BMW en Zandvoort zijn vanaf de geboorte van de autosport in het duindorp onlosmakelijk met elkaar verbonden. BMW was erbij tijdens de allereerste Prijs van Zandvoort op 3 juni 1939, maar ook op de (voorlopig) laatste Grote Prijs van Nederland in 1985. En dat moet worden gevierd!

 

 

De BMW Motorsport Paddock van BMW Nederland eert die bijzondere band van BMW met Zandvoort met een uniek pop-up-museum. In het museum staan de Beierse verrichtingen in de duinen centraal, van de overwinning van Piet Nortier met zijn BMW 328 tijdens de allereerste echte autorace van Nederland – toen nog op het eenmalig gebruikte stratencircuit van Zandvoort – tot de Brabham-BMW waarmee Nelson Piquet meestreed in de Grand Prix van 1985. Nortier zegevierde in de sportwagenrace, Piquet reed met een BMW-motor van 1500cc naar de pole position. Die ronde blijft voor altijd de snelste ronde die ooit op het oude Zandvoort is gereden.

 

 

Kun je die 328 van Nortier als de eerste BMW 3-Serie beschouwen? Misschien wel. Daarom heeft BMW 80 jaar na de 328 nog veel meer racende 3-Series naar de BMW Motorsport Paddock op Zandvoort gehaald. Zoals de BMW 320 Groep 5 uit 1977, die destijds voor het befaamde BMW Junior Team actief was. Groep 5-auto’s waren echte spierballenauto’s en deze 320 uit het Deutsche Rennsport Meisterschaft is dus net zo dubbeldik. Het DRM – voorloper van de huidige DTM – kwam ook op Zandvoort langs, dus de 320 is een welkome verschijning.

Nog meer 3-Series uit recentere toerwagenjaren geven acte de présence, zoals de BMW M3 uit de DTM van 1992 – de E30 uit het Groep A-tijdperk dus, met de 2.5-liter-motor – en daarnaast de BMW 320i waarmee Andy Priaulx in 2005 wereldkampioen in het WTCC werd.

Het andere BMW-type dat dit jaar op de Historic Grand Prix wordt gevierd, is de Z4. Logisch, want de nieuwe Z4 is net verschenen! Bekende Nederlandse coureurs gaan de baan op met de BMW Z4 GT3 waarmee onder meer Alex Zanardi in 2015 de 24 Uur van Spa reed.

 

 

Niet op de baan, maar wel van dichtbij te bewonderen: de pole-auto van Nelson Piquet uit 1985, de Brabham-BMW BT54. Met een link naar de 3-Serie, want het M12/13-blok dat in kwalificatietrim meer dan 1500 pk kon produceren is afgeleid van de M10-motor uit de 3-Serie van die tijd. Net zo’n blikvanger op de BMW Motorsport Paddock is de BMW E36 325i van het Linder-team, die in 1993 in Jägermeister-kleuren aan de DTM deelnam.

Loop dus lekker vrij rond tussen de mooiste race-BMW’s én wees er vooral bij voor de signeersessie. Want dan zetten de coureurs hun handtekening op een speciaal voor de Historic Grand Prix gecreëerde art print, waarvoor de aanwezige BMW-raceauto’s als inspiratie hebben gediend. Mis het niet!

 

 

Historic Grand Prix 2019
De Historic Grand Prix op het circuit van Zandvoort vindt dit jaar plaats op 6, 7 en 8 september. De vrije trainingen en kwalificaties zijn op vrijdag en zaterdag, de races op zaterdag en zondag. Op zaterdagavond 7 september is er bovendien een parade door het centrum van Zandvoort.

Een dagkaart voor de buitenring kost in de voorverkoop slechts € 18,99 (32,50 euro voor drie dagen). Het prijskaartje van een paddockkaart, inclusief toegang tot de hoofdtribune en de buitenring, bedraagt in de voorverkoop 32,50 euro (dagkaart) en 55 euro (drie dagen). Kinderen tot 14 jaar hebben gratis toegang. Voor wie de Historic Grand Prix op VIP-niveau wil beleven, is er de exclusieve Paddock Club.