De legendarische RS is terug! Even ambitieus als zijn voorganger, de D8 270 RS, die in 2004 en 2006 het wereldberoemde ronderecord op de Nürburgring Nordschleife op zijn naam zette.  In de afgelopen drie jaar geheel nieuw ontwikkeld – zowel op design- als op technisch vlak. De volgende generatie Donkervoort, de ultieme recordkiller. Nog puurder, nog extremer én nog sneller. Maak kennis met de Donkervoort D8 GTO-RS.

Verbeterde prestaties, betere aerodynamica

De legendarische oer-sportmotor van de D8 GTO-RS, de Audi 2,5L R5 TFSI, is volledig geüpdatet en voldoet hiermee aan de laatste milieueisen (EU6-emissienorm). Daarnaast – en misschien belangrijker nog – werd het motormanagement geoptimaliseerd en heeft de motor van de RS hierdoor een sterk verbeterde koppel over het gehele toerenbereik. Gevolg: nog snellere acceleratie!

Een auto met vier losstaande (open) wielen aerodynamisch verbeteren is per definitie “uitdagend”. Toch vormde deze uitdaging een van de belangrijkste thema’s tijdens het ontwerpproces van de D8 GTO-RS. Donkervoort is er met dit nieuwe model dan ook voor het eerst in geslaagd om substantiële downforce te creëren. Dit is direct terug te zien in de kenmerkende en opvallende styling van de GTO-RS. Het nieuwe neusdesign, de prachtig gestroomlijnde carrosserie met de volledig gesloten koolstofvezel-bodemplaat met side skirts, de strak gestylede en eenvoudig uitneembare (boven-)deuren en de diverse kleine spoilers en vanes dragen bij aan een downforce van maar liefst 50 kg op de vooras en 50 kg op de achteras. Ten opzichte van de D8 GTO werd de luchtweerstand zelfs met ruim 20 procent gereduceerd.  De significante aerodynamische verbeteringen zorgen niet alleen voor meer stabiliteit van de auto op hoge snelheden, maar ook voor een verhoogde topsnelheid.

15321525_995935180511161_1207485033_o

Primeur

Daarnaast bevindt zich een primeur in de GTO-RS; Donkervoort paste voor het eerst de in eigen huis ontwikkelde en gepatenteerde X-Core productiemethode van koolstofvezel-componenten toe. Deze vooruitstrevende productiemethode, die inmiddels ook de aandacht geniet vanuit andere automobielfabrikanten, maakt de in de RS verwerkte koolstofcomponenten sterker en lichter dankzij een unieke sandwich-schuimtechniek. Binnenkort licht Donkervoort een tipje van de sluier over deze bijzondere productietechniek.

Nieuwe features voor de echte circuitliefhebber

De D8 GTO-RS is een Donkervoort in z’n puurste vorm. Voor de echte trackday-liefhebbers biedt de RS echter nog een aantal extra features, die niet alleen de rondetijden, maar ook het rijplezier verder zullen bevorderen. Zo heeft de RS een gloednieuwe wielophanging en kan de lichtgewicht roadster optioneel worden uitgerust met een verfijnd en volledig instelbaar race-ABS- en Traction-Control-systeem en een automatische tussengas-feature.

15397721_995935210511158_1126083380_o

Interieur

Strakker, hoogwaardiger en functioneler; karakteristieken van het nieuwe interieur van de D8 GTO-RS. Wat direct opvalt is de nieuwe (zicht-)carbon fiber bodemstructuur, bestaande uit de bodemplaat en tunnel. De binnenzijde van de RS reflecteert hiermee het no-nonsense en hightech karakter van de auto. Het interieur werd bovendien uitgebreid met meer functionaliteiten, onder andere te vinden op het stuurwiel.

Limited Edition

De D8 GTO-RS werd begin 2016 aangekondigd als gelimiteerde editie van 40 stuks. In navolging van deze aankondiging werd in rap tempo een groot deel van de beschikbare exemplaren verkocht; een enorm compliment. Er bleek echter veel vraag te bestaan naar ‘speciale uitvoeringen’ van deze toch al bijzondere serie. Donkervoort – die uiteraard graag aan deze individuele wensen voldoet – besloot hierop om de RS-serie, eerder dan gepland, uit te breiden met een Bare Naked Carbon Edition en een Race Edition. De D8 GTO-RS Bare Naked Carbon Edition is een special edition van 15 exemplaren in volledig zichtkoolstof, een techniek waarbij de unieke en herkenbare vezelstructuur van het materiaal zichtbaar blijft. Slechts 10 exemplaren zullen worden geproduceerd van de D8 GTO-RS Race Edition, een RS volledig gericht op circuitgebruik en uitgevoerd met onder anderen een (niet straatlegale) sequentiële versnellingsbak en eerdergenoemde rondetijdverbeterende trackday features. Van de totale serie van 65 stuks zijn inmiddels 42 exemplaren verkocht.

15398959_995935100511169_1493236522_o

No Compromise

De D8 GTO-RS. Beestachtig, snel en ultra lichtgewicht. Een recordkiller voor op het circuit, om vervolgens bij een prachtige zonsondergang comfortabel en volledig ontspannen over uw favoriete route door de natuur huiswaarts te keren.

Donkervoort. No Compromise.
De eerste D8 GTO-RS wordt eind 2016 geleverd en heeft een vanafprijs van € 151.173, – excl. belastingen / € 198.613,73 incl. BTW & BPM*. Levertijd bij bestelling in 2016: januari 2018.

* Gebaseerd op bpm-bedrag voor 2016