterpreteerd worden. Kwaliteit, efficiency of ergonomie bijvoorbeeld. We hebben nog veel werk te doen voordat de twintig A110 Cup-racers aan de start verschijnen op het circuit van Paul Ricard. Het wordt een interessante uitdaging, zowel voor Signatech als voor Alpine.”

 

 

EEN VOLMAAKTE RACEAUTO

DE WEG NAAR EEN NAUWKEURIG EN EFFICIENT CHASSIS
De monocoque van de Alpine A110 Cup wordt geproduceerd in de Alpine fabriek in Dieppe en is aangepast voor de gewijzigde wielophanging, verlaagde rijhoogte (-40 mm), de montagepunten voor de rolkooi en voor extra stijfheid die hoort bij de racerij, ook vanwege de hoeveelheid grip van de slickbanden. Het ontwerp is eveneens tot stand gekomen door de samenwerking van Signatech en Renault Sport Racing die hun expertise en meetapparatuur ter beschikking hebben gesteld.

In het motorcompartiment zijn specifieke zijdelen gemonteerd. Deze verbazingwekkend fraaie aluminium delen – gefreesd uit een massief blok – zijn verbonden met het achterste deel van de rolkooi en maken het mogelijk om het montagepunt van het bovenste deel van de wielophanging te verhogen.

Het onderste deel van de ophanging is bevestigd aan gelaste subframes die de aandrijflijn dragen. Aan de voorzijde hebben de wijzigingen geleid tot het monteren van een gelast subframe en bevestigingsplaten voor het bovenste deel van de wielophanging.

De vier schokdempers van Öhlins zijn tweevoudig instelbaar (compressie en rebound). Net als in de productieversie van de Alpine, wordt de Alpine A110 Cup voorzien van Michelinbanden. De Michelin-slickbanden zijn ontworpen voor de beste combinatie van performance en slijtage.

 

 

COMPROMISLOZE VEILIGHEID
Actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen van de Alpine A110 Cup werden met uiterste zorgvuldigheid ontwikkeld. Om de rolkooi feilloos te laten integreren met het aluminium chassis, bedachten de technici een ingenieuze manier. Bij de montage van de monocoque in de Alpine fabriek in Dieppe worden stalen platen gelijmd, dan gelast aan de constructie en beschermd door een E-coating. De platen dienen vervolgens als montagepunten voor de stalen buizen die de veiligheid van de bestuurder waarborgen.

Raceklaar is de Alpine A110 Cup uitgerust met specifieke Sabelt-kuipstoelen met ingebouwde hoofdsteunen, zespuntsgordels met HANS-systeem, automatische brandblusser, een droge accu, een hoofdschakelaar etc.

Net als bij de productieversie van de Alpine A110, zijn de remklauwen afkomstig van Brembo, vervaardigd uit een massief stuk magnesium en voorzien van zes state-of-the-art zuigers en imposante remschijven van 355 mm voor en 330 mm achter. Verder is de A110 Cup voorzien van in-/uitschakelbare ABS en traction control.

SPECIAAL ONTWORPEN MOTOR EN TRANSMISSIE
De Alpine A110 Cup wordt aangedreven door dezelfde 1,8-liter turbomotor met directe brandstofinjectie in de productieversie. De luchtfilter en uitlaat zijn speciaal ontworpen voor de racerij, het vermogen is toegenomen tot 270 pk (+18 pk). Het koppel van 320 Nm is ongewijzigd.

Het motormanagement wordt verzorgd door een geavanceerde ECU van Magneti-Marelli (SRG 140), waarin ook het motor- en chassisdatasysteem is opgenomen.

De motor is gekoppeld aan een zestraps sequentiële versnellingsbak, die speciaal ontwikkeld is door Signatech en 3MO, en een zelfsperrend limited-slip differentieel.

WELKOM AAN BOORD!
Het interieur van de A110 Cup is geoptimaliseerd voor maximaal rijplezier en comfort. De bestuurder zit achter een XAP-stuurwiel dat speciaal ontwikkeld is voor de Alpine A110 Cup en geïnspireerd is op die van de Alpine A470.

Zoals elk onderdeel van de auto laat ook het stuurwiel zich kenmerken door een uitzonderlijk hoge kwaliteit die zelden te vinden is bij dit type raceauto’s. Het stuurwiel is voorzien van schakelflippers, een digitaal informatiedisplay en diverse schakelaars voor onder meer traction control, ABS, pit limiter, drinkfunctie, radio etc.

De verstelbare pedalen en stuurkolom garanderen een perfecte zitpositie voor iedere bestuurder. Tevens is het originele aircosysteem aanwezig en kan een tweede kuipstoel gemonteerd worden zonder verdere vereiste aanpassingen.

 

 

INTENSIEF ONTWIKKELINGSPROGRAMMA
Na de eerste tests op het circuit ondergaat de Alpine A110 Cup een intensieve testfase. FIA WEC Alpine-coureurs Nicolas Lapierre and Nelson Panciatici helpen bij het perfectioneren van de standaard set-up, die vervolgens aan de klanten wordt gecommuniceerd.

Om een zo veelzijdig mogelijk product te ontwikkelen, worden ook andere bestuurders, zowel amateurs als professionals, gevraagd om deel te nemen aan de uitgebreide testfase op circuits als Jerez, Magny-Cours, Motorland Aragón, Valencia, Portimao en Navarra. Signatech streeft naar minimaal 7.500 testkilometers, het equivalent van drie volle seizoenen in de Alpine Europa Cup.

ALPINE EUROPA CUP

EEN INTERNATIONALE FIA-KLASSE
De Alpine A110 Cup wordt in 2018 uitsluitend verkocht aan klanten die aan de Europa Cup deelnemen. De raceversie voldoet aan de normen die door Alpine gesteld zijn, met een professionele, zorgvuldige organisatie op het circuit en een gepassioneerde, gemoedelijke sfeer in de paddock.

De door de FIA goedgekeurde raceklasse wordt georganiseerd en gepromoot door Signatech en bestaat uit zes events en twaalf races. Het seizoen start 1-2 juni 2018 op het circuit van Paul Ricard in Frankrijk, waarna de Cup afreist naar Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, België en Spanje.

Bij deelname is tevens een aantal producten en diensten inbegrepen, waaronder race-overalls, Alpine-kleding en -gereedschap, toegang tot de Alpine Europa Cup hospitality ruimtes, communicatie, technische ondersteuning door Signatech (chassis) en Oreca (motor) en toegang tot de mobiele onderdelenwinkel.

Elk raceweekend bestaat uit twee vrije trainingen, twee kwalificatiesessies en twee races met een totale tracktijd van drie uur. Per auto mogen twee coureurs van stoel wisselen. Tevens wordt de raceklasse verdeeld in drie categorieën: Overall, Junior (onder 25 jaar) en Gentleman (vanaf 45 jaar). Gedurende het seizoen wordt ruim € 150.000,- aan prijzen en prijzengeld verdeeld.

ALPINE EUROPA CUP IN CIJFERS

Aantal events                                              6

Aantal races                                               12

Aantal bezochte landen                            5

Vrije trainingen                                          2 x 30 minuten per weekend

Kwalificatiesessies                                    2 x 30 minuten per weekend

Races                                                        2 x 30 minuten per weekend (60-70 km)

Prijs Alpine A110 Cup                              € 100.000,- exclusief belastingen

Alpine Europa Cup inschrijfgeld              € 20.000,- exclusief belastingen

Borgsom                                                  € 20.000,- exclusief belastingen

Verwachte kosten per seizoen                Minder dan € 100.000,-* exclusief belastingen

Prijzengeld per seizoen                           Meer dan € 150.000,-

*Inclusief afschrijving van de auto over drie jaar

VOORLOPIGE RACEKALENDER 2018

 1-2 juni                                                         Circuit Paul Ricard (Frankrijk)

23-24 juli                                                      Hockenheim (Duitsland)

14-15 juli                                                      Dijon-Prenois (Frankrijk)

1-2 september                                             Silverstone (Verenigd Koninkrijk)

22-23 september                                         Spa-Francorchamps (België)

20-21 oktober                                              Barcelona-Catalunya (Spanje)

 

ALPINE A110 CUP – TECHNISCHE SPECIFICATIES

Chassis

Type                                                            Aluminium monocoque

Veiligheid                                                    Multi-point rolkooi

Carrosserie                                                 Aluminium

Aerodynamica                                            Vlakke bodem, diffuser, achterspoiler

Motor

Type                                                             Viercilinder 1,8-liter 16v

Plaatsing                                                     Midden achter

Vermogen                                                    270 pk bij 6.000 tpm

ECU                                                            Magneti-Marelli SRG 140

Aandrijving

Type                                                          Achterwielaandrijving

Versnellingsbak                                         3MO zestraps sequentieel

Bedieningsknoppen                                  Stuurwielbediening

Differentieel                                              Zelfsperrend, limited-slip

Koppeling                                                Gesinterd staal, dubbele koppeling

Wielophanging en remmen

Wielophanging                                           Double wishbone

Schokdempers                                          Öhlins tweevoudig verstelbaar

Remsysteem vóór                                      Brembo, Ø 355 x 32 mm, zes zuigers

Remsysteem achter                                   Brembo, Ø 333 x 32mm, vier zuigers

Stuurinrichting                                            Elektrisch bekrachtigd

Wielen

Velgen                                                         Aluminium, 9×18’’ (voor) & 10×18’’ (achter)

Banden                                                       Michelin 25-64×18 (voor) & 27-65×18 (achter)

Gewichten en afmetingen

Lengte x breedte x hoogte                        4.178 x 1.798 x 1.190 mm

Wielbasis                                                  2.419 mm

Spoorbreedte voor/achter                         1.565/1.570 mm

Brandstoftank                                            FIA FT3 gehomologeerd, 65 liter

Gewicht                                                     Circa 1.050 kg