Het weer op de Nürburgring staat bekend om zijn onvoorspelbaarheid. Dat was zeker het geval voor de eerste gecombineerde race van dit seizoen van de FFR-FOR en HRA afgelopen weekend. Voor de drie kwalificaties op zaterdag was de vraag voor de deelnemers of ze wel of geen regenbanden zouden monteren, maar uiteindelijk kozen de meesten voor slicks als de beste keuze op een opdrogende baan.

Na een vroege safety car-situatie, was het Ralf Goral (DEU) die in zijn Formule Opel race van start tot finish domineerde.

In race 1 op zondagmorgen 1 had de HRA de voorste startgroep, met Sergio Leone (MON) en Stephane Lechine (FRA) in hun F3’s op de eerste rij. Maar toen Leone aan het einde van het rechte stuk spinde, raakte het hele veld door elkaar. Stephane Lechine en Elio Coccarelli pakten de kop, maar de Formule Opels van Pascal Monbaron (CHE), Jochen Thissen (DEU) en David Schneider (CHE), die achteraan waren gestart, baanden zich snel een weg door het veld en nestelden zich achter de twee leiders.  Toen de auto van Leone in de chicane van achteren werd aangetikt en hij tegen de neus van Christine Reichshuber (DEU) in haar Sports 2000 spinde, kwam de safety car de baan op. Na de herstart vergrootten de F3’s van Lechine en Coccarelli en de Formule Opels van Monbaron, Thissen en Schneider hun voorsprong, waarbij alleen Daniel Hornung in zijn F3 kon volgen.

In zijn Van Diemen RF91 deed Klaus Dieter Häckel (DEU) het erg goed. Hij startte vanaf positie 24, reed vlot door het veld naar voren en eindigde als 13e algemeen en als eerste in de FF1600-klasse, vlak achter de FF2000’s van Toni Krumbach en Jürgen Meyer en de Sports 2000 van Harald Schmeyer. Roel Mulder (NED), Gerhard Hausschulte (DEU) en Frank Roser (DEU) eindigden op 2e, 3e en 4e in de FF1600-klasse.

In zijn Van Diemen RF91 deed Klaus Dieter ckel (17) het erg goed in race 1. Gestart vanaf positie 24 finishte hij als 13e overall en eerste in de FF1600-klasse.

Na een vroege safety car-situatie als gevolg van een uitglijder de grindbak in van Brian Steen (DEN), was het Ralf Goral (DEU) die in zijn Formule Opel race 2 van start tot finish domineerde. Gestart vanaf poleposition, leidde hij de race vanaf het begin, met Pascal Monbaron (CHE) dicht op zijn hielen. Valerio Leone (MON) eindigde op 3e in zijn F3, gevolgd door Jochen Thissen (DEU) en David Schneider (CHE) in hun Formule Opels. De F3’s van Daniel Hornung (DEU), Elio Coccarelli (ITA) en Pierro Tenconi (ITA) eindigden de race als 6e , 7e en 8e. De 9e plaats was voor Philip Menzer, in zijn eerste race in een Formule Opel ooit, goed voor een 4th plaats in zijn klasse. In de FF2000 klasse eindigden Henk van der Spoel (NED) en Geert Wijnants (BEL) als 1e en 2e , terwijl Simone Busch over de finish kwam als 3e in haar klasse en 17e algemeen.

In race 3 viel alles op zijn plaats voor een ontketende David Schneider. Hij nam meteen vanaf de start de leiding en gaf geen duimbreed toe. Nu was het Ralf Goral die in de achtervolging moest, met Pascal Monbaron op de derde plaats en Philip Menzer op de vierde plaats. In de FF2000 klasse waren Henk van der Spoel en Onno Zuidema (NED) aan elkaar gewaagd, maar Van der Spoel kreeg uiteindelijk de overhand en werd 1e in zijn klasse en 5e overall, met Zuidema 2e. Simone Busch kwam als 8e over de finish en verzekerde zich daarmee van de derde plaats in haar klasse. Klaus Dieter Häckel won onbedreigd de FF1600-klasse met een 10e plaats overall, voor verschillende Sport 2000’s in de wedstrijd, terwijl Roel Mulder en Gerhard Hausschulte als 2e en 3e in hun klasse eindigden.

In de FF2000 klasse waren Henk van der Spoel en Onno Zuidema (NED) aan elkaar gewaagd, maar Van der Spoel kreeg uiteindelijk de overhand in race 3.

De FFR-FOR en HRA hebben nu een zomerstop en komen terug tijdens de GP Classic op Assen, op 9 en 10 september.

Over FFR-FOR
De FFR-FOR maakt deel uit van de AvD Historic Race Cup-competitie voor monoposto’s, in samenwerking met de Historic Racecar Association (HRA). In deze serie doen naast amateurs en liefhebbers ook jonge, beginnende coureurs mee in de Formula Ford 1600, Formula Ford Zetec, Formula Ford 2000 en Formula Opel single-seaters. Met hun eenvoudige techniek bieden deze de beste prijs-kwaliteitverhouding voor formulewagens. De FFR-FOR-grid bestaat doorgaans uit coureurs uit België, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Nederland en het Verenigd Koninkrijk, met raceweekenden in Duitsland, België en Nederland. Voor meer informatie: www.ffr-for.eu.

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl