Björn Hees vervulde zijn droom met deze BMW E30 M3 DTM recreatie

Het spreekt voor velen tot de verbeelding, maar voor de Limburgse Björn Hees werd het werkelijkheid: een echte BMW E30 M3 Groep A, gebouwd door Vink Motorsport op basis van een originele M3. Tot in de kleinste details nagebouwd, zoals in 1988 door Team Bigazzi voor de Duitser Joachim Winkelhock. De Limburger kan het af en toe nog steeds niet geloven, totdat de helm opgaat en het licht op groen springt.

Vader Henk en zoon Björn Hees zijn jaren geleden aangestoken door het autosportvirus. “Ik heb vroeger Hunt nog zien winnen van Lauda in de duinen van Zandvoort,” lacht Henk Hees. “Bij mij begonnen de kriebels na een Audi Driving Experience-dag op Assen. Ik mocht mezelf helemaal uitleven in een Audi S4. Erg aanstekelijk,” vertelt de enthousiaste Björn Hees. Vader en zoon rijden nu al ongeveer tien jaar samen in verschillende auto’s en raceklassen. “We hadden destijds gewoon zin om onze racelicentie te halen. Maar hoe gaan we dat doen, pa? vroeg ik,” aldus Björn. Ze kochten allebei een oude straatauto voor 500 euro, waarmee het moest gebeuren.

Björn Hees kwam met een BMW E30 318i aanzetten, en Henk Hees met een Alfa Romeo 155. “De remmen en vering trokken de drie dagen cursus op Circuit Zandvoort niet,” lacht Björn. “Ik huurde een 325i op de laatste dag dat ik moest afrijden. Mijn vader haalde ik in de Hugenholtz-bocht in, waar hij in de muur geparkeerd stond. Toch hebben we aan het eind van de cursus allebei onze licentie gehaald en ontzettend veel lol gehad.” Pa Hees kocht daarna een serieuze Alfa Romeo 155 die al helemaal raceklaar was. Zoon Hees bleef trouw aan zijn liefde voor BMW’s, al stapte hij regelmatig in iets anders. “Ik heb uiteindelijk ook mijn EU-licentie gehaald, zodat ik ook buiten Nederland het circuit op kan. Met de Alfa 155 van mijn vader heb ik veel succes gehad tijdens de Alfa Challenge op Hockenheim. Daarnaast hebben we hier nog een Ford Falcon staan voor de Super Sixties-raceserie. Meer dan genoeg om veel plezier te maken.”

Door zijn voorliefde voor het merk uit Beieren begon Björn zijn racecarrière in de DNRT. Eerst in de Tour-klasse, maar al snel werd hem de E30 Cup aangeraden. “Echt een mega gave Cup, waarbij iedereen bumper aan bumper rijdt,” aldus de Limburger. “Ik was erg snel met mijn 325i en zette mijn zinnen op een vervolgstap. Die vond ik bij de YTCC. Tussen de Youngtimers is het heerlijk rijden en ik kom goed mee in het middenveld. Al ben ik het Cup-rijden nog niet verleerd en hang ik graag bij de snellere auto’s op de achterbumper. Maar ik wilde uit het middenveld en ging eens bij Vink Motorsport kijken. Bij binnenkomst is het alsof je de hemelpoort binnenloopt met al dat moois. Ga ik door met de 325i en kijken of die sneller kan worden? Of zet ik de stap hoger? De M3 is en blijft voor mij dé droomauto!”

In 2020 raakte Hees serieus in gesprek met Ton Vink, en wat wil het toeval: iemand was al begonnen aan de bouw van een nieuwe BMW E30 M3 Groep A bij Vink Motorsport, maar besloot het project niet door te zetten. “Op de DTM-auto’s ben ik altijd verliefd geweest. Dat zijn auto’s die je ook echt kon kopen. Corona deed destijds gekke dingen met je, en ik hakte de knoop door: ik ging voor mijn droomauto,” grijnst Björn. Tien jaar lang, in de jaren tachtig en negentig, bouwde het Italiaanse Team Bigazzi in opdracht van BMW de Groep A-auto’s voor de DTM. “Hiervoor plukten de Italianen productieklare E30 M3’s van de lijn en bouwden deze om tot volbloed racers. Na een seizoen racen gingen deze de deur uit voor 25 tot 30.000 Duitse Marken. Ze hadden eens moeten weten wat zo’n auto nu waard is,” lacht Björn.

Ton Vink hield de familie Hees tijdens de bouw volledig op de hoogte via foto’s en filmpjes. “Zo maak je de bouw van jouw auto echt mee, van het volledig strippen tot aan het spuiten en de opbouw. Als specificatie wilde ik de auto nabouwen van Joachim Winkelhock uit 1988. Warsteiner-M3’s zijn er al zovelen.” Dit alles met de S14B23-motor, een 2,3-liter viercilinder, in het vooronder en zonder centrale wielmoeren. Pas in de jaren negentig werden de E30’s een stuk geavanceerder in de DTM. Vink bouwt de Groep A BMW volledig zoals vroeger, inclusief een nagebootste kabelboom en asymmetrische rolkooi. Uiteraard alles volgens het Historisch Technisch Paspoort, maar met moderne aanpassingen die tegenwoordig noodzakelijk zijn. Na ruim een jaar wachten was het op 2 april 2021 eindelijk zover: de BMW kon worden opgehaald. “Ik kon geen moment wachten en schreef mezelf direct in voor de HARC in mei. Het was als een droom die uitkwam,” lacht Björn.

Om de techniek enigszins te ontzien, heeft Vink Motorsport de motor geknepen. Vroeger leverden de schreeuwende viercilinders 320 pk. Bij Hees schreeuwt de motor nog steeds voorbij de 8.000 toeren, maar het vermogen is teruggebracht tot 270 pk. “Dat is nog steeds meer dan voldoende!” lacht hij. “Soms heb je van die grappige of toevallige verhalen. Mijn vader wilde zijn Alfa Romeo 155 upgraden met een sequentiële versnellingsbak. Deze zou plug-and-play moeten zijn, maar dat viel tegen. We besloten met de auto naar Bigazzi in Italië te gaan. Wat een toeval: daar waren ze ook exact zo’n E30 M3 aan het bouwen als vroeger.”

Al het standaardonderhoud aan de auto doen vader en zoon zelf. Ze zorgen dat de auto’s in topconditie zijn voor de raceweekenden. “Mocht er echt iets technisch zijn, dan gaan we terug naar Vink. Zo heb ik laatst het uitwegen en uitlijnen van het onderstel aan Intrax overgelaten.”

“Graag zou ik de versnellingsbak van de M3 nog upgraden. Tijdens het overschakelen valt de motor net te ver terug in toeren. Er is een dogbox met zes versnellingen die dat probleem oplost. Dan wordt de auto nog een stuk sneller. Wie weet ooit nog eens. Het is al een erg dure hobby, maar je vergeet dat snel zodra je een helm opzet. Mijn vader en ik zijn graag vijf à zes weekenden per jaar van huis. Lekker kamperen met auto’s noemen wij dat, samen met gelijkgestemden en vooral veel plezier. We rijden nu met drie verschillende auto’s in drie verschillende klassen. Ieder weekend heeft weer iets speciaals. Sommige dingen blijven wel hetzelfde: nog snel een zenuwplasje op de wc, dan de raceauto in en genieten. Ieder moment dat ik in de BMW E30 M3 mag rijden, voelt als een droom.”

Tekst en foto’s: Hans van der Vleuten

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl