Makkelijk schakelen, dat is letterlijk en figuurlijk het geval bij Simons Driving Events. Instructeur Karel Simons zoekt actief de samenwerking met bestaande organisaties op om petrolheads te coachen of een racesensatie te bezorgen. Dat kan in een Porsche 718 Cayman GTS met PDK-bak of, wanneer de stuurman die in de vingers heeft, in een hardcore GT4 RS.

Een hersenkraker. Karel Simons, waar zouden we hem in de wereld van de autorensport van moeten kennen? “In het circuitwezen hoor je mijn naam waarschijnlijk nog niet zo vaak vallen. Ik kom namelijk uit de ovalracing en de autocross.” Best een contrast met de uitstraling van een strak in het racepak gestoken kerel die met gepaste trots poseert bij twee van zijn drie bloedrode en bloedmooie Porsches 718 Cayman. “De derde volgt op korte termijn, als de levertijd tenminste niet onverwacht verder oploopt.” Relatief nieuwe aanwinsten op Zandvoort en andere circuits, zowel de machines als de serieuze, maar van tijd tot tijd ook goedlachse Brabander die ze exploiteert. Een man die een natuurlijke rust uitstraalt en zich niet laat verleiden tot haantjesgedrag. “Ik wil de mensen die ik coach een groot verantwoordelijkheidsgevoel bijbrengen en ze tegelijkertijd een leuke dag bezorgen.” Zijn stijl omschrijft hij desgevraagd als ‘lekker los, open en met een positieve directheid.’ “Met dat laatste bedoel ik dat ik nooit zal zeggen: ‘Je doet het fout.’ Liever ga ik met de bestuurder de diepte in. Waarom moet je daar remmen en op die manier insturen? Met zo’n redenering zal iemand het spelletje sneller stappen, wat de leercurve stijler maakt.”

Tunnelvisie
In deze benadering weerspiegelt zich de achtergrond van Simons bij de KLPD (Korps Landelijke Politiediensten). “Daar heb ik van 2007 tot en met 2016 als surveillant gewerkt. Tegenwoordig geef ik, naast een groeiend aantal activiteiten in de autosport en offroad-trainingen op de motor, rijopleidingen aan overheidsdiensten. Politie, brandweer, ambulanceposten. Een focus op verantwoordelijkheidsgevoel vormt een belangrijk element, ook op het circuit. Voor jezelf, maar net zo goed voor anderen om je heen. Over het algemeen zit je niet alleen op de baan. Wanneer je je vol concentreert op lijnen en snelheid loop je het risico dat je een tunnelvisie krijgt, daarom trainen we erop om dat te voorkomen. Als iemand je met een hogere snelheid van achteren nadert, wat is dan de consequentie voor hem en voor jou wanneer je niet rechts houdt? Ook omgang met het voertuig valt onder dit hoofdstuk. Behandel het als je eigen auto, met respect. Netjes een afkoelrondje doen, niet onnodig trappen en niet hoekig rijden, want dat benadeelt je alleen maar in je rondetijden. Ik hamer altijd op souplesse. Beter voor het materiaal, beter voor je resultaten.”

Word je flexibel van
Heldere taal, maar het klinkt toch ook best een beetje verrassend uit de mond van iemand die zijn jongere jaren op oval- en autocrossbanen doorbracht; plekken waar het er over het algemeen wat ruiger aan toe gaat. “Racen op een onverhard parcours, daar word je heel flexibel van,” lacht Simons. “Zeker in de cross springt een auto alle kanten op en is geen ronde hetzelfde. Voordat ik op de geasfalteerde circuits terechtkwam heb ik mezelf trouwens eerst verhuurd als driftinstructeur. Een rijopleider bij de KLPD destijds attendeerde me daarop, omdat hij wist van mijn interesse in snelheid en competitie. Toen ik eind 2016 voor mezelf begon, solliciteerde ik onder andere bij GP Elite als instructeur. Met de opdracht ‘probeer die rondetijd maar te evenaren’ stapte ik in een oude, beperkt geprepareerde BMW E30 Touring en slaagde voor de test. Nog steeds werk ik voor dit mooie team, ook met het geven van rally- en driftcursussen. Degene die les neemt kan zelf een auto meebrengen of er een huren. Zo ga ik steeds meer partnerschappen aan met bestaande organisaties, ook om tijdens hun dagen de klanten die zich bij mij aanmelden te trainen of gewoon een leuke dag te bezorgen. Een win-winsituatie.”

Consistentie
Dit ‘integratiebeleid’ heeft inmiddels ook zijn weg gevonden naar licentiecursussen, zoals bij de Rensportschool Zandvoort. “Binnen een heel plezierige samenwerking met Marth de Graaf train ik kandidaten op individuele basis. Een-op-een begeleiding dus, twee dagen lang. Dan leert een cursist in korte tijd zo ontzettend veel. Je merkt dat iemand eerder vertrouwen in de auto krijgt en daardoor sneller stappen maakt. Niet alleen in wagenbeheersing, maar ook in netjes hard gaan, met steeds constantere rondetijden. Vooral in die consistentie zie je het echt terug.” De eigenaar van Simons Driving Events voelt nadrukkelijk niet de behoefte om zelf evenementen te organiseren. “Er is reeds zo’n groot aanbod in kwalitatief uitstekende cursussen, trackdays en incentives. Waarom zou ik dan niet met zulke partijen samenwerken? Ik wil het aantal partnerschappen in de komende tijd zeker gaan uitbreiden.” Een bijzondere, onderscheidende aanpak van Karel Simons, die van zichzelf weet dat zijn echte kracht ligt in het coachen van mensen, opbouwend en constructief. Reden genoeg om daarop zijn focus te leggen.

Eigen vloot
Sinds een paar jaar bouwt Simons Driving Events gestaag zijn eigen gemotoriseerde vloot op, bestaande uit louter Porsches 718 Cayman. “Tijdens één van de rijtrainingen die ik gaf leerde ik Jules Mariën kennen, met wie ik gelijk een klik had. We troffen elkaar vaker tijdens evenementen en omdat hij steeds enthousiaster raakte over het circuitrijden planden we samen in oktober 2019 een dag om hem echt de fijne kneepjes bij te brengen. Regen, bijna niemand op de baan. Een mistroostige bedoening, maar het autosportvirus sloeg helemaal over op Jules en tegelijkertijd bouwden we een vriendschap op. Toen hij vervolgens een jonge gebruikte Porsche 718 Cayman GTS met 25.000 kilometer circuitervaring kocht, bedachten we dat we die auto wel zouden kunnen verhuren voor circuit- en driftdagen. Prima inzetbaar voor hotlaps, bovendien. Afgelopen zomer besloten we er een GT4 RS bij te bestellen, als upgrade voor klanten die toe zijn aan een volgende stap. Door een toevalligheid kwam er nóg zo’n type op ons pad, waardoor het wagenpark zeer binnenkort drie Porsches omvat.”

Twee jaar garantie
Eén GTS, tweemaal een GT4 RS, allemaal met de gelauwerde PDK-versnellingsbak. “Erg prettig tijdens een training, want de cursist hoeft zich dan alleen op de lijnen en de wagenbeheersing te concentreren,” motiveert Simons. “Trouwens, deze transmissie schakelt zo bliksemsnel, daar valt zelfs door de beste coureur niet tegenaan te poken.” Drie Porsches, dat lijkt best pretentieus voor zo’n jong bedrijf, maar naast het emotionele aspect – de uitstraling en de beleving – blijkt het een rationeel gemaakte keuze. “Geen enkel ander merk handhaaft twee jaar fabrieksgarantie wanneer je een auto op het circuit inzet. Het zegt iets over de productkwaliteit. Je kunt zo’n Cayman dag in, dag uit op volle snelheid over de baan jagen zonder dat er iets kapotgaat. Het onderhoud beperkt zich tot het vervangen van slijtagedelen als remmen en banden en het wisselen van olie en filters. Dat gebeurt bij onze Porsches trouwens om de 2500 kilometer, voor alle zekerheid.” De aantrekkingskracht van deze middenmotor sportwagens van de vermaarde Duitse fabrikant behoeft natuurlijk geen betoog. Ook Simons voelt die opwinding en doet niets liever dan de passie delen met zijn klanten, maar weet zich wanneer nodig ook te beheersen. Het verantwoordelijkheidsgevoel blijft de overhand hebben.

Meer informatie: www.simonsdrivingevents.com

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl