Na de kwalificatie die nauwelijks vier minuten duurde wist Rinus van Kalmthout al dat de derde ronde van de Rotax Max Euro Challenge in het Spaanse Zuera een zware opgave zou worden. In de chaos bleef de 15-jarige Hoofddorper steken op plaats 21 en moest daardoor de kwalificatieheats vanuit de achterhoede beginnen. Door drie inhaalraces wist het KNAF Talent First-karttalent de schade te beperken en verzekerde zich van een negende startplaats voor de pre-finale. Maar ook in de pre-finale en daaropvolgende finale waren de incidenten niet van de lucht. Van Kalmthout moest zich daardoor ondanks diverse sterke inhaalacties die hem dicht bij het podium brachten, tevreden stellen met een zevende plaats. In de titelstrijd behield Van Kalmthout zijn derde plaats. “Ik begon hier vanuit een kansrijke positie op prolongatie van het vice-kampioenschap, maar heb nu in de laatste wedstrijd in Salbris een topresultaat nodig om nog tweede te kunnen worden”, keek een teleurgestelde Van Kalmthout op zijn karakter-building weekend terug.
Voor Rinus van Kalmthout stond afgelopen weekend op het Spaanse circuit van Zuera de derde ronde van de Rotax Max Euro Challenge op het programma. Met een derde plaats in de tussenstand waren er nog serieuze kansen op prolongatie van het vice-kampioenschap voor het 15-jarige Hoofddorpse karttalent. De kwalificatietraining die de startposities voor de drie kwalificatieheats moest bepalen, zette echter de toon voor een moeilijk raceweekend. “Alle 26 rijders gingen pas in de laatste vier minuten de baan op waardoor iedereen elkaar in de weg reed en er nog maar twee snelle ronden mogelijk waren. In mijn eerste rondje gingen er een paar rijders vlak voor me van het gas af, terwijl ik in mijn tweede ronde moest remmen voor iemand die spinde. Daardoor verloor ik meer dan een seconde, terwijl ik in de andere sectoren slechts 0,02 seconden van de poleposition verwijderd was”, blikte het KNAF Talent First-karttalent op de kwalificatie terug. Het gevolg was echter een 21ste tijd en daarmee moest Van Kalmthout de drie kwalificatieheats vanuit de achterhoede beginnen.
In drie moeilijke heats lukte het Van Kalmthout om de opgelopen schade toch aardig terug te brengen, want de KTF-rijder wist zich op te werken van een 21st naar een 9de startplaats voor de pre-finale. “Om je door het middenveld heen te worstelen is altijd moeilijk. Er wordt niet samengewerkt terwijl je juist op Zuera een slipstream nodig hebt om de aansluiting met de kop niet te verliezen. Daarbij hield in de tweede heat ook de motor nog in waardoor ik op het rechte stuk zo voorbij werd gereden”, aldus Van Kalmthout.
Met een uitstekende start rukte Van Kalmthout in de pre-finale meteen op naar plaats vier en even leek een podium toch nog mogelijk. Vervolgens werd de Hoofddorper echter twee keer op het vuil en naast de baan gedrukt, waardoor zijn dubbele inhaalrace hem niet meer bracht dan een zevende positie, tevens zijn startplaats voor de finale.
Van Kalmthout liet zich niet uit het veld slaan en met opnieuw een goede start lag de rijder van RR Racing in de finale op plaats vijf. Direct werd de aanval ingezet op de twee rijders voor hem, maar weer werd Van Kalmthout naast de baan geduwd en viel terug naar plaats twaalf, om via een paar inhaalacties uiteindelijk met een inhoudende motor als zevende te worden geklasseerd.
In de tussenstand van de Rotax Max Euro Challenge behield Van Kalmthout zijn derde plaats. Door het puntenverlies heeft hij bij de afsluitende ronde in het Franse Salbris een topresultaat nodig om nog richting de tweede positie in het kampioenschap te kunnen stijgen. De afsluitende ronde van de Rotax Max Euro Challenge wordt verreden in het laatste weekend van augustus.
Rinus van Kalmthout wordt gesteund door Jumbo Supermarkten, Ford dealer Ardea Auto, Stern, Total, Goedkoopdrank.nl en Lease Performance.
Meer info: www.followrvk.com