Ondanks zijn reputatie was er geen laaghangende bewolking of regen op het beroemde circuit van Spa-Francorchamps toen de FFR-FOR en HRA weer bij elkaar kwamen voor hun laatste raceweekend van 2023 bij SUPERSPA.
In de Formule Opel-klasse waren Ralf Goral (#9) en David Schneider (#12) aan elkaar gewaagd en wonnen allebei een race op Spa-Francorchamps. (Afbeelding: Georgi Belickin)
Na twee kwalificatiesessies, die helaas werden onderbroken door kleine ongelukken en een oliespoor op de baan, besloot de wedstrijdleiding op het laatste moment om alle HRA- en FFR-FOR-auto’s in één startgroep te zetten. Omdat sommige auto’s maar een paar kwalificatierondes hadden gehad om een goede tijd neer te zetten, was de startopstelling voor race één een beetje een allegaartje. In race twee werden de startgroepen wel gescheiden, waarbij de FFR-FOR-auto’s 30 seconden achter de HRA-groep startten, zoals oorspronkelijk gepland. Hierdoor konden de twee leiders van de HRA, de F3’s van Stephan Lechine en Valerio Leone, beide met hetzelfde aantal punten, bepalen wie uiteindelijk hun kampioenschap zou winnen.
In race 1 bezetten de Formule Opels van David Schneider (#12), Maxime Lebreton (#129), Pascal Monbaron (#96), Ralf Goral (#9) en Jochen Thissen (#28) de eerste startrijen, samen met de F3’s van Stephan Lechine, Valerio Leone en Louis Henkefend van de HRA. Helaas botsten Lebreton en Pascal Monbaron bij la Source, aan het einde van het rechte stuk, en moesten ze opgeven, terwijl Jochen Thissen technische problemen had en in ronde 4 de pits inreed. Zowel Goral als Schneider konden goed meekomen met de F3’s, waarbij Schneider erin slaagde om Goral aan de buitenkant in te halen in Bruxelles en zo de Formule Opel-klasse won voor Goral en Alan Williamson (#60).
In race 2 startten Goral en Schneider vanaf poleposition en aanvankelijk was het David Schneider aan de leiding van de FFR-FOR-groep. Toen ze echter op de achterste HRA-auto’s stooten, was Ralf Goral de eerste die door de mêlee heen kwam en de eerste plaats pakte. In de laatste ronde slaagt Schneider er opnieuw in om Goral te voorbij te komen, maar wanneer Schneider wordt geblokkeerd door een langzamere F3, passeert Goral hem opnieuw en wint de Formule Opel-klasse, met Schneider als tweede en Jochen Thissen als derde.
Nadat Bob Scanlon was uitgevallen in race 2, had Roel Mulder niet veel concurrentie in de FF1600-klasse. (Afbeelding: Georgi Belickin)
Henk van der Spoel (#59) en Onno Zuidema (#69) waren de eerste FF2000’s op startrij 7 met Geert Wynants (#95) en Jannik Sadolin (#46) niet veel verder naar achteren. Van der Spoel nam al snel de leiding, met Zuidema op de hielen, tot ze elkaar kort raakten bij Fagnes waardoor beide auto’s spinden. Van der Spoel kon daarna snel zijn weg vervolgen door de grindbak, maar Zuidema moest achteraan aansluiten. Helaas viel hij later bij het inhalen van een aantal langzamere coureurs in de Les Combes chicane. Jannik Sadolin (#46) kon profiteren en eindigde als tweede in de FF2000-klasse. Zijn Deense landgenoot Lars Clasen (#15) reed ook een goede race en eindigde als derde, op slechts 5 seconden achterstand.
In race 2 kwam Van der Spoel als eerste van de FF2000-klasse door La Source, maar in gevecht met een van de Formule Opels bij Bus Stop remde hij te laat en spinde, waarvan Sadolin en Wynants konden profiteren. Dankzij een safety car-situatie kon Van der Spoel inhalen en na nog een safety car-situatie voorbij Wynants glippen. Jannik Sadolin (#46) boekte zijn eerste overwinning in de FF2000-klasse, met Van der Spoel als tweede en Wynants als derde, op minder dan een seconde van elkaar.
Met twee auto’s was de FF1600 de kleinste klasse op Spa-Francorchamps. FFR-FOR-veteraan Roel Mulder (#22) won beide races. Bob Scanlon (#146), die helemaal uit Ierland was gekomen om met de FFR-FOR deel te nemen aan Spa-Francorchamps, wilde aanvankelijk starten in zijn FF2000. Maar toen die kapot ging in de kwalificatiesessie van 1st , mocht hij overstappen in zijn FF1600 en eindigde hij de race als tweede in zijn klasse, ook al kon hij in race 2 niet finishen.
Zo eindigde het raceseizoen 2023 voor de FFR-FOR met een spannend raceweekend op een van de beste circuits ter wereld. De FFR-FOR komt volgend jaar terug met weer een interessant programma met races in Duitsland, België en Nederland.
Jannik Sadolin (#46) uit Denemarken op weg om zijn eerste FFR-FOR-race in de FF 2000-klasse te winnen. (Afbeelding: Georgi Belickin)
Over FFR-FOR
De FFR-FOR maakt deel uit van de AvD Historic Race Cup-serie voor monoposto’s, in samenwerking met de Historic Race Car Association (HRA). In deze serie doen naast amateurs en liefhebbers ook jonge, carrièregerichte coureurs mee in de Formula Ford 1600, Formula Ford Zetec, Formula Ford 2000 en Formula Opel single-seaters. Met hun rechttoe rechtaan techniek bieden ze de beste prijs-kwaliteitverhouding voor formulewagens. De FFR-FOR-grid bestaat doorgaans uit coureurs uit België, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Nederland en het Verenigd Koninkrijk, met raceweekenden in Duitsland, België en Nederland. Voor meer informatie: www.ffr-for.eu
Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl