Audi-coureur Lucas di Grassi is de nieuwe Formule E-kampioen. Afgelopen zaterdag won Di Grassi al de eerste race van het slotweekend in Montreal, waarmee hij de leiding in het kampioenschap overnam. Een zevende plaats in de laatste race van het seizoen op zondag volstond voor de Braziliaan van Team ABT Schaeffler Audi Sport om de titel veilig te stellen.

 

 

Di Grassi begon het finaleweekend in Canada met een achterstand van tien punten op Renault-coureur Sébastien Buemi. Die laatste wist zijn zenuwen echter niet in bedwang te houden en zag zich na een zware crash in de training voor een zeer lastige opgave gesteld. Di Grassi hield het hoofd echter koel en wist zijn achterstand dankzij een pole position en een overwinning op zaterdag om te zetten in een voorsprong van 18 punten.

Slimme strategie
Op zondag startten Di Grassi en zijn teamgenoot Daniel Abt vanaf de derde startrij, terwijl Buemi in de kwalificatie niet verder kwam dan plek 14. Na een turbulente aanvangsfase viel het duo tijdelijk terug naar posities negen en tien, maar door een slimme energiestrategie klommen Di Grassi en Abt toch nog op naar de zesde en zevende plaats; voor Di Grassi voldoende om zich Formule E kampioen 2016/2017 te mogen noemen. Daarmee scoorde het tweetal bovendien voldoende punten om Team ABT Schaeffler Audi Sport aan een tweede plaats in het constructeurskampioenschap te helpen.

 

 

Meest complete coureur
“Voor mij is Lucas di Grassi momenteel de meest complete coureur in de Formule E,” aldus Audi Motorsportchef Dieter Gass. “Wat hij op zaterdag in Montreal heeft laten zien, was gewoonweg fantastisch. Na New York hebben waarschijnlijk nog maar weinigen er rekening mee gehouden dat hij de strijd in het kampioenschap nog naar zijn hand kon zetten. Het volledige team rondom Hans-Jürgen Abt en Thomas Biermaier heeft fantastisch werk geleverd, net als Lucas’ teamgenoot Daniel Abt. Het was een prachtige finale en overall een goede week voor de Formule E. Dat na Audi en BMW ook Mercedes-Benz en Porsche in de nabije toekomst hun opwachting maken in de Formule E, onderstreept het belang van deze puur elektrische raceklasse. Ik kijk nu al uit naar de start van het nieuwe seizoen, in december in Hong Kong, waar wij als fabrieksteam een nieuw hoofdstuk aan de autosporthistorie van Audi gaan toevoegen. Met ABT en Schaeffler als partners staan we er in dit alsmaar concurrerender startveld uitstekend voor.”