Zaterdag 19 en zondag 20 oktober zullen weer meer dan 30.000 toeschouwers, waaronder ruim 1.200 VIP’s, genieten van top autosport in deze compacte seizoensafsluiter. 

300 km – 19 klassementsproeven 
De Conrad Twente Rally is dit jaar 300 km lang, waarvan 177,70 km, verdeeld over 19 klassementsproeven, op snelheid wordt afgewerkt. Zaterdagavond 19 oktober vanaf 19h30 staan twee lussen van twee proeven, Rutbeek en Boekelo, op het programma. Zondag 20 oktober, vanaf 10h49, volgen nog eens drie lussen van vijf verschillende klassementsproeven: Zeldam, Bentelo, Stepelo, Hoeve en de beroemde showproef in Hengelo, waar de wagens verschillende ronden op snelheid afwerken.

Niet alleen de publieke opkomst neemt elk jaar toe. Ook steeds meer teams sluiten het seizoen af in Twente. Dit jaar verwelkomt de organisatie 115 teams, gespreid over de drie wedstrijden.

Legendarische namen in Historic
Het parcours wordt dit seizoen opnieuw geopend door de deelnemers aan de Conrad Historic Twente Rally. De affiche oogt indrukwekkend, met enkele voormalige Nederlandse kampioenen.
Eddy Van den Hoorn, vorig jaar winnaar met zijn Ford Escort MkII waarmee Hannu Mikkola in 1978 de Lombard RAC Rally won, krijgt weerwerk van Hans Stacey, tweevoudig Nederlands rallykampioen (2001 en 1997), die een Audi Quattro A1 liet bouwen bij Coen Donkers in Veghel. Die brengt zelf ook een ronkende vijfcilinder Quattro A1 aan de start, net als Henk-Peter Meilink. Wim Luijbregts, begin jaren ’70 fabrieksrijder bij DAF en winnaar van zijn klasse in de TAP Rally van Portugal, start met zijn snelle Escort Mk1 en Gert van den Heuvel heeft zijn oog laten vallen op een Opel Kadett GSi. Mooie concurrentie voor kampioen en organisator Wouter Koenderink en zijn uitdager, Christophe De Leeuw, winnaar van de Historic-manche in de GTC Rally. En er komt nog mooi materiaal aan de start, zoals de Ford Cortina van Robert Millar, de Volvo 240 van Thom de Jong, de Triumph TR8 van Ton Cornelissen, enz.

6 R5’s versus… Piet van Hoof
De affiche van de Conrad Twente Rally oogt al even interessant, met 6 R5’s die het opnemen tegen het startnummer 1, Piet van Hoof met zijn snelle Mitsubishi Lancer EvoIV, de winnaar van vorig jaar.

Kevin van Deijne mikt met zijn Skoda Fabia R5 op de algemene overwinning. Dat zal ook de ambitie zijn van Melissa Debackere, die vorig jaar al op het podium stond met haar Skoda Fabia R5. Roald Leemans won vorig jaar de Short Rally. Deze keer waagt hij zijn kans in de “grote” wedstrijd, maar deze keer met zijn Citroën DS3 R5. Martin van Iersel en Antoine Biesheuvel verdedigen de kleuren van Hyundai met een fraaie i20 R5.  Maar, we kijken vooral naar de tijden van Henk Vossen met zijn Ford Fiesta R5, want de 74-jarige wil de nationale titel veroveren. Daarvoor moet hij wel afrekenen met Lambert Parren in zijn Mitsubishi. Die krijgt weerwerk van Jim van den Heuvel en Pierre Brouwer.

Spektakel mogen we verwachten van de snelle BMW van Wim Muilwijk, de snelle Audi S2 van Gerben Brouwer en vooral van de huilende Toyota Corolla AE86 van Dries Bosch, vorig jaar winnaar van de Lubron publieksprijs. In de BMW 130i Challenge neemt Marc de Groot het deze keer op tegen Michael Kamper en streekrijder Jan Nijhof. De Peugeot 206 Rally Cup sluit het seizoen ook af in Twente met 15 wagens in de Cup.

Timo in de Short Rally
Een dertigtal deelnemers hebben ervoor gekozen om enkel op zondag in actie te komen in de Short Rally. Zij rijden twee keer de proeven Stepelo, Hoeve en Hengelo. Onder hen de snelle Opel-rijders Janjur Monshouwer, Edwin Wolves, Eep Borgers en… Timo Van der Marel, die een Kadett GTE zal besturen.

Kortom, het wordt een weekend vol top autosport in Twente.

alle info op www.twenterally.nl.

Foto’s : Rik Lansink