BMW E90 Cup officieel van start bij ACNN

Als je bedenkt dat de Ooperon Cup al dik twintig jaar draait en de PTC Racing Cup intussen ook al een kleine vijftien jaar, is het een historisch moment wanneer de ACNN een nieuwe klasse introduceert. De BMW E90 Cup gaat in 2023 officieel van start en kijk je naar het aantal verkochte cuppakketten plus de belangstelling, dan lijkt een aftrap met vijftien Bimmers reëel haalbaar.

“Eind vorig jaar hadden we al een stuk of acht, negen E90’s bij elkaar tijdens een trackday van TT Raceworld in Assen,” zegt ACNN-opperhoofd Eltjo Bieckmann. “Die reden allemaal al en nog twee andere exemplaren verkeerden er op dat moment in de laatste fase van opbouw. In totaal zijn er nu dertien cuppakketten verkocht en de ervaring met andere raceklassen leert dat er daar nog wel een paar bij komen voordat het seizoen daadwerkelijk begint, op zondag 2 april. Zo valt wel het een en ander te verwachten uit de hoek van Coen Caspers, die zich erg inzet voor het promoten van de cup en goede ideeën heeft om ervoor te zorgen dat beginnende rijders daar snel kunnen meekomen. De E90’s gaan best hard, maar daar moet je wel echt je best voor doen en dan zou het jammer zijn als het je twee jaar kost om de fijne kneepjes te leren, waarbij je in het begin misschien wel vijf seconden per ronde laat liggen. Coen wil een concept uitrollen op basis van arrive and drive, met een professional die de rijders coacht en technische support vanuit zijn team. Er valt erg veel te winnen in de afstelling.”

Snel naar next level
Tijd om de man van CaspeRS uit Eelde zelf even uit te horen over zijn plannen. “Inderdaad ga ik mijn best doen om een hoop nieuwe aanwas te krijgen. Na een keertje testen in Assen en een wedstrijd rijden in Zandvoort raakte ik helemaal verliefd op de E90. Qua snelheid maakt hij een stap ten opzichte van de E36, terwijl hij wat minder hardcore is dan een Zilhouette, zodat je hem ook perfect voor endurance zou kunnen inzetten. De traction control werkt perfect, zeker om te trainen: aan het lampje zie je precies wanneer je tractie verliest. Zo verleg je makkelijk je grenzen zonder groot risico op schade. Om potentiële nieuwe deelnemers te interesseren voor de BMW E90 Cup willen wij hen de mogelijkheid geven om te testen. Eerst een aantal ronden kosteloos en krijgen ze dan de smaak te pakken, dan kunnen ze tegen betaling tijd bijboeken, met privétraining vanuit ons. Kiezen zij daarna echt voor de cup, dan starten wij een traject om hen snel en effectief naar een next level te helpen, waarmee het direct vanaf het begin leuk is in de competitie. Wij werken met vaste instructeurs, die over wedstrijdervaring beschikken en ook les geven bij TT Raceworld. Toffe gasten met kwaliteiten op de baan en didactische vaardigheden.”

Sociaal-maatschappelijk traject
CaspeRS heeft de eerste E90 gebouwd en staat te trappelen om daar een serie van te maken. “Wanneer er animo is, gaan we direct aan de slag,” aldus Coen Caspers. “In een maand tijd zetten we zo’n E90 in basic-configuratie neer, maar geef ons twee maanden en we hebben een tot in de puntjes afgewerkte auto klaarstaan, met keuze voor de klant om hem te huren of te kopen. Het voelt goed om als team terug te keren in de echte competitie. In het verleden namen we een aantal jaren deel aan de Ooperon Cup, maar door wat veranderingen in het bedrijf en privé kreeg onze focus een andere wending. Nu mijn kinderen wat groter zijn, kan het weer. Maar goed ook, want het begon verschrikkelijk te jeuken. Overigens hebben we een joint-venture met Bas en Pieter de Jong, die een aantal jongens vanuit de dagbesteding inschakelen om ons team te assisteren. Deze mensen, overwegend met de indicatie autisme, werken ontzettend punctueel. Als wij ze een taak geven, maken we ze belangrijk. Mooi om onze liefde voor de autosport zo te combineren met een sociaal-maatschappelijk traject.”

Serieuze spullen
Intussen lijkt het materiaal klaar voor de BMW E90 Cup, met de laatste verfijningen naar aanleiding van de testervaringen die in 2022 werden opgedaan. “Zo hebben we in de loop van afgelopen seizoen zelf nog een voorste stabilisatorstang ontwikkeld, omdat de auto net even te ‘lief’ aanvoelde,” legt Rutger Griemink van de ACNN uit. “We willen qua beleving wel een échte racewagen neerzetten, die ook zonder sperdifferentieel mooie rondetijden kan behalen. Het cuppakket dat we voor 12.000 euro gaan aanbieden omvat serieuze spullen, zoals speciaal ontwikkelde draagarmen met vóór uniballs en achter polyurethaan bussen plus reactiestangen, tweevoudig verstelbare Öhlins-schokdempers met veren en een rollcenterkit. Caster, camber, sporing, alles valt te verstellen. Verder zitten er 18-inch Motec-wielen bij, een gecertificeerde Wiechers-schroefkooi van chroom-molybdeen, staalomvlochten remslangen, een verzegelde ECU van OBD-Tuning, een aangepaste kabelboom, een enkelmassa-vliegwiel en nog wat zaken.” Genoeg om, zo verwacht Griemink, nog een eindje onder de rondetijden van het testjaar te duiken: 1:57-laag op Circuit Zandvoort, 1:58 op TT-Circuit Assen. “De laatste updates zullen nog wat verbetering brengen en iedereen moet natuurlijk de auto echt leren kennen.” Daartoe biedt de BMW E90 Cup vanaf 2 april volop gelegenheid.

Meer informatie: www.acnn.nl

Tekst: Aart van der Haagen
Foto’s: Pim Romijn

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl