De belangrijkste GT-racers ter wereld reizen deze zomer (25-28 juli) richting de Belgische Ardennen om er een gooi te doen naar één van de meest prestigieuze trofeeën in de autosport: die voor de zege in de Total 24 Hours of Spa.
De race wordt afgewerkt op zaterdag en zondag 27-28 juli. In de aanloop vallen er in het voorprogramma heel wat interessante races te bewonderen, terwijl ook naast de piste – zoals in de Fan Zone en bij het muziekconcert – heel wat entertainment te vinden is.
De voorbereidingen op de Total 24 Hours of Spa 2019 beginnen op maandaag 22 juli, de eerste actie volgt ‘s anderendaags. Op woensdag 24 juli gaat het feest verder met de traditionele parade richting het centrum van Spa, waarna op donderdag en vrijdag de vrije trainingen en kwalificaties volgen.
De race wordt afgewerkt op zaterdag en zondag 27-28 juli. In de aanloop vallen er in het voorprogramma heel wat interessante races te bewonderen, terwijl ook naast de piste – zoals in de Fan Zone en bij het muziekconcert – heel wat entertainment te vinden is.
Het evenement is het hoogtepunt van zowel de Blancpain GT Series als de Intercontinental GT Challenge powered by Pirelli, dus in de strijd voor de algemene zege op het mytische circuit van Spa-Francorchamps zal het er hevig aan toe gaan. De uiteindelijke winnaars zullen over een combinatie van topmateriaal, voorbeeldig teamwerk en wat geluk moeten beschikken.
Elf belangrijke automerken hebben hun aanwezigheid voor de editie 2019 al bevestigd, en het is best mogelijk dat het daar niet bij blijft. Ook de voorbereidingen zijn ondertussen in volle gang, en zullen een versnelling hoger gaan wanneer later deze maand de Blancpain GT Series Endurance Cup in Monza van start gaat (13/14 april). Nu het aftellen richting juli in volle gang is, zijn dit de merken die nu al hebben aangekondigd voor de zege in de Total 24 Hours of Spa te zullen gaan.
Aston Martin
Aston Martin staat synoniem voor successen in de GT-racerij, en het Britse zal dit jaar proberen een tweede overwinning in de Total 24 Hours of Spa aan zijn palmares toe te voegen. De vorige overwinning kwam er in 1948, toen St. John Horsfall en Leslie Johnson op het oude, 15 km. lange circuit met de 2-Litre Sports triomfeerden.
Die tweeliter machine lijkt in niets op de nieuwe Vantage GT3 die dit jaar voor het eerst aan de start staat in de 24 Uur. R-Motorsport zet drie bolides in, en ook Blancpain GT Series-team Garage 59 is overgestapt naar Aston Martin.
Audi
Audi wordt beschouwd als één van de reuzen in de GT-racerij, en dat is in grote mate te danken aan zijn recente prestaties in de Belgische Ardennen. Met vier overwinningen uit de laatste acht edities is het merk uit Ingolstadt dan ook het meest succesvolle merk van het GT-tijdperk van het evenement.
Ook dit jaar vervult Audi opnieuw de favorietenrol, met een aantal sterke teams aan de start. Die worden geleid door twee zwaargewichten van de Blancpain GT Series, Belgian Audi Club Team WRT en Sainteloc Racing. Zij zetten een evolutie van hun bekende bolide in – de R8 LMS GT3 EVO – waarmee het Duitse merk nog meer trofeeën van de Total 24 Hours of Spa voor zijn prijzenkast wil behalen.
Bentley
Het mythische Bentley viert dit jaar zijn 100ste verjaardag en wil dat extra in de verf zetten door zijn grootste contingent ooit richting de Total 24 Hours of Spa af te vaardigen. Het semi-officiële M-Sport zet vier wagens in de Pro klasse in, het dubbel van zijn gebruikelijke aantal wagens in de Blancpain GT Series en Intercontinental GT Challenge powered by Pirelli.
Met een aantal ervaren rijders, waaronder voormalige Total 24 Hours of Spa-winnaars Jules Gounon (2017) en Markus Palttala (2015), is Bentley dan ook goedgeplaatst om volgende zomer een gooi te doen naar de oppergaai van de GT3-racerij.
BMW
Geen enkel merk is nauwer verbonden met de Total 24 Hours of Spa dan BMW. Met een recordaantal van 24 overwinningen is het veruit het meest succesrijke merk, dat eerst het toerwagentijdperk domineerde en nadien ook in de GT-jaren voor zeges zorgde. BMW won drie van de vier meest recente edities, vorig jaar behaalden ze zelfs de dubbel.
Ook dit seizoen is het merk vertegenwoordigd door de winnaar van vorig jaar, Walkenhorst Motorsport, die een aantal wagens in de Pro klasse zal laten rijden als deel van zijn programma in de Intercontinental GT Challenge powered by Pirelli. Dankzij het Belgische Boutsen Ginion Racing, dat terugkeert naar zijn thuisevenement voor 2019, zal er ook een M6 GT3 in de Am Cup aanwezig zijn.
Ferrari
Ook Ferrari was al succesvol in de Total 24 Hours of Spa, met overwinningen in 1949 en 1953. Meer dan een halve eeuw later, in 2004, behaalde het Steigerende Paardje een derde zege. Een belangrijke overwinning, want Lilian Bryner werd zo de eerste vrouwelijke rijder die een algemene zege in een belangrijke 24 uurs-race behaalde.
Ook dit jaar hoort Ferrari tot de zegekandidaten, dankzij SMP Racing. Die renstal zet zijn 488 GT3 bolides opnieuw in voor de volledige Blancpain GT Series Endurance Cup. Het merk is ook zeer gewild in de andere klassen en zou zeker in de Pro-Am en Am Cup sterk voor de dag moeten komen.
Honda
Honda maakte vorig seizoen na 25 jaar afwezigheid zijn comeback in Spa, met een NSX GT3 als kandidaat voor de Pro-Am trofee. Nu gaat de Japanse constructeur met een geëvolueerde machine voor een algemene zege, want de 24 uur maakt deel uit van het volledige seizoen dat ze in de Intercontinental GT Challenge powered by Pirelli afwerken.
Ook in de Silver Cup zal het merk aanwezig zijn, dankzij een nieuwe samenwerking tussen Honda-ambassadeur Jenson Button en Blancpain GT Series sterkhouder Team RJN. Met zijn markante decoratie zal de wagen volgende zomer in de Ardennen zeker een publiekslieveling worden.
Lamborghini
Ook Lamborghini is een vaste waarde in het moderne GT-tijdperk, maar jaagt nog steeds op een eerste algemene overwinning in de Total 24 Hours of Spa. Dit jaar komen ze sterk aan de start: het Italiaanse merk won de Endurance Cup in 2017 en wordt vertegenwoordigd door twee ervaren teams, Grasser Racing en FFF Racing.
Hoewel een algemene zege voorlopig nog even op zich laat wachten, wist Lamborghini wel al een aantal klassezeges binnen te rijven. Vorig was de Huracan GT3 succesvol in de Silver Cup en Am Cup, en ook dit jaar zullen er heel wat Italiaanse machines in deze categorieën om de overwinning strijden.
Lexus
Japans luxemerk maakte vorig jaar een sterk debuut in de Total 24 Hours of Spa. Over één ronde was de snelheid van de RC F GT3 bijzonder indrukwekkend, waardoor Albert Costa voor Emil Frey Racing een plaatsje in de felbegeerde Superpole-sessie wist te bemachtigen.
Deze keer wordt het merk vertegenwoordigd door een alliantie tussen Panis-Barthez Competition en Tech 1 Racing. Mede-teameigenaar Fabien Barthez leidt de Am Cup inzet, maar het Franse team zou voor de belangrijkste race van het jaar nog wat extra troeven kunnen bovenhalen.
Mercedes-AMG
Over een tijdspanne van meer dan zeven decennia wist Mercedes-AMG drie overwinningen in de Total 24 Hours of Spa te behalen. De eerste kwam er toen Dimitri Djordjadze en Goffredo Zehender in 1931 met hun SSK als eerste over de finishlijn reden. Meteen de oudste zege van één van de huidige merken. Verder succes volgde in 1964 met de 300SE, terwijl de meest recente overwinning er in 2013 kwam, dankzij een SLS AMG GT3.
Het Duitser merk hoopt niet zo lang op een vierde zege te moeten wachten. Nu de regerende kampioen Blancpain GT Series overall én van de Endurance Cup aan de start staat met een aantal Mercedes-AMG bolides, is de kans dat dat in 2019 al lukt niet onbestaande.
Nissan
Met zijn zege van 1991, dankzij een Skyline R32 GT-R, werd Nissan pas het tweede Japanse merk dat de Total 24 Hours of Spa zegevierend kon afsluiten, en 25 jaar later is dat nog steeds de meest recente zege. Dit seizoen wordt het merk vertegenwoordigd door het KCMG team uit Hong Kong, als deel van hun campagne in de Intercontinental GT Challenge powered by Pirelli.
2019 wordt het tweede seizoen voor de meest recente evolutie van de GT-R Nismo GT3, die vorig jaar in Spa snel voor de dag kwam. KCMG wil in ieder geval pogen het resultaat van 1991 te herhalen, al wordt het allicht lastig om dat exact na te doen: de Skyline won immers met 21 ronden voorsprong!
Porsche
Met zes overwinningen is Porsche het op twee na meest succesvolle merk uit de geschiedenis van de Total 24 Hours of Spa, en van de actieve merken moet het enkel BMW voorlaten. Na drie opeenvolgende overwinningen tussen 1967 en 1969 volgden meer recente zeges in 1993, 2003 en 2010.
Het merk uit Stuttgart heeft zijn deelname in de Endurance Cup voor dit jaar wat versterkt, met een aantal full season-auto’s voor ROWE Racing, die voor de 24 Uur nog versterking kunnen krijgen van een extra exemplaar. Met programma’s in zowel de Endurance Cup als de Intercontinental GT Challenge powered by Pirelli geeft Porsche alvast te kennen dat ze dit jaar voluit voor de hoogste prijs in de GT3-racerij willen gaan.