Als het aan initiatiefnemer Dayvtec ligt, ondergaat de BMW Racing Cup een verjongingskuur. Dit slaat op de leeftijd van de deelnemers, aangezien de organisatie mikt op jonge karttalenten die rijp zijn voor de autosport. In dat kader heeft men zelfs een NK-status aangevraagd bij de KNAF. “Als je niet wilt dat het meteen tonnen kost, blijven er maar weinig opties over,” zegt Davy Lemmens. “Je rijdt bij ons bijna GT4-tijden met een betaalbare achterwielaandrijver.”

“Op een gegeven moment worden coureurs in de karting te groot, te zwaar en te oud om competitief te blijven,” stelt Lemmens, de drijvende kracht achter de BMW Racing Cup. “Vanaf een jaar of 15 beginnen ze verder te kijken, maar welke opties liggen er dan nog? Een paar klassen die qua deelnemersaantallen op sterven na dood zijn of een kostbaar avontuur met Porsches. Dan hebben we het nog niet eens over Formule 4, waar je in je eerste jaar minimaal zes ton moet meebrengen. Ook de organisatie van het Chrono NK 2-takt vindt dat geen goed idee, want daarmee ligt de drempel veel te hoog om door te groeien. Vandaar dat zij ons gaan helpen om de BMW Racing Cup te promoten onder een doelgroep van karters tussen de 15 en 35 jaar. Neem bijvoorbeeld Morris Schuring, die dit jaar bij zijn debuut in Le Mans meteen de LMGT3-klasse won. Hij begon bij ons met testen in een M240i om meters te maken in een auto. Toen hij sneller was dan de ervaren coureur die hem begeleidde, mocht hij de Porsche Carrera Cup gaan rijden. Zijn jongere broer Flynt volgde eenzelfde traject.”

Zonde van hun tijd
Lemmens heeft zijn idee zorgvuldig uitgewerkt. “We organiseren nu een aantal testdagen waar we jonge karttalenten introduceren in de racerij en hen met z’n vieren tegelijk laten kennismaken met een beproefde achterwielaangedreven circuitauto. Deze heeft 410 pk en 620 newtonmeter bij een gewicht van 1350 kilogram, in staat om kwalificatietijden van 1:44 minuten neer te zetten. Voor je beeldvorming: dat gaat richting GT4-niveau. Het heeft geen zin om hen in een voorwielaandrijver te laten stappen. Dat zou je alleen doen om iemand netjes te leren rijden, maar dat aspect hebben ze in de karting allang onder de knie. Na honderd meter kunnen ze bij wijze van spreken de krant lezen voordat de eerste bocht nadert. Zonde van hun tijd om eerst die stap te zetten. Tijdens een testdag mogen ze allemaal om de beurt achter het stuur kruipen en het voorbeeld van een professionele coureur volgen. Daarna analyseren we hun data en mogen ze opnieuw de baan op om de puntjes op de i te zetten. Na twee testdagen in een M240i zitten de betere karters al op het niveau om competitie te kunnen rijden.”

Data openlijk delen
Volgens Lemmens biedt de BMW Racing Cup het ideale platform om na een kartingcarrière de eerste stap in de autosport te zetten. “Gelijkwaardig materiaal van vier vaste preparateurs met wie strikte afspraken zijn gemaakt, velden van 25 à 30 deelnemers waar respectvol maar competitief gereden wordt, en een prijskaartje van zestig mille voor een jaar racen in een huur-240i, terwijl dat bij een eigen exemplaar en full service rond de 35.000 euro uitkomt. Dit is bovendien het enige kampioenschap waarin de auto’s twee stoelen hebben – handig voor coaching – en waar we de data openlijk delen. Gaat iemand anderhalve seconde sneller dan jij? Dan hoef je niet voor een godsvermogen te testen met het risico dat je er nooit achter komt waar het verschil in zit. Je vraagt gewoon de cijfers op en krijgt binnen tien seconden je antwoord.” Als alles volgens plan verloopt, verwerft de BMW Racing Cup in 2025 een NK-status. “Die aanvraag ligt nu bij de KNAF. Als je in de karting Nederlands kampioen bent geworden, wil je dat natuurlijk ook in de autosport. Het geeft je bovendien iets tastbaars om sponsoren aan je te binden voor de toekomst.”

E-fuels
Dat laatste aspect is van cruciaal belang, daarom houdt de BMW Racing Cup daar extra rekening mee door op verzoek van teams en rijders e-fuels te leveren en de mapping van de motoren daarop af te stemmen. “Bedrijven worden geacht maatschappelijk verantwoord te ondernemen,” aldus Lemmens. “Het verkoopt dus veel beter richting potentiële sponsoren als je kunt zeggen dat je vijftig procent CO2 bespaart.” Het verdere concept van deze eenheidsklasse blijft onveranderd: efficiënte, eendaagse evenementen met 150 minuten rijtijd en het principe van ‘arrive and drive’, via teams waar je een M240i kunt huren of kopen. Naast Dayvtec, MDM Motorsport en Hans Weijs Motorsport heeft recent Witte Raaf Racing zich bij dit gezelschap gevoegd. Dit vergroot de capaciteit, anticiperend op een toekomst waarin jonge karttalenten hopelijk de weg naar de BMW Racing Cup weten te vinden, in veel gevallen als springplank naar een volgende carrièrestap. “Stel dat je een seizoen later in de Porsches wilt gaan racen. Wat houdt je dan tegen om de circuits alvast te verkennen in een M240i? Dat kost een tiende van de prijs en zo kom je straks goed beslagen ten ijs. Zo wordt die Le Mans-droom toch wat bereikbaarder.”

Meer informatie: www.bmwracingcup.nl

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl