De uitzonderlijke situatie de afgelopen maanden die de hele wereld trof heeft de autosport wat naar de achtergrond verdrongen. Maar de herneming komt steeds dichterbij! De promotoren van de Porsche Carrera Cup Benelux en de Porsche Sprint Challenge Benelux hebben van deze periode gebruik gemaakt om één en ander op een rijtje te zetten.
“Uit elke moeilijke situatie moet je positieve aspecten weten te halen”, stelt Olivier Aerts, Series Manager van beide kampioenschappen. “Toen we de nieuwe kalenders voor het seizoen 2020 moesten opstellen, besloten we pragmatisch te werk te gaan en onze teams en rijders een maximum aan track time aan te bieden, en tegelijk het kostenplaatje te beperken. Daarom hebben we besloten om ons kampioenschap over vijf meetings, op vijf verschillende circuits, uit te werken. Maar we bieden wel niet minder dan 14 wedstrijden aan, en nog meer track time dan voorheen! Door meer te halen uit minder denk ik dat we aan de verwachtingen van onze deelnemers hebben voldaan.”
Concreet komt het er op neer dat de deelnemers van de Porsche Carrera Cup Benelux en de Porsche Sprint Challenge Benelux het circuit zullen delen. “Toen we afgelopen winter de Sprint Challenge lanceerden was dit niet het idee dat we voor ogen hadden, maar de omstandigheden hebben ons er toe aangezet een mooi startveld van een dertigtal Porsches te creëren”, vervolgt Olivier Aerts. “Dat moet de teams toelaten de kosten te beperken, en wij kunnen iedereen meer tijd achter het stuur aanbieden. Behalve in Spa-Francorchamps staan er bij iedere meeting drie races op het programma. Een mini-endurance van 55 minuten, met verplichte pitstop, en twee sprints van 30 minuten. Aan het eind van iedere wedstrijd wordt er uiteraard een gescheiden uitslag opgemaakt, met een aparte podiumceremonie, en elk kampioenschap krijgt ook zijn eigen specifieke communicatie.”
De nieuwigheid in de Porsche Carrera Cup Benelux schuilt dus in de races van 55 minuten, die voor de aan sprintwedstrijden gewoon geraakte rijders een nieuwe uitdaging vormen. Qua categorieën wordt er voortaan een onderscheid gemaakt tussen Pro, Pro-Am en Am. Voor het overige zijn de ingrediënten die voor het succes van de Porsche Carrera Cup Benelux hebben gezorgd uiteraard nog steeds aanwezig.
Voor de deelnemers aan de eerste Porsche Sprint Challenge Benelux is alles nieuw. Dit kampioenschap wil een springplank richting Porsche-competities vormen en is in de eerste plaats gericht op amateur-rijders of debutanten. Die kunnen zowel alleen rijden als een wagen delen met een teammaat.
Er zijn twee divisies. Aan de ene kant is er de Cup Division, voor de sinds 1999 gebouwde Porsche 911 GT3 Cup (de 996 en 997 rijden in Klasse 3, de 991 van de eerste generatie in Klasse 2 en de 991 Gen II in Klasse 1). Aan de andere kant hebben we dan nog de Clubsport Division, waar de rijders in Klasse 4 de kans krijgen zich te onderscheiden aan het stuur van een Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport (zowel in GT4- als in Trophy-versie). De vorige generatie, Type 981, vormt dan weer Klasse 5.
Na een officiële testdag op 9 juli in Zolder kan iedereen aan het nieuwe kampioenschap beginnen, met afspraak in Zolder (21-22 augustus), op de Nürburgring, in het kader van de prestigieuze DTM (11-13 september), Zandvoort met de al even prestigieuze GT World Challenge (25-27 september), Spa-Francorchamps (10-11 oktober) en een grootse finale in Assen van 30 oktober tot 1 november.
“Het wordt voor iedereen van The Driving Force een uitzonderlijk seizoen – in alle betekenissen van het woord”, bevestigt Olivier Aerts. “Maar het moge duidelijk zijn dat we een aantrekkelijk menu kunnen voorleggen. De Porsche Carrera Cup Benelux blijft de belangrijkste monomerkencup in de Lage Landen en de deelnemers aan de Porsche Sprint Challenge Benelux kunnen in hun eerste seizoen al meteen deel uitmaken van enkele prestigieuze racemeetings. En omdat er meer wagens tegelijk op het circuit zullen rijden, zou dit voor iedereen meer plezier en voldoening moeten opleveren. Afspraak in Zolder, om er eindelijk het seizoen 2020 te kunnen beginnen!”