TeamNL-rijder Glenn van Berlo heeft op het circuit van Jerez zijn eerste overwinningen in het Spaans Formule 4 kampioenschap geboekt. De 17-jarige MP Motorsport-piloot schreef tijdens de vijfde ronde van deze titelstrijd de eerste twee wedstrijden van het weekend op zijn naam, om in de derde race als tweede te worden afgevlagd. Zijn TeamNL MP Motorsport-teamgenoot Tijmen van der Helm maakte het succes in race één compleet door de tweede positie voor zich op te eisen. In race twee legde de 15-jarige Van der Helm beslag op plaats vier om in de laatste wedstrijd van de dag na een fraaie inhaalrace als zevende de finish te passeren.
Na een lange zomerstop hervatte het Spaans Formule 4 kampioenschap de titelstrijd met ronde vijf op het circuit van Jerez. De 17-jarige Glenn van Berlo (Veghel) en de 15-jarige Tijmen van der Helm (Den Hoorn), allebei uitkomend onder de vlag van TeamNL voor MP Motorsport, hadden in het eerste deel van het seizoen in hun debuutjaar in de autorensport al diverse mooie podiumklasseringen behaald, maar een overwinning had het talentvolle Nederlandse duo nog niet op de erelijst staan.
De kwalificatie was al een voorbode dat daar in Jerez wel eens verandering in kon komen. Van Berlo eiste de poleposition voor race één voor zich op, terwijl Van der Helm de derde tijd op de klokken zette. De daaropvolgende eerste race werd volledig door het TeamNL MP Motorsport-duo gedomineerd. Bij de start pakte Van Berlo de kop, terwijl Van der Helm de tweede positie overnam, waarna het Nederlandse tweetal na 16 ronden met een onderling verschil van 0,7 seconden een fraaie één-twee overwinning voor zich opeiste. De voorsprong op de nummer drie bedroeg daarbij meer dan veertien seconden! Bijna vanzelfsprekend zette Van Berlo ook de snelste raceronde op de klokken en ook hier op plek twee gevolgd door Van der Helm.
In de tweede wedstrijd was Van Berlo nog dominanter. Vanaf poleposition nam de TeamNL-rijder direct de leiding en reed vervolgens bij zijn achtervolgers weg. Opnieuw zette Van Berlo de snelste raceronde op zijn naam om met een voorsprong van bijna vier seconden op de nummer twee als winnaar te worden afgevlagd. Vanaf een vijfde plaats maakte Van der Helm een mindere start, viel terug naar plaats zeven, maar was voor het eind van de eerste ronde alweer terug op plaats vijf, om direct daarna door te stoten naar plek vier. Hoewel de jonge Nederlander nog wel de aansluiting kon vinden bij de strijd om plek twee en drie, moest Van der Helm op minder dan een seconde van de laatste podiumpositie genoegen nemen met plek vier.
In de derde en afsluitende wedstijd van het weekend moest Van Berlo vanaf de vierde positie starten, maar had hij bij bocht één al de tweede plaats te pakken. De rijder uit Veghel kon het tempo van de leider wel volgen, maar met een gaatje van circa één seconde niet echt bedreigen. Met twee overwinningen en een tweede plaats was Van Berlo wel de meest succesvolle rijder bij de vijfde ronde van het Spaans Formule 4 kampioenschap. Van der Helm mocht vanaf een fraaie tweede plaats aan de wedstrijd beginnen. Het TeamNL-talent zag zijn kansen echter direct in rook opgaan toen hij bij de start bleef staan. Met een flinke achterstand op de laatste rijder moest Van der Helm aan zijn wedstrijd beginnen. Een sterke inhaalrace bracht de MP Motorsport-piloot nog terug naar plaats zeven, goed voor zes punten in het kampioenschap.
“Met afstand mijn beste weekend tot nu toe”, aldus een zeer tevreden Van Berlo. “We hebben in de zomerstop hard gewerkt, ik aan mijn rijstijl en het team aan de auto, en dat betaalde zich uit. In het begin van race één had ik iets teveel van mijn banden gevergd, waardoor ik aan het eind begon te glijden en Tijmen nog dichtbij kon komen. In de tweede race ben ik daarom iets rustiger begonnen waardoor ik tot het eind constant snel bleef. Dat was zeker mijn beste race. In de tweede kwalificatie maakte ik een fout in de derde sector waardoor ik niet verder kwam dan plek vier. Mijn start was echter goed waardoor ik meteen op plek twee kwam. Het verschil in rondetijden met de leider was echter zo klein dat ik niet kon aanvallen. Daarbij komt ook nog dat je op dit circuit met zijn lange bochten downforce verliest en je banden snel slijten als je dicht achter iemand zit”, blikte Van Berlo op zijn succesvolle raceweekend terug.
Van der Helm over zijn Jerez races: “De snelheid was heel goed, alleen zie je dat in het resultaat niet helemaal terug. In de eerste race liet ik om mijn banden te sparen een gaatje vallen naar Glenn, maar kwam aan het eind net een ronde tekort om nog een aanval in te kunnen zetten. In de kwalificatie had ik na twee snelste sectoren een slechte derde sector waardoor ik race twee vanaf plek vijf moest beginnen. De start was niet goed, maar ik kon al snel weer terugkomen naar plek vier. In de slipstream kreeg ik echter veel last van onderstuur en bandenslijtage. In de tweede kwalificatie miste ik de poleposition voor race drie maar net. Bij de start sloeg de motor tot twee keer toe af waardoor ik meteen ver achter lag. De snelheid was daarna weer goed en met de nodige inhaalacties kon ik toch nog terugkomen tot plek zeven. Met een normale start had een podium er gezien de snelheid zeker ingezeten.”