Het M-Sport Ford World Rally Team (WRT) heeft vandaag een prototype onthuld van de nieuwe Puma Rally1-rallyauto, waarmee vanaf 2022 een spannend nieuw tijdperk van geëlektrificeerde competitie wordt ingeluid in het FIA World Rally Championship (WRC).
De M-Sport Ford Puma Rally1, die zijn wereldwijde openbare debuut beleeft op het Goodwood Festival of Speed, beschikt over een hybride aandrijving van de nieuwste generatie die de prestaties van een Championship-winnende 1,6-liter EcoBoost-benzinemotor met turbocompressor naadloos combineert met een geavanceerde elektromotor van 100 kW en een accu van 3,9 kWh.
Naast de ultieme expressie van het rijplezier voor klanten in de compacte Ford Puma-SUV1 weerspiegelt de nieuwe rallyauto ook de betrokkenheid van Ford voor een volledige inzet op elektrificatie. Het bedrijf kondigde eerder dit jaar aan dat medio 2026 100 procent van het assortiment personenauto’s in Europa volledig elektrisch of plug-in hybride moet zijn; en dat tegen 2030 wordt overgestapt op volledig elektrisch.
Voordat de auto verder wordt ontwikkeld voor het seizoen 2022, zullen de elektrische prestaties van het Puma Rally1-prototype van 8 tot 10 juli worden gedemonstreerd tijdens een rit op de beroemde Goodwood-hill climb. De auto zal worden bestuurd door M-Sport Ford WRT-coureur Adrien Fourmaux en M-Sport Ford-testrijder Matthew Wilson.
“Ford zet zich 100 procent in voor een geëlektrificeerde toekomst, en autosport ligt ten grondslag aan veel van de innovaties die tegenwoordig in onze auto’s aanwezig zijn”, aldus Mark Rushbrook, Global Director bij Ford Performance. “De M-Sport Ford Puma Rally1 is de ultieme test voor de kracht van hybride en zal bewijzen dat de technologie in staat is om spectaculaire prestaties te leveren.”
M-Sport en Ford kondigde eerder dit jaar een nieuwe driejarige overeenkomst aan om hybride technologie in het hoogste niveau van de wereldwijde rallysport te introduceren. De geavanceerde nieuwe plug-in-hybride-aandrijving levert prestaties op wedstrijdniveau en biedt de mogelijkheid om tussen wedstrijden volledig elektrisch door dorpen, steden en onderhoudsparken te rijden.
Het hybridesysteem van de Puma Rally1 werkt volgens dezelfde principes als de Puma EcoBoost Hybrid voor de openbare weg. De aandrijving vangt energie op die normaal gesproken verloren gaat tijdens het remmen en het in vrijloop uitrollen en slaat deze op in een accu die een elektromotor kan aandrijven om het brandstofverbruik te verbeteren of een prestatieverbetering te bieden – in het geval van de Puma Rally1 maar liefst 100 kW voor meerdere boosts van maximaal drie seconden tijdens wedstrijden.
Net als de plug-in-hybridetechnologie die beschikbaar is voor Ford-klanten in voertuigen zoals de Kuga Plug-In Hybrid, kan het accupakket ook worden opgeladen met behulp van een externe stroombron bij servicepunten tussen de wedstrijden door, waarbij het opladen ongeveer 25 minuten duurt. Het hybridesysteem met een gewicht van 95 kg is vloeistof- en luchtgekoeld en bevindt zich in een behuizing van ballistische sterkte om de impact van puin en g-krachten te weerstaan in het geval van een ongeval.
Bovendien gaan FIA WRC Rally1-deelnemers vanaf het seizoen 2022 fossielvrije brandstof gebruiken, waarbij synthetische en biologisch afbreekbare elementen worden gemengd om een brandstof te produceren die 100 procent duurzaam is.
“Het nieuwe tijdperk van WRC-auto’s is een van de grootste technologische ontwikkelingen in WRC tot nu toe. De introductie van de hybride betekent dat de auto’s krachtiger dan ooit zullen zijn, terwijl dit ook rechtstreeks wordt weerspiegeld in de aandrijvingen van hun tegenhangers voor de openbare weg”, stelt Malcolm Wilson OBE, Managing Director van M-Sport. “De overstap naar de Puma is erg spannend, aangezien de naam al een begrip is in de rallywereld. De auto ziet er fantastisch uit en ik kan niet wachten om hem begin 2022 aan de start te zien van de beroemde rally van Monte Carlo.
“De lancering van deze nieuwe auto op Goodwood is ook heel bijzonder, omdat het een van de meest iconische evenementen in de motorsportagenda is. Ikzelf en het voltallige M-Sport-team kijken ernaar uit om de zeer succesvolle samenwerking met Ford voort te zetten om resultaten te boeken en Ford in de voorhoede te houden in dit nieuwe en zeer opwindende tijdperk”, aldus Wilson.
Ford is sinds 1997 partner van M-Sport en deze samenwerking heeft zeven FIA World Rally Championships en meer dan 1500 etappezeges opgeleverd. De nieuwe Puma Rally1 vervangt de M-Sport Ford Fiesta WRC, die sinds de introductie in 2017 drie World Rally Championship-titels heeft behaald.
De Ford Puma, die krachtige, responsieve prestaties en een geoptimaliseerd brandstofverbruik biedt met behulp van een 48-volts mild-hybride-technologie, introduceerde Fords veelgeprezen rijplezier en een opvallend design in het compacte SUV-segment.