Morris Schuring debuteert dit seizoen in de Porsche Carrera Cup Duitsland. De pas zestienjarige autocoureur uit Den Dolder is daarmee de jongste deelnemer ooit in deze prestigieuze autosportcompetitie. Hij gaat uitkomen voor het Nederlandse topteam GP Elite, dat vorig jaar de Porsche Supercup-titel greep. Ook zal Morris drie weekeindes rijden in deze Porsche Mobil 1 Supercup.  

 

 

“Dit is heel gaaf. Ik ben heel blij dat het allemaal rond is”, aldus de coureur. “Ik vind het leuk dat ik de jongste ooit ben. Ik heb wel wat minder ervaring dan de andere rijders in deze klasse, maar het is geen excuus voor mijn prestaties komend seizoen. Uiteindelijk vind ik het vooral een voordeel dat ik nu al in deze Cup rijd.”

Het gaat de laatste maanden erg hard met Morris. Eind vorig seizoen werd hij op vijftienjarige leeftijd vice-kampioen in de Porsche Benelux Cup en begin dit jaar werd hij opgenomen in de KNAF Academy, de talentengroep van de Nederlandse autosportfederatie. Vorige maand werd hij zestien. Daardoor kon hij aanspraak maken op de International C-licentie die hem in staat stelt internationale races te rijden.

Morris gaat dit seizoen uitkomen in de nieuwe Porsche 992 Cup. Hij heeft hem inmiddels al een keer getest en is onder de indruk van de bolide. “Het is een heel gave auto, heel leuk om in te rijden. Hij is wat makkelijker te besturen dan de Porsche 991 Cup Gen 2 van vorig seizoen, maar het valt wel mee. De principes blijven hetzelfde.”

Om zich zo goed mogelijk voor te bereiden krijgt Morris volop professionele ondersteuning. Zo wordt hij op rijdersvlak ook dit seizoen getraind door PorscheCarrera Cup Duitsland- en Supercup-kampioen Larry ten Voorde. Verder wordt hij voor het fysieke deel begeleid door Erwin Göllner, een bekende in de Formule 1-wereld. De Oostenrijker begeleidde coureurs als Jacques Villeneuve en Michael Schumacher. Ook heeft Morris een mental coach in de persoon van Willem van Kleeff.

Alle inspanningen zorgen nu al voor resultaat, weet Morris. “Het gaat goed. Ik merk dat ik fitter in de auto zit. Mijn hartslag ligt lager, ik kom ook minder bezweet uit de auto en ik ben rustiger als ik in de auto zit. Ook met de mental coach heb ik grote stappen gezet. Vorig jaar was ik bijvoorbeeld veel bezig met wat anderen deden, zoals hun rondetijden of bandenkeuzes. Nu niet meer. Ik focus me op mezelf en ik kan de rust bewaren.”

De getalenteerde Utrechter en zijn team GP Elite laten in de voorbereiding niets aan het toeval over. Het zogenaamde roll out-evenement van de Duitse Carrera Cup heeft Morris inmiddels gehad, nu gaat zijn testprogramma beginnen. “Het wordt heel druk. Dat moet ook. Het is een strijd tussen de teams op weg naar de eerste race. Wie weet straks het meeste over de nieuwe auto? Ook worden andere banden en een andere ophanging gebruikt dan vorig jaar. De teams moeten data verzamelen.”

Vorig seizoen debuteerde Morris in de autosport. Dat deed hij bij GP Elite. Dat hij ook dit jaar voor het Nederlandse team uitkomt, ligt voor de hand. De equipe uit De Rijp werd afgelopen seizoen kampioen in de Supercup. Bovendien rijdt zijn trainer Larry ten Voorde ook voor de Noord-Hollandse topformatie.

 

 

“GP Elite is echt een superteam. Heel gaaf dat ik daar deel van uitmaak. Natuurlijk doen er veel goede teams mee aan het kampioenschap. Ze zitten allemaal heel dicht bij elkaar, maar GP Elite is de regerend kampioen.”

Hoewel het team voor Morris dus hetzelfde is gebleven, is de omgeving niettemin anders. “Vorig jaar reed ik als enige van het team in de Benelux Cup, nu rijd ik in een team met zes auto’s. Het zijn leuke rijders en de dynamiek in het team is nog beter dan vorig jaar. Iedereen doet wat-ie moet doen. Er heerst rust. Dat is heel fijn.”

Het Duitse Porsche Carrera-kampioenschap telt dit jaar acht raceweekeindes. Daarbij worden Formule 1-circuits aangedaan als Spa-Francorchamps, de Red Bull Ring en Monza. Daarnaast maakt Morris dit seizoen drie keer zijn opwachting in de Porsche Supercup die in het voorprogramma van de Formule 1 acteert. Behalve de Grand Prix-weekeindes van Spa-Francorchamps en Silverstone zal hij ook acte de présence geven tijdens het weekeinde van de Dutch Grand Prix. “Het lijkt me echt heel gaaf om voor volle tribunes te mogen rijden in eigen land”, blikt hij vooruit.

Als Morris niet in de auto zit of werkt aan zijn conditie is hij thuis veelvuldig op de simulator te vinden. Zo rijdt hij voor het team Porsche 24 by Redline samen met McLaren simulator-coureur Rudy van Buren ook online wedstrijden. Zo werd hij afgelopen weekeinde nog vierde tijdens de onlineversie van de 12 uur van Sebring.

Daarbij moest Morris nota bene een stint van Van Buren overnemen omdat die te kampen kreeg met defecte pedalen. “Dat was wel heel lang concentreren. Best zwaar om bijna 4 uur achter elkaar geconcentreerd te blijven, maar het was toch goed te doen hoor”, aldus de snelle Utrechter die af en toe een online-teamtraining doet met Max Verstappen die online ook uitkomt voor Redline.

Morris laat geen mogelijkheid onbenut om zijn droom te laten uitkomen: beroepscoureur worden. En dan moet hij ook nog zijn middelbare school afronden. “Ik ben best wel veel weg”, bekent hij. “Dit is één van de drukste perioden van het jaar voor mij. Daar moet ik even doorheen, maar het gaat vooralsnog prima: het gaat goed op school (het Luzac College in Utrecht, red.). Ze helpen me ook goed. Ik krijg een aangepast schema. Natuurlijk ga ik mijn school afmaken, maar uiteindelijk hoop ik beroepscoureur te worden.”