Van fraaie pre-war sportscars uit de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw via historische Formule 3, sportwagens en toerwagens tot aan de Formule 1-bolides uit de jaren zeventig en tachtig in het FIA Masters Historic Formula One Championship: de zesde editie van de Historic Grand Prix Zandvoort had weer allerlei fraais te bieden. Drie dagen lang stond Circuit Zandvoort in het teken van de rijke historie van de autosport en de vraag was eigenlijk alleen nog maar wie er meer genoot: de talrijk aanwezige bezoekers langs de baan en in de paddock, of de rijders die unaniem vol lof waren over het evenement en het circuit.

 

 

Speciale aandacht was er ditmaal voor een jubileum: precies 50 jaar geleden maakte de drieliter Cosworth DFV-motor zijn wedstrijddebuut tijdens de Nederlandse Formule 1-Grand Prix op Zandvoort. Met de Lotus 49 zorgde de legendarische Jim Clark gelijk bij de eerste race van de nieuwe motor voor de eerste overwinning. Om dit feit te vieren was de originele Lotus 49 nu weer terug op Zandvoort. De inzet werd verzorgd door het Classic Team Lotus onder leiding van Clive Chapman, de zoon van Lotus-oprichter Colin Chapman. Als voorproefje op het evenement reed eigenaar Chris McAlister de Lotus 49 op donderdagavond door de straten van Zandvoort naar het circuit, precies zoals dat vroeger het geval was, toen de diverse Formule 1-teams tijdens de Grand Prix-weekeinden waren ondergebracht in de werkplaatsen van Zandvoortse garagebedrijven.

 

 

Vanaf vrijdag tot en met zondag konden de toeschouwers, waaronder ook heel wat buitenlandse bezoekers, genieten van een afwisselend raceprogramma, waarin maar liefst tien verschillende klassen en in totaal rond de 400 deelnemers in actie kwamen. Formulewagens, sportwagens en toerwagens waren allemaal vertegenwoordigd, waaronder enkele bijzonder zeldzame exemplaren. Voor de racewinnaars op zondag was er een speciale prijs in de vorm van een ‘Winners’ Edition’, een bijzondere versie van de Tudor Heritage Chrono Blue van evenementpartner Tudor. Eén exemplaar van dit bijzondere horloge werd geveild voor een goed doel: de opbrengst kwam ditmaal ten goede aan de Stichting ALS Nederland. Ook Clive Chapman van het Classic Team Lotus kreeg een exemplaar overhandigd als waardering voor zijn verdiensten in de autosport.

 

 

Populaire onderdelen van het programma waren uiteraard ook de demonstraties van evenementpartners Porsche en BMW. Porsche had uit de fabriekscollectie bijzondere raceauto’s als de 917 K, de 908/3, de 936 en de RS Spyder meegebracht, die ondermeer werden bestuurd door oud-Le Mans-winnaars Gijs van Lennep, Jan Lammers en Jürgen Barth. BMW Classic maakte zijn opwachting met een indrukwekkende reeks auto’s, waaronder de WK-winnende Brabham-BMW BT52 Formule 1-auto, de BMW M1 Procar, en toerwagens als de 3.0 CSL, 320i en E30 M3. Dat het Circuit Zandvoort ook in de motor-wegracerij een rijke historie heeft, bleek uit de demonstraties met zijspannen. Tijdens overige demonstraties kwamen ondermeer de Coloni-Formule 1-auto’s, Pedro Piquet in de Formule 3-auto van zijn vader Nelson Piquet uit 1978 en voormalig auto-ontwerper Harm Lagaaij met zijn indrukwekkende Shadow-sportwagen in actie.

 

 

Afgezien van een fikse regenbui op de vrijdagmiddag was het drie dagen lang prachtig weer in Zandvoort, waardoor ook de inmiddels traditionele parade van coureurs en raceauto’s van het circuit naar het centrum van Zandvoort op zaterdagavond een groot succes werd. Vele duizenden belangstellenden stonden langs de route en bekeken na afloop van de parade de in het centrum van Zandvoort opgestelde auto’s van dichtbij. Ook in het rennerskwartier van Circuit Zandvoort kregen de bezoekers veel geboden, van stands met lifestyle-artikelen en producten voor autoliefhebbers tot een riante blik op de diverse raceauto’s. De gasten in de exclusieve ‘Paddock Club’ genoten van de plezierige ambiance en de uitstekende catering. Liefhebbers kijken nu alweer uit naar de zevende editie van de Historic Grand Prix Zandvoort, die voor begin september 2018 op de kalender staat.