Wie dacht dat een LMP3-bolide alleen voor de professionele top van de autosport is weggelegd moet toch even verder lezen. More Motorsport boekte er als nieuw Nederlands team recent de eerste overwinning mee en dat terwijl vader Mark en zoon Max van der Snel begin dit jaar overstapten uit de breedtesport. “De auto werd ontwikkeld met gentleman drivers in het achterhoofd,” aldus laatstgenoemde. “Na onze eerste succesvolle ervaringen gaan we de LMP3 in 2024 in een arrive-and-driveconcept’ beschikbaar stellen.”
Het leven voltrekt zich soms in sneltreinvaart. Neem het duo Van der Snel met zijn toepasselijke achternaam. Afgelopen twee seizoenen actief in de Westfield Cup, wat Max het vicekampioenschap bracht, dit jaar debuterend en snel evoluerend in de Prototype Cup Germany van de ADAC en de Nederlandse organisatie Creventic. Begin september volgde voor het thuispubliek op TT Circuit Assen de beloning: een overwinning in de tweede wedstrijd van het weekend. Daarmee ligt Mark van der Snel (52) nu aan kop in de Trophy Category voor 40-plussers en staat Max (20) als hoogste genoteerd in het tussenklassement van de Junior Category voor semiprofessionele rijders tot 25 jaar. Er is dus zicht op dat zij het seizoen ieder met een beker in hun groep afsluiten, mits zij het afsluitende raceweekend op de Nürburgring half oktober het beste van zichzelf laten zien. “We raakten eigenlijk al spoedig vertrouwd met de Ligier JS P320,” vertelt Max van der Snel. “Daarbij kwam dat ons ondersteunende team Reiter Engineering dit type auto al van vorig seizoen kende, waardoor we met de set-up bijna elke keer raak schoten. Daardoor voelden wij ons comfortabel aan boord en durfden we steeds harder te pushen.”
Zelfstandig team
Blijkbaar een gouden combinatie van rijders, materiaal en support, maar vader en zoon zetten in 2024 de stoutmoedige stap om alles volledig in eigen beheer te nemen. Dat proces bereidden ze dit jaar al terdege voor, in overleg met en dankbaar gebruikmakend van de knowhow van de Duitse renstal Reiter Engineering. “Dit ervaren team van engineers en mechanics begeleidt ons geweldig in het realiseren van onze droom: een eigen team,” vertelt Max van der Snel. “Onze engineers Simmen Toonen en Lucas van de Logt, die ons tevens met simulatorsessies ondersteunen vanuit hun bedrijf Printed Sim Racing, zijn daar in de leer. Onder de naam More Motorsport bouwen we een volledig zelfstandig team op, met eigen equipment, eigen engineers en monteurs. Met de Fortezza Groep als vaste partner kunnen we een vliegende start maken, terwijl het pr-bureau Smith Communicatie alle promotie en communicatie verzorgt, zowel voor More Motorsport als voor de (nieuwe) partners die aanhaken. Zelf volg ik momenteel de driejarige Engelse Bachelor Motorsport Engineering van de National Motorsport Academy in samenwerking met De Montfort University. Dit is ’s werelds eerste onlinestudie in deze richting, goed te combineren met mijn part-timewerk als race-instructeur en andere verplichtingen. Ik heb ervoor gekozen omdat dit vakgebied mij geweldig trekt en omdat ik vind dat je als rijder én natuurlijk als teammanager moet snappen hoe een racewagen werkt.”
Gunstige running costs
De LMP3 is een racewagen om tegen op te kijken, zeker qua technologie. De Ligier JS P320 herbergt alles dat een Le Mans Prototype zou moeten hebben. “Een volledig uit carbon opgetrokken monocoque en body, met als enige stalen gedeelte de achterbrug die samen met de motor en de sequentiële transmissie een dragend geheel vormt,” vertelt Max van der Snel. “Er ligt een atmosferische 5,6-liter V8 van Nissan achterin, die een relatief bescheiden 465 pk levert en daarmee heel rustig draait. Dat levert een groot voordeel op in de vorm van een lange onderhoudsinterval en mede daardoor relatief gunstige running costs, die zelfs niet eens zoveel hoger liggen dan bij een GT4. Vandaar dat wij na ons Westfield-tijdperk wel over deze drempel heen durfden te stappen en voor een LPM3 kozen. Er zijn diverse opties, zoals de Ginetta G61-LT-P3, Duqueine D-08, maar het viel ons op dat in de geliefde Michelin Le Mans Series ruim negentig procent van het veld met een Ligier JS P320 rijdt. Dit en de positieve ervaringen van Reiter Engineering gaven voor ons de doorslag om voor dit model te kiezen.”
Le Mans-droom
Daarbij hielden de mannen van More Motorsport hun businessplan in het achterhoofd: vanaf 2024 niet alleen zelf rijden, maar het geavanceerde Le Mans Prototype uit Frankrijk ook verhuren met full support. “Dat krijgt zelfs prioriteit; wij laten onze eigen racekalender daarvan afhangen,” zegt Max van der Snel. “De Ligier JS P320 is niet alleen toegelaten en ultracompetitief in de Prototype Cup Germany, maar ook in de vergelijkbare Franse Ultimate Cup Series, de Asian Le Mans Series, de nieuwe Prototype Winter Series 2024 en in de genoemde Michelin Le Mans Series. Die laatste, waarvoor zoveel animo bestaat dat er een wachtlijst geldt, mag je beschouwen als het voorportaal voor de ELMS en uiteindelijk de 24 Uur van Le Mans.” Waar de relatief gunstige running costs al ter sprake kwamen, daar hoeven coureurs die nu nog op een lager niveau acteren zich evenmin te laten afschrikken door het karakter. “Het LMP3-reglement schrijft fabrikanten voor dat zij zich bij de ontwikkeling van hun auto’s moeten oriënteren op rijders met een bronzen-status, zijnde gentleman drivers. Weliswaar biedt de Ligier JS P320 spectaculair veel downforce, maar die gaat bij het afnemen van de snelheid heel mooi vloeiend over in mechanische grip. Bedenk bovendien dat hij maar 950 kilogram weegt, exclusief coureur.” Misschien ligt die Le Mans-droom dus helemaal niet zo ver weg…
Meer informatie: www.more-motorsport.nl
Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl