Onlangs maakte Rene Markus uit Vledder tijdens de GTC Rally in en rond Achtmaal zijn rentree als rallyrijder; het werd een emotionele dag voor deze pure rallyliefhebber. Achter het stuur van een Nissan Micra van Mike Autosport werd hij genavigeerd door Anique Dufour uit Meppel. Helaas eindigde het avontuur vroegtijdig in een greppel, maar de ervaring om zelf weer aan een rally deel te nemen was toch een prachtig – eigen – verjaardagscadeau voor Rene Markus.
Na 36 jaar komt een droom opnieuw uit voor Rene Markus ter gelegenheid van zijn 60e verjaardag: aan de start staan van een internationale rally en wel de befaamde GTC Rally, in de volksmond genoemd de ‘Nacht van Achtmaal’. Op zaterdag 8 juli begon de dag al vroeg voor Markus en zijn navigatrice Anique Dufour. Eerst vanuit Drenthe naar West-Brabant en dan na de documenten controle (rijbewijs, licentie, technische rapport van de auto) het verkennen van de vier klassementsproeven. Anique bekijkt eerst nog eens goed het routeboek met bol–pijl systeem en verwerkt de laatste wijzigingen van de organisatie in haar aantekeningen boekje.
Het serviceteam arriveert inmiddels ook in Achtmaal met de Nissan Micra, het rallywapen van de equipe Markus/Dufour voor deze wedstrijd. De auto moet voor de start naar de technische keuring, waar ook de brandvrije kleding wordt gecontroleerd. Veiligheid voor alles! De crew kan dan ook het mooie startnummer 77 op de auto plakken, benzine tanken en de laatste checks doen, zodat de auto klaar staat voor als Rene en Anique klaar zijn met de verkenning. “Tijdens de verkenning maken wij onze pace notes, die Anique dan tijdens de rally aan mij voorleest – zo weet ik wat voor soort bochten eraan zitten te komen en kan ik de snelheid daarop aanpassen. De samenwerking met Anique verloopt goed, maar alles is nieuw voor ons en daardoor hebben we best veel tijd nodig,” zegt Rene Markus na de verkenning. “En straks komt ook de uitdaging om de pace notes op de juiste snelheid voor te lezen,” voeg Anique Dufour daar aan toe.
Op deze warme dag eet en drinkt de equipe eerst wat en kan dan voor de start nog even een korte testrit maken met de Nissan Micra van Mike’s Autosport: “Eigenlijk hebben we er nog niet mee kunnen rijden. Daarom doen we nu een kort rondje, maken wat proefstarts en testen de remmen, want daar zat voor de wedstrijd nog een probleem. Maar alles is nu vernieuwd, schoon geblazen en voorzien van hardere remblokken. Alles lijkt in orde.” Dan is het zover: Rene start de Micra (‘beetje gas erbij,’ zegt Mike) en dan we vertrekt de equipe richting het startpodium. “We worden aangekondigd, Anique pakt de tijdkaart en het routeboek en weg zijn we. De tranen komen spontaan op: wat heb ik hier lang naar toegewerkt,” vertelt Rene Markus later.
Bij de eerste klassementsproef aangekomen is er vertraging omdat een deelnemer van de weg is geraakt, maar dan telt de start official af, 5, 4, 3, 2, 1, 0 en weg zijn ze. “Anique leest de notes voor, het gaat goed en we nemen geen risico. Toch schieten we een keer rechtdoor, snel achteruit en weer verder en over de finish. De eerste proef zit erop; geweldig.” Dit geeft vertrouwen en Rene Markus voert het tempo ietsje op. “Haaks rechts” zegt Anique drie keer, maar “of ik luister niet of versta het niet goed…. en sla dus links af! Snel hersteld en door, in mijn ogen, op volle snelheid over het onverharde wegdek. We zijn bij de stopfinish en geven elkaar en box: mooi gereden op dat ene foutje na.”
Na een flesje water – belangrijk bij deze hitte vandaag – snel door naar de derde klassementsproef. “We klokken op tijd in en kunnen direct van start. De eerste chicane gaat goed, dan langs de VIP-tent, hard remmen en de bocht strak genomen. Dan komen we aan bij het onverhard, langs de olievaten links-rechts combinatie en gas erop. Dan ineens liggen we in een diepe greppel…,” en realiseert Rene zich dat het mooie avontuur vroegtijdig eindigt. “Is alles oké,” vraagt Anique. Beiden zijn in orde, maar wat er precies is gebeurd blijft onduidelijk. “Even overwegen we nog later te herstarten, maar we besluiten dat het beter is om te stoppen.” De schade aan de auto valt gelukkig mee. “De teleurstelling is groot bij ons beiden; we hadden er zoveel meer van verwacht. Maar het was toch een onvergetelijk avontuur en smaakt naar meer. Wellicht dat we later dit jaar nog een herkansing krijgen. Mijn dank gaat uit naar Anique en naar ons serviceteam bestaande uit Mike van de Brink, Mathijs Dik en Ivano Lipholt,” besluit Rene Markus, die zich gesteund weet door Mike’s Autocentrum, WiMo Fotografie, Rally-Results.nl, De Garage Meppel en BijzonderDruk.
Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl