Autocoureur Glenn van Berlo heeft afgelopen weekeinde de titel gepakt in de Fanatec GT World Challenge Europe. De 21-jarige Veghelaar van het GRT Grasser Racing Team werd tijdens de slotrace van het seizoen op Circuit de Catalunya tweede in zijn klasse en stelde daarmee het kampioenschap veilig. 

“Mijn eerste titel in het endurance-racen, ik ben er superblij mee”, was de logische reactie van Glenn op het beroemde Formule 1-circuit nabij Barcelona. “We hebben een podiumplaats gepakt in vier van de vijf races en in Spa en op de Nürburgring wonnen we.”

Niettemin kende Glenn in Barcelona een spannend weekeinde, want zijn voorsprong en die van zijn teamgenoten Clemens Schmid en Benjamin Hites bedroeg slechts vijf punten. “Het circuit is buitengewoon uitdagend, en met 53 auto’s op de baan kan er van alles gebeuren. Daarom blijft het kampioenschapsleiderschap voorafgaand aan de laatste race vrij onzeker.”

“Je moet voortdurend topprestaties leveren, een foutloze race rijden en punten verzamelen. Dit circuit stelt hoge eisen aan de banden, vooral omdat de lay-out van de baan is gewijzigd. Daarom was het van essentieel belang om tijdens de vrije trainingssessies een optimale setup voor de race te vinden. Inhalen in Barcelona is een grote uitdaging vanwege de aanzienlijke hoeveelheid drag (verlies aan downforce) wanneer je achter een andere auto rijdt.”

Het betekende dat Glenn zijn rijstijl erop moest aanpassen en dat zijn team hard moest werken om een goede set-up te vinden van de Lamborghini Huracán GT3 Evo 2. Dat Grasser Racing daarin was geslaagd, bleek wel uit Glenns poleposition in zijn klasse. Dat resultaat leverde bovendien een zeer welkom extra punt op.

De raceomstandigheden waren vervolgens uitdagend. “Het was heel warm. In de auto was het zo’n zestig graden.” Tot overmaat van ramp bleek de drinkinstallatie niet te werken, zo merkte Glenn kort nadat hij het stuur had overgenomen van zijn teamgenoot. “Ik dacht: het is wat het is. Gelukkig had ik een stint zonder full course yellows en safety cars. Ik heb dus steeds voluit kunnen gaan.”

Tijdens het laatste uur kreeg zijn andere teamgenoot wél te maken met gele vlaggen en safety cars. Glenn: “Uiteindelijk zijn we tweede geworden in onze klasse. We zaten dicht achter de nummer één, maar we besloten geen al te grote risico’s te nemen om nog te winnen. Bovendien was de nummer één de zusterauto van het team.”

Hoewel Glenn en zijn team kampioen konden worden, had de getalenteerde Brabander weinig last van spanning of zenuwen. “Ik wilde gewoon maximaliseren. Oké, bij inhaalacties denk je twee keer na, maar verder was ik er niet veel mee bezig.”

Voor Glenn is zijn titel het bewijs dat hij zijn draai heeft gevonden in de endurance-racerij. Voorheen reed hij sprintraces in formule-auto’s. “Endurance-racen vereist een andere mindset. De races zijn veel langer en je rijdt met teamgenoten, in tegenstelling tot formule-racen, waar je volledig op jezelf bent aangewezen.”

Glenn, die sinds vorig jaar deel uitmaakt van het Lamborghini-juniorprogramma, hoopt op een mooi vervolg in deze discipline van de autosport. “Ik hoop dat de titel bijdraagt aan een mooie kans voor volgend jaar. Ik zou graag uitkomen voor het Lamborghini fabrieksteam”, verwoordde hij zijn ambitie.

Glenns seizoen zit er nog niet op. Hij heeft volgende week nog een race in de Verenigde Staten op Road Atalanta met Andretti Autosport in het IMSA-kampioenschap. Daarna rijdt hij in Portimao nog de laatste race van het ELMS-kampioenschap. “Ik hoop tijdens die races weer wat moois te kunnen laten zien!”

Glenn van Berlo wordt in zijn raceactiviteiten ondersteund door:

  • Next Level Development
  • Feelflex
  • 226’ers
  • Royal Queen Seeds

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl