De 47e editie van de Dakar Rally is vrijdag 3 januari van start gegaan. In de categorie trucks zijn alle ogen gericht op vader en zoon Van den Brink. In Saoedi-Arabië behoort zoon Mitchel tot de kanshebbers voor de winst. Maar ook vader Martin moet niet worden onderschat. De equipes van Eurol Rally Sport zijn ‘on fire’. Op 17 januari kunnen de rallyrijders uit Harskamp zomaar gezamenlijk op het podium staan.
De voortekenen zijn misschien wel beter dan ooit. ,,Maar ik ga niet zeggen dat wij de Dakar Rally even gaan winnen,’’ zegt een uiterst relaxte en realistische Mitchel van den Brink. De 22-jarige Mitchel kan net als vader Martin beschikken over een modern wapen in Dakar Rally 2025. ,,We hebben weer een mooie stap kunnen maken,’’ aldus de 54-jarige Martin van den Brink. ,,Onze partners hebben nog altijd vertrouwen in ons team. Dankzij die relaties hebben we met Eurol Rally Sport uitstekende zaken kunnen doen en met ons team weer een stapje kunnen zetten.’’
Goede band
Een van die trouwe partners waar de Harskampse ondernemer, die in het dagelijks leven adviseur is voor sloop- en bouwbedrijven, op doelt is Eurol. ,,We hebben al tien jaar een goede band. Dat is steeds iets verder uitgebouwd en we hebben de intentie om met elkaar door te gaan. Die stabiliteit is heel belangrijk voor ons team. We zijn professioneel bezig, maar blijven een amateurteam, waar vrijwilligers een hoofdrol spelen.’’
Volgens Mitchel is de samenwerking op technisch gebied ook van belang voor beide partijen. ,,Wij rijden op de grens en vragen veel van ons materiaal. Voor Eurol een uitstekende mogelijkheid om hun hoogwaardige producten in de praktijk te testen. Tijdens de Dakar Rally is er een ingenieur van Eurol betrokken bij ons team. Aan de hand van diverse monsters kan hij voor Eurol alle belangrijke analyses maken om hun producten weer verder door te ontwikkelen.’’
Met het eerder genoemde stapje refereert Van den Brink senior aan de aanschaf van twee trucks van MM Technology. ,,Mitchel heeft het vorig jaar natuurlijk fantastisch gedaan met een derde plaats. We hebben echter de nodige technische tegenslag gehad en zagen ook dat de truck van Martin Macik een stukje verder was in de ontwikkeling. Nu hebben wij ook twee Iveco-trucks bij MM Technology kunnen kopen en daar zijn we heel blij mee,’’ aldus Van den Brink senior.
‘Deze truck is écht geweldig’
Mitchel heeft de nieuwe truck in de aanloop naar Le Dakar uitgebreid aan de tand kunnen voelen. ,,We hebben getest in Tsjechië, Marokko en in Nederland. Ik ben super tevreden met de truck die we nu hebben. Ik ben echt verrast door de kwaliteit van de Iveco van MM. Deze truck is bijvoorbeeld 1000 kilo lichter. De balans is daardoor veel beter. De truck is stabieler en erg handelbaar. Voor ons was al een tijdje duidelijk dat dit een winnend concept is. Deze truck is écht geweldig.’’
Nu het ijzersterke duo uit Harskamp ‘niets meer te wensen’ heeft op het gebied van de techniek, wordt de sportieve lat automatisch iets hoger gelegd. ,,We weten nu dat de truck perfect is en de rest moeten we zelf laten zien. We gaan proberen om weer een stapje te maken en onze positie te verbeteren. Ja, dan blijven er niet veel posities over,’’ aldus de gedreven Harskamper, die aan zijn vijfde Dakar Rally als rijder is begonnen.
Na een negentiende plaats in zijn debuutjaar (2021) volgden een tiende plaats in 2022, een vierde klassering (2023) en een prachtige derde plaats in 2024. ,,Of we ook echt kunnen winnen hangt in een zware rally als Le Dakar ook af van details. Soms heb je een beetje geluk nodig. Het blijft een materiele sport.’’
Martin van den Brink begon vrijdag 3 januari 2025 aan zijn zeventiende achtereenvolgende Dakar Rally. In de dagen voor het vertrek naar het Midden-Oosten namen ook de kriebels bij de veteraan toe. Voor Martin is het duidelijk wat zijn rol is. ,,Waar mogelijk zullen we proberen Mitchel te helpen. Maar er kunnen in Dakar ook dingen gebeuren waardoor de situatie totaal anders komt te liggen. Wij zijn blij met de technische vooruitgang van onze truck. Nu rijden we ook met een Iveco met automatische versnellingsbak. Dat was vorig jaar nog niet het geval. Deze truck is ook lichter en de stuureigenschappen zijn veel beter.’’
Van den Brink senior vormt in het Midden-Oosten een formatie met zijn trouwe co-piloot Richard Mouw (,,wij kennen elkaar al heel lang en erg goed’’) uit Kootwijkerbroek en de jonge Bart van Heun (,,een zeer talentvolle navigator’’) uit Nijverdal. ,,Een prachtige mix van talent en ervaring,’’ aldus Martin.
Mitchel rijdt in Saoedi-Arabië met dezelfde mannen in zijn cabine als waar hij in januari van 2024 mee op het podium stond. De Spaanse navigator Moi Torrallardona en monteur Jarno van de Pol uit Ede zijn de co-piloten. ,,We zijn erg op elkaar ingespeeld. In de Dakar Rally is ervaring én een goede samenwerking belangrijk. Wij zijn bovendien alle drie het hele jaar betrokken bij de rallysport. Dat zorgt dat we in een goed ritme zitten.’’
In de Dakar Rally van 2025 heeft de organisatie een paar nieuwe elementen toegevoegd of iets aangepast. ,,In het eerste deel staat een 48-uurs chrono-etappe op het programma. We hebben dan geen service en moeten alles zelf doen.’’
In die twee dagen wordt het uithoudingsvermogen van de deelnemers al behoorlijk op de proef gesteld. Of dat nog niet genoeg is heeft de organisatie voor de rustdag nog een ‘mokerslag’ geprogrammeerd. ,,Dat is de Marathon Etappe,” zo weten Martin en Mitchel al snel te melden. ,,We krijgen na het eerste deel maximaal twee uur hulp van de monteurs van ons team. Daarna moeten de voertuigen naar een parc-fermé. We moeten hier een balans vinden tussen snelheid en voorzichtigheid.’’
De rijders van Eurol Rally Sport kijken echter met genoegen uit naar dergelijke beproevingen. ,,Het ligt ons wel. Maar als we die dagen wel pech krijgen denken we er waarschijnlijk weer heel anders over.’’
‘In de duinen is Mitchel misschien wel de allerbeste die er is’
In het tweede deel van de zwaarste rally ter wereld trekt de karavaan door het Empty Quarter. In de grootste woestijn van Saoedi-Arabië is er onder andere een etappe met een massastart (de voorlaatste etappe) en wacht er een spectaculaire finale in Shubaytah. Maar zowel Martin als Mitchel kijken uit naar het ‘gevecht in de duinen’. ,,Er is veel variatie en het lijkt een rally voor ervaren rijders en vooral voor echte duinenspecialisten te worden. Dat komt mooi uit, want in mijn ogen is Mitchel écht een specialist op dat gebied. Misschien wel de allerbeste die er is.’’
Naast de talentvolle Mitchel van den Brink en de zeer ervaren Martin van den Brink komen er nog meer Nederlanders aan de start. Het lijkt echter onwaarschijnlijk dat zij een rol gaan spelen in de strijd om de hoogste plaats op het podium. ,,Voor mij is Mitchel de favoriet om als beste Nederlander te eindigen,’’ zegt een trotse vader. ,,Ik denk dat rijders als Kees Koolen, Richard de Groot en Anja van Loon een stabiele rally kunnen rijden. In dat geval is een hoge eindklassering zeker mogelijk.’’
Als het gaat om de verdeling van de podiumplaatsen ziet Mitchel, naast zichzelf, een handvol kandidaten. ,,Ik denk dat het vooral gaat tussen de Tsjechen Martin Macik, Ales Loprais, de Litouwer Vaidotas Žala, Martin Šoltys en Jaroslav Valtr. Wij hopen dat we ons met de toppers kunnen meten. Dan zien we wel wat het resultaat wordt.”Zo ziet vader Martin het ook. ,,Wij willen zo dicht mogelijk bij Mitchel blijven. Als we geen grote problemen krijgen is er alles mogelijk in Dakar.’’
Beiden hebben een derde plaats in het eindklassement op hun erelijst staan. Martin heeft in zijn carrière tot nu toe drie etappes gewonnen. Voor zoon Mitchel staat de teller op twee. ,,Maar ik heb nog wel een paar rally’s te goed om dat aantal te evenaren,’’ aldus een lachende Mitchel, die twaalf keer minder aan de start verscheen dan zijn vader. ,,Natuurlijk gaan we er alles aan doen om te winnen. Iedere sporter gaat voor de winst. Maar dat willen de andere toppers ook. Ik ga er alles aan doen om in een truck de Dakar Rally een keer te winnen. Afhankelijk van het resultaat in deze Dakar maken we plannen voor de toekomst. Als jonge rallyrijder heb ik natuurlijk de ambitie om ooit in een T1 rallywagen mee te doen. Maar dat is echt iets voor de toekomst.’’
In de Dakar Rally 2025 leggen de deelnemers ongeveer 7.700 kilometer af. De klassementsproeven (special stages) tellen in totaal 5.100 kilometer. De finish is op vrijdag 17 januari in Shubaytah – Saoedi-Arabië.
Tekst: Berry Kamphorst – foto’s PR
Nederlandse deelnemers in de categorieën auto’s, SSV’s en vrachtwagens.
Auto’s (T1, T3 en T4):
- Tim en Tom Coronel – T1
- Maik Willems en Marcel Snijders – T1
- Roland van Loon en Erik Lemmen – T1
- Puck Klaassen en Charan Moore (Zuid-Afrikaan) – T1
- Marinus Theodorus Streppel en Lisette Bakker – T3
- Sander Derikx en Marnix Leeuw – T4
- Roger Grouwels en Rudolf Meijer – T4
- Dave Klaassen en Tessa Klaassen – T3
- Rik van den Brink en Gydo Heimans – T1
- Paul Spierings en Jan Pieter van der Stelt – T3
- Richard Aczel (VK) en Wouter Rosegaar – T3
- Lex Peters en Merk Salomons – T3
Vrachtwagens (T5):
- Mitchel van den Brink en Jarno van de Pol – T5
- Martin van den Brink en Rijk Mouw – T5
- Kees Koolen en Wouter Graaff – T5
- Richard de Groot en Jan Hulsebosch – T5
- Anja van Loon en Ben van de Laar – T5
- Maurik van den Heuvel en Wilko van Oort – T5
- William de Groot en Koen Hendriks – T5
- Ben de Groot en Ad Hofmans – T5
Dakar Classic:
- Erik van Loon en Hein Verschuren
- Frits van Eerd en Patric Brinkman
- Floris de Raadt en David Kann
- Peter van den Bosch en Hans Brand
Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl