Fabian Kamermans is bij zijn tweede optreden in de ADAC Opel Electric Rally Cup op een keurige zevende plaats geëindigd. In de uitdagende Rallye Mont-Blanc Morzine zette de 19-jarige Kamermans op de bochtige Franse bergwegen snelle tijden op de klokken. De power stage sloot de door Stefan Müller genavigeerde Kamermans zelfs als derde af. Door een op de eerste dag van de rally als gevolg van een technisch probleem opgelopen achterstand, zat een top vijf klassering er niet meer in en beëindigde de Nederlandse equipe de Franse rally op een nog altijd keurige zevende positie.
De Rallye Mont-Blanc Morzine was de zesde ronde van de ADAC Opel Electric Rally Cup en betekende voor Fabian Kamermans zijn tweede optreden in deze eerste en enige rally cup voor volledig elektrisch aangedreven rallyauto’s. De KNAF heeft dit jaar haar inzet in deze cup gekoppeld aan de KNAF Opel Corsa Electric Rally Challenge. Bij dit initiatief van de KNAF en de KNAF Talent Academy, dat wordt gesteund door Opel Nederland en Opel Motorsport Deutschland, krijgen drie Nederlandse rallyequipes de kans om internationale ervaring op te doen en zich in de kijker te rijden. Het rallytalent dat aan het eind van het seizoen het beste heeft gescoord, mag in 2025 een heel seizoen de KNAF vertegenwoordigen in de ADAC Opel Electric Rally Cup. Kamermans maakte zijn debuut in KNAF Opel Corsa Electric tijdens de ELE Rally en legde in eigen land beslag op een keurige zevende positie. Omdat in de daaropvolgende rally’s de andere twee kandidaten het stuur van de Corsa overnamen, moest Kamermans een paar maanden wachten voordat hij weer in actie kon komen.
Bij de afgelopen weekend verreden Rallye Mont-Blanc Morzine was het dan zover. Dit keer genavigeerd door Stefan Müller maakte de pas 19-jarige Kamermans zich op voor zijn tweede optreden in de door uiterst kleine onderlinge verschillen gekenmerkte ADAC Opel Electric Rally Cup. Op de vrijdag stonden er maar liefst zeven klassementsproeven op het programma, op zaterdag gevolgd door nog eens twee proeven. Met de Franse bergwegen en daarmee voor Nederlandse deelnemers ongebruikelijk grote hoogteverschillen wisten Kamermans en Müller dat hen een prachtige uitdaging te wachten stond.
Kamermans begon echter meteen uiterst voortvarend en zette in de eerste twee proeven een zevende respectievelijk zesde tijd op de klokken. Door een klein technisch probleem verloor de Nederlandse equipe echter wat tijd in de proeven vijf en zes waardoor in het eindklassement een top vijf klassering buiten beeld raakte. Kamermans herstelde zich echter meer dan uitstekend en na een aantal zesde plaatsen, wist het jonge rallytalent op zaterdag na een vijfde positie in de voorlaatste proef, de power stage zelfs als derde af te sluiten. In het algemeen klassement eindigden Kamermans en Müller daarmee op een verdienstelijke zevende plaats. Omdat een van de equipes buiten mededinging meereed, kreeg de Nederlander de punten voor plek zes toegekend. Een meer dan uitstekend resultaat met het tijdverlies van proef vijf en zes in het achterhoofd.
Kamermans keek dan ook meer dan tevreden terug op de voor hem unieke rally. “Het was echt super gaaf. Het was voor mij de eerste keer dat ik in dit soort hoge bergen een rally reed. Nog nooit zoiets meegemaakt, het is op en af waarbij je niet ziet hoe de weg verder loopt, en allemaal bochten, bizar gewoon. Soms is het zo steil dat je beter kunt gaan lopen. Als je een bocht uit vliegt stort je meteen meters omlaag en vaak is er achter een betonnen randje een afgrond van een paar honderd meter. Maar het ging meteen lekker waardoor we er steeds goed bij zaten met onze tijden. Op de proeven vijf en zes hadden we een probleem met de accu, waardoor om oververhitting te voorkomen een veiligheidssysteem in werking trad en de motor zo’n 30 pk minder leverde, wat op een totaal van 136 pk natuurlijk best veel is. Zeker bergop kost dat veel tijd. Nadat we het gemeld hadden, werd er door Opel en Schmack Motorsport, dat onze service verzorgt, meteen actie ondernomen en was het snel opgelost. Super gedaan. Zonder dit tijdsverlies had een vijfde plaats er wel ingezeten en dus de punten voor plek vier, maar ik ben hier meer dan tevreden mee, trots op het team en daarbij hebben we heel veel geleerd. Een topervaring was het.”
Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl