Niet alleen Formule 1-coureur Max Verstappen maakte afgelopen weekeinde indruk op de Hungaroring. Ook Bent Viscaal uit Albergen deed het geweldig op het Hongaarse circuit. De twintigjarige Nederlander van MP Motorsport werd derde in het FIA F3-kampioenschap. Bovendien reed hij aan de leiding in de tweede race en bewees daarmee dat hij bij de besten hoort in deze zeer prestigieuze en competitieve titelstrijd.

Het was een uitdagend weekeinde voor Bent, die op de F1-piste in Boedapest met zeer wisselende weersomstandigheden te maken kreeg. Het zorgde voor een chaotisch en uitdagend weekeinde. “De kwalificatie op vrijdag werd op het oorspronkelijke tijdstip afgevlagd vanwege de regen”, blikt Bent terug. “Uiteindelijk werd de kwalificatie pas vanaf 19.00 uur gehouden. Dat was vooral voor de monteurs erg, want de eerste race was op zaterdag al om 10.30 uur. Dat betekende dat de jongens weinig tijd hadden om te rusten.”

Tijdens de verlate kwalificatie snelde Bent naar P9, maar er had veel meer ingezeten, wist hij. “Dat zagen we wel op de data.” De eerste race reed Bent vervolgens op een opdrogende baan. “De been werd steeds beter, een paar plekjes op de baan waren nog nat. Maar ik had een goede start, lag al snel op P6, al werd ik nog bijna van de baan gekegeld. Ik heb het in het begin rustig aan gedaan om de bandenslijtage zo goed mogelijk te kunnen managen.”

Zijn opmars ging verder en zo haalde Bent in de eindfase ook MP Motorsport-teamgenoot Richard Verschoor in. Bent eindigde knap als vierde, maar werd enkele uren later gepromoveerd naar het podium. “Tire management was op dat moment zeker belangrijk. Aan het einde van de race had ik meer band ‘over’ om aan te vallen. Zo kon ik nog een paar rijders inhalen. Op de baan was ik vierde, maar drie of vier uur na de wedstrijd hoorde dat ik derde was en ik kreeg wel een beker. Ik was blij met die derde plek.”

Op zondag werd de tweede race in kletsnatte omstandigheden verreden. Een kolfje naar Bents hand. Daarin maakte hij grote indruk door in een moordend tempo naar de eerste positie te rijden. “Bij de start lag ik P9. Het was duidelijk dat de snelheid heel goed was. Ik ben toen van P9 naar P1 gereden.” Een fenomenale opmars waarmee de talentvolle coureur ten overstaan van de teammanagers in de Formule 1 overduidelijk aantoonde een subliem regenrijder te zijn.

Tot zijn verbazing kreeg Bent echter twee tijdstraffen van vijf seconden waarmee hij zijn overwinning verloor en ver terugviel in het klassement na een late safety car. Die zorgde ervoor dat zijn marge op de rest verdampte. Tot dat moment had hij als leider in de wedstrijd een voorsprong opgebouwd van 6,5 seconden die hem zelfs met die tijdstraffen nog een podiumplek hadden opgeleverd.

“Ik vind de eerste straf volledig onterecht”, zegt hij over zijn touché met Igor Fraga. “Ik vond het nergens op slaan. Bij de tweede straf haalde ik Logan Sergeant van Prema buitenom in. Hij drukte me naast de baan, maar toen kreeg ik een straf voor ‘leaving the track and gaining an advantage’.”

Bent wil evenwel niet al te lang stilstaan bij de tijdstraffen. Hij had immers een superieure race gereden. “Het positieve van de race blijft hangen. Moreel ben ik de winnaar. De auto lag goed, en ik voelde me als een vis in het water.” Bovendien, zo weet hij: “Het seizoen is nog jong en er komen nog races bij.”

Getuige zijn overtuigende optreden in Hongarije zit het met de potentie wel snor. Dat heeft hij voor een groot deel ook aan zijn Nederlandse team MP Motorsport te danken, dat elke keer een topauto voor hem neerzet. “Team MP bevalt me erg goed”, aldus Bent. “Het is een hecht team en we staan nu vierde in het teamkampioenschap. Dat geeft wel aan dat we de goede weg zijn ingeslagen.”

Het F3-kampioenschap begon pas begin deze maand door het coronavirus. Bent kon daardoor maanden niet rijden. Verveeld heeft hij zich evenwel niet. “Ik heb in die periode veel aan simracen gedaan, zoals bijna iedereen. Daar heb ik veel aan gehad.” Zo reed hij namens Team Redline in de online competitie Real Racers Never Quit. “Dat was gewoon voor de fun. Iedereen die racete, deed het. Af en toe deed ik vooraan mee. Ook Max Verstappen deed mee. Het was super om te doen.”

Niettemin draait het uiteindelijk allemaal om het ‘echte werk’ voor Bent. Dat was door alle corona-maatregelen in Boedapest tamelijk anders dan hij voor corona gewend was. “Op de baan gaat het er streng aan toe. Iedereen wordt elke vijf dagen getest op corona. Het is goed georganiseerd en daardoor de is het de veiligste plek om te zijn.”

De volgende ronde in het FIA F3-kampioenschap wordt gehouden op het fameuze circuit van Silverstone. De jonge Tukker kijkt met vertrouwen vooruit op de twee races die hij daar rijdt in het supportprogramma van de F1. “Twee jaar geleden reed ik daar in de Euro Formula F3 al goed. Toen heb ik één race gewonnen.”