Tijdens de FIA World Council-bijeenkomst werd een zeldzame en belangrijke update goedgekeurd voor de reglementen die de geschiktheid van historische auto’s voor deelname aan autosportwedstrijden.

Deze wijzigingen in Bijlage K van de Internationale Sportcode betekenen dat vanaf 2025 raceauto’s die zijn gebouwd tussen 1991 en 2000 in aanmerking komen voor de Historische Technische Paspoorten, waarmee ze kunnen deelnemen aan FIA-kampioenschappen en internationale autosportevenementen.

Deze update zal veel van ‘s werelds meest iconische race- en rallyauto’s terugbrengen in het hart van de autosport, waardoor fans en liefhebbers opnieuw kunnen genieten van het spektakel en geluid van een opmerkelijk decennium van technologische vooruitgang.

In het circuitracen zullen legendarische Formule 1-auto’s uit het spectaculaire turbosegment, die eerder alleen goedgekeurd waren voor demonstraties, nu in de racecategorie worden opgenomen, samen met F1-auto’s uit de periode 1987-2000.

De Formule 1-wagens met 3.5 liter motoren, die volgden na het verbod op turbomotoren, keren terug naar de competitie, evenals de geliefde Formule 3000-categorie. In de sportwagenraces betekent deze nieuwe periode van geschiktheid dat historische evenementen nu de opkomst van iconische Le Mans Prototypes en GT-auto’s zullen weerspiegelen, met auto’s als de Mercedes-Benz CLK GTR, Porsche 911 GT1, McLaren F1 GTR, Ferrari F40 LM, Jaguar XJ220 en Chrysler Viper.

Voor toerwagenfans valt de Super Touring-periode nu ook onder de nieuwe reglementen, waardoor geliefde auto’s van merken zoals Audi, Opel, Renault, Alfa Romeo en Volvo opnieuw de strijd met elkaar kunnen aangaan.

De verandering voor historische rally’s zorgt ervoor dat een breed scala aan nieuwe auto’s in aanmerking komt, waaronder enkele van de meest iconische categorieën uit het recente verleden.

De klassieke Group A-periode van de midden jaren ’90 omvatte auto’s zoals de Group A Subaru Impreza, die synoniem staat met wijlen Colin McRae. Ook de Mitsubishi Lancer en Ford Escort Cosworth waren in deze tijd zeer succesvol, samen met auto’s van Toyota en Lancia.

Toen de jaren ’90 ten einde liepen, werd in 1997 het World Rally Car-format geïntroduceerd. Deze turbo 4WD-auto’s stonden aan de top van de transmissietechnologie, remmen en prestaties. De Toyota Corolla WRC, Subaru Impreza WRC, Ford Focus WRC en de Peugeot 206 WRC blijven tot op de dag van vandaag enkele van de meest populaire en aantrekkelijke rallyauto’s.

De uitbreiding naar het jaar 2000 opent een ongekende verscheidenheid aan nieuwe rallyauto’s, van de bescheiden Nissan Micra tot de iconische legendarische auto’s uit de sport.

De FIA zal begin 2025 verdere aankondigingen doen en workshops organiseren om eigenaren van de nieuw in aanmerking komende historische auto’s te helpen bij het aanvragen van hun Historische Technische Paspoorten en het weer laten racen van de auto’s.

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl