Met een strakblauwe lucht en veel zonneschijn waren de omstandigheden perfect toen de FFR-FOR naar het TT-circuit van Assen kwam om de vele bezoekers van de TABAC Classic GP een voorproefje te geven van de spanning van het klassieke formule racen in het weekend van 8 tot 10 september.
De Assen Classsic GP zag ook het debuut in de FFR-FOR series van Randall Lawson, die met zijn klassieke Crac MT14 deelnam aan de series in de Open klasse. (Foto: Georgi Belickin)
Het was Ralf Goral, in zijn gele Formule Opel (9), die in beide kwalificatiesessies de beste rondetijd neerzette en dus vanaf poleposition startte. Zijn dominantie zette door toen hij de beide races van start tot finish leidde. Jochen Thissen (28) kon aanvankelijk bijblijven, maar vormde nooit een echte uitdaging voor de leider in de wedstrijd. De derde Formule Opel, bestuurd door Alan Williamson, had helaas halverwege race 1 last van een defecte oliepomp en moest opgeven.
Roel Mulder (22) was de enige deelnemer in de FF 1600 klasse, nadat twee deelnemers zich moesten terugtrekken vanwege een motorstoring in de kwalificatie. (Foto: Georgi Belickin)
In de FF 2000-klasse heerste Henk van der Spoel in zijn Reynard SF86 (59) in race 1. Hij komt uit de regio en kent Assen als zijn broekzak. Phillip Menzner (6), in zijn eerste race in Assen, wist desondanks minder dan een seconde achter de klassewinnaar over de streep te komen. Brian Steen kwam als derde over de finish in de FF 2000-klasse en verzekerde zich daarmee ook van een podiumplaats.
In de FF 2000-klasse heerste Henk van der Spoel in zijn Reynard SF86 (59) in Race 1. Hij komt uit de regio en kent Assen als zijn broekzak. Hij komt uit de regio en kent Assen op zijn duimpje. (Foto: Georgi Belickin)
In Race 2 leidde Van der Spoel aanvankelijk weer in de FF 2000-klasse, maar omdat zijn banden versleten waren, verloor hij te veel grip in de snelle bochten op Assen. Het was vervolgens Phlllip Menzner, die wel een nieuwe set banden had, die in ronde 6 de leiding overnam en als eerste over de streep kwam om de FF 2000-klasse te winnen. Van der Spoel wist nog als tweede te finishen, met zijn teamgenoot Onno Zuidema (69) als derde.
Jochen Thissen (28) kon aanvankelijk bijblijven, maar vormde nooit een echte uitdaging voor Ralf Goral in zijn gele Formule Opel (9). (Afbeelding: Georgi Belickin)
In de FF1600 klasse was Roel Mulder de enige deelnemer, nadat twee concurrenten moesten opgeven vanwege een motorstoring in de kwalificatie. De Assen Classsic GP zag ook het debuut in de FFR-FOR series van Randall Lawson, die voor het eerst meedeed in de Open klasse met zijn klassieke Crac MT14.
“De organisator van de Assen Classsic GP, LDP, moet worden gefeliciteerd met het opzetten van een geweldig evenement voor zowel de deelnemers als de bezoekers die massaal naar het TT Circuit kwamen,” zegt Wilco Ibes, seriecoördinator van de FFR-FOR. “Hoewel het circuit oorspronkelijk is opgezet voor motorraces, heeft Assen ook veel te bieden voor raceauto’s, met zijn mix van supersnelle vlakke en langzame bochten, en geweldige accommodatie. En we waren erg blij met de warme ontvangst die onze serie kreeg.”
De volgende halte voor de FFR-FOR en HRA is de seizoensfinale op Spa-Francorchamps, waar ze in het weekend van 6 tot 8 oktober zullen deelnemen aan het SUPERSPA-evenement.
Over de FFR-FOR
De FFR-FOR maakt deel uit van de AvD Historic Race Cup-competitie voor eenzitters, samen met de Historic Race Car Association (HRA). In deze serie doen naast amateurs en liefhebbers ook jonge, carrièregerichte coureurs mee aan de Formula Ford 1600, Formula Ford Zetec, Formula Ford 2000 en Formula Opel single-seaters. Met hun rechttoe rechtaan techniek bieden deze formulewagens het meeste waar voor hun geld. De FFR-FOR-grid bestaat doorgaans uit coureurs uit België, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Nederland en het Verenigd Koninkrijk, met raceweekenden in Duitsland, België en Nederland. Voor meer informatie: www.ffr-for.eu.
Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl