Alpine onthult vandaag de Alpine Vision showauto. De mix van elegantie, wendbaarheid en authenticiteit maken van deze tweezits coupé met middenmotor in ieder aspect een échte Alpine. De Alpine Vision kondigt het design en de prestaties aan van de straatlegale sportauto die Alpine voor het einde van dit jaar onthult. De productie vindt straks in het Franse Dieppe plaats. De verkoop start in 2017; allereerst in Europa gevolgd door de rest van de wereld.

De tracks van de Monte Carlo Rally vormen het décor voor de wederopstanding van Alpine, en dan met name de bochtige en beroemde Col de Turini waar Alpine autosportgeschiedenis schreef. Alpine is helemaal klaar om een niche te veroveren in de premium sportautomarkt. De auto zal in de smaak vallen bij de échte liefhebber en bij diegene die de schoonheid van auto’s weten te waarderen.

AVEC ALPINE A110

AVEC ALPINE A110

Ontzagwekkende prestaties, sprinttijd van 0-100 km/u in minder dan 4,5 seconden
Het design van de Alpine Vision wekt het begeren op naar rijden in een auto met karakter. Achter het stuurwiel vormen stuurprecisie, wendbaarheid en het speelse karakter van het onderstel een aantrekkelijke maar bovenal spannende cocktail. De funfactor is intens, ongeacht de snelheid.

De Alpine Vision maakt zijn verwachtingen meer dan waar als het gaat om indrukwekkende prestaties. De sprint vanuit stilstand naar 100 km/u duurt minder dan 4,5 seconden. Deze fenomenale acceleratie wordt ook realiteit bij de op stapel staande productieversie.

De gretige viercilinder benzinemotor met turbo levert zijn power gretig af. In combinatie met het lage gewicht van de Alpine Vision komt iedere kW aan vermogen en Nm aan trekkracht ten goede aan de prestaties. Een krachtige reminstallatie maakt het rijplezier nog intenser.

De Alpine Vision laat de bestuurder optimaal genieten van de auto en de feedback die hij biedt. Dit zijn aspecten die al sinds jaar en dag horen bij het rijden in Alpines.

Een levende legende
Het verhaal van Alpine begint als een visie van merkoprichter Jean Rédélé. Het is een verhaal over autosportsuccessen, technische vernuftigheden, klasse en zakelijk inzicht. Het is ook een verhaal van ontmoetingen en ervaringen. Het is bovenal een episch verhaal dat onlangs het zestigjarig jubileum vierde.

Na een reeks zeges in zijn gemodificeerde Renault 4CV zag Jean Rédélé al snel een kans om zijn eigen merk te beginnen. Hij zag ruimte voor een innovatief ontworpen auto met competitieve maar beproefde techniek onder een aantrekkelijke, lichtgewicht carrosserie. Dit idee leidde tot de A106 en tot de oprichting van Alpine in 1955.

Jean Rédélé had een uitstekend zakelijk inzicht en breidde zijn werkzaamheden al snel uit op internationaal niveau door in licentie auto’s te laten bouwen in het buitenland.

Tussen 1955 en 1995 produceerde en verkocht Alpine 30.000 sportauto’s. Alpine is altijd actief gebleven ook al is het merk commercieel gezien 20 jaar van de markt. Activiteiten van liefhebbers, fans en clubs en de deelneming van privérijders aan een breed scala van autosportevenementen hebben de vlam van Alpine in leven gehouden. Het bewijst bovendien dat Alpine nog steeds een duidelijke aantrekkingskracht heeft. Het verlangen naar een eventuele terugkeer bleef. Die droom wordt nu werkelijkheid.

Alpine: een levendige nieuwkomer gesteund door de kracht van Groupe Renault
Groupe Renault heeft de beste experts rond de tafel gezet om de herintroductie van Alpine en de lancering van het eerste nieuwe model succesvol te laten verlopen. Er is maanden gewerkt aan dit uitdagende nieuwe avontuur. Alpine opereert onafhankelijk, gesteund door de volledige kracht van Groupe Renault.

Die onafhankelijkheid uit zich in de vrijheid die Alpine kreeg om te putten uit de motor-, chassis- en ontwikkelingskennis van Groupe Renault. Ook de kennis van de technische experts van Renault Sport (verantwoordelijk voor ontwikkeling van nieuwste Formule 1-auto) en van andere ondersteunende afdelingen is benut.

De productie van de nieuwe Alpine wordt toevertrouwd aan de gemoderniseerde fabriek in Dieppe. In deze faciliteit, gelegen in Normandië, is er de beschikking over een eigen productielijn en kan Alpine rekenen op de volledige ondersteuning van zorgvuldig gekozen leveranciers die zich hebben bewezen op het gebied van kennis en expertise.

De Col de Turini: de perfecte habitat voor Alpine in de rallysport
Wat voor zeilers Kaap Hoorn (Chili) is, betekent de Col de Turini van de Monte Carlo Rally voor rallyteams. Deze gevaarlijke en uitdagende bergpas tussen Sospel en Le Bollène ligt hoog in de Alpen met uitzicht over de Franse Riviera en vraagt om stuurmanskunst en zelfvertrouwen. De bergpas wordt beschouwd als een van de meest verraderlijke in de rallysport en kan, als de omstandigheden slecht zijn, voor heel listige situaties zorgen. Dit deel van het 32 kilometer lange Monte Carlo Rally-parcours was vaak – soms met een helpende hand van het weer – scherprechter voor de einduitslag van het rallyevenement.

In 1968 was de weg droog. Een groep toeschouwers deponeerde een lading sneeuw bij een bijzonder gevaarlijke bocht. Een niets vermoedende Alpine-coureur, Gérard Larrousse, verloor hier de macht over het stuur van zijn A110 en crashte hard tegen een rots. Dit incident kostte Alpine de zegen.

In 1973, toen Alpine de FIA World Rally Championship constructeurstitel in de wacht sleepte, streed Jean-Claude Andruet samen met teamgenoot Ove Andersson voor de overwinning tijdens de Monte Carlo Rally. Beide heren reden in een A110. De auto van Jean-Claude Andruet kreeg tijdens de eerste rit over de Col de Turini een lekke band, waardoor hij terugzakte naar de derde positie. Ove Andersson overkwam hetzelfde op het volgende traject, waardoor Andruet de achterstand verkleinde tot slechts 20 seconden. Na een indrukwekkende race was het uiteindelijk Andruet die zegevierde met een marge van 26 seconden. De Col de Turini had zijn verraderlijke reputatie tijdens deze race nogmaals bewezen, maar kon niet voorkomen dat Alpine aan het einde van het 1973-seizoen een top drie notering behaalde in het algemeen klassement.

Bron:www.renault.nl

EN STUDIO

EN STUDIO